• sab100

Svensk föräldrapenning från arbete i EU land

Jag har försökt undersöka hur det ligger till med att tillgodoräkna sig inkomst från arbete i annat EU land men efter flera telefonsamtal till Försäkringskassan blir jag inte mycket klokare. En sak som verkar spela in är om arbetsgivaren är svensk, vilket den i mitt fall inte är. Innebär detta att jag inte kan tillgodoräkna min inkomst som jag tjänat utomlands för att beräkna svensk föräldrapenning? Vilka är de andra villkoren, om det finns några? Jag flyttade från sverige 2006, efter mina studier och har sedan dess inte tjänat en krona i sverige.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-07 18:46
    Edit: jag ska alltså flytta tillbaka till Sverige, men har i skrivande stund inget arbete i Sverige.
  • Svar på tråden Svensk föräldrapenning från arbete i EU land
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du inte är anställd i ett svenskt företag som har sitt säte i Sverige när du arbetar inom Eu kan man inte tillgodoräknas sig en arbetsinkomst från det jobbet och få en sjukpenninggrundande inkomst i Sverige.

Det man kan tillgodoräkna sig är arbetsperioden när vi ska fastställa om man uppfyller 240 dagarsvillkoret när man väntar barn och bor i Sverige och får en anställning här där man inte hinner arbeta i 6 månader 8 månader innan beräknad datum.

T.ex. Beräknat datum är 141130 = 240 dagar innan är 140404. Du bor stadigvarande här och får ett arbete i Sverige den 1 maj 2014. Då behöver vi få veta att du har haft arbete i annat Eu-land med ett intyg som visar arbetsperioden och lön före 4 april 2014.

Här kan du läsa mer om 240 dagarsvillkoret på sidan 3 Olika regler för olika dagar.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Har man inget arbete i Sverige när man bosätter sig här stadigvarande får man föräldrapenning enligt grundnivån på 225 kr/dag före skatt för dagar som kallas för sjukpenningnivå.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Svensk föräldrapenning från arbete i EU land