• mariam02

Tvååring med tidigare god nattsömn som plötsligt vaknar och är pigg klockan tre

Hej föräldrakunskapsbank,
    Sedan en vecka tillbaka vaknar vår tvååriga dotter klockan 3, 4 eller 5 varje natt. Ett par gånger har hon kunnat somna om efter en timmes vaggande och sjungande, men ofta är hon helt klarvaken och somnar inte om vad vi än gör. Till slut får en av oss gå upp med henne.
    Till saken hör att vi bor utanför Sverige och inte har nära till familj som kan avlasta. Vi jobbar båda heltid och att vab:a är ett ganska okänt begrepp på våra arbetsplatser :) Vi har alltså ganska små marginaler och måste få familjens sömn att funka.
    Fram till nu har nattningsrutinen funkat supersmidigt. Vår dotter sover i egen säng i eget rum, med dörren öppen till vårt rum, sedan hon var fem månader. Vi nattar henne, sjunger och bär på henne, lägger ned henne i sängen när hon börjar kännas tung och stannar sedan bredvid sängen och sjunger ett par sånger till. Sen säger vi godnatt och lämnar henne ensam.
    Sedan en vecka tillbaka protesterar hon när vi försöker gå iväg. Även om hon har somnat så vaknar hon till när man reser sig upp och går. Så nu tar nattningen uppåt en timma och vi kan lämna henne först när hon sover djupt.
    Hade det bara varit längre nattning hade det varit ok, men vi är oroade över att hon också vaknar på natten. Hon somnar mellan 8 och 9 och sov tidigare till 7-8 på morgonen, men nu alltså bara till 3, 4 eller 5, vilket inte känns som att det är tillräckligt för henne.
    Eftersom hon blivit känslig för att lämnas ensam under nattningen trodde vi att det var närhet hon behövde, så vi har försökt lägga henne i vår säng så hon får somna om där men hon har varit klarvaken och vägrat sova vidare.
    I natt var ännu konstigare. Hon vaknade och var inte bara pigg utan också jättearg. När jag tog upp henne skrek hon efter pappa och när han tog henne var det mamma som gällde. Hon var otröstlig och verkade inte vilja ha närhet utan var just bara arg. Hon somnade om efter nästan två timmar, då låg jag på en madrass bredvid hennes säng och sjöng och sjöng...
    Vi har frågat på dagis om något har hänt där, men de har inte märkt av något. På dagen är hon glad och trygg.
    Jag har läst några sömn-trådar här och där verkar det vara ett vanligt tips att samsova, att barn sover dåligt för att de vill ha närhet under vissa perioder. Jag har snarare intrycket av att min dotter plötsligt fått mycket lättare sömn än hon haft tidigare. Vi ska försöka sova ihop och se om det hjälper, men det känns också konstigt att plötsligt ändra invanda sovrutiner (tex den säng hon är van vid) och riskera att störa än mer.
    Är det här en utvecklingsfas? Känner någon igen sig i det här? Vad kan man göra? Vad funkade för er? Tack för svar!

• Svar på tråden Tvååring med tidigare god nattsömn som plötsligt vaknar och är pigg klockan tre
  • Natulcien

Det är ingen i Sverige som vabbar p.g.a. dålig sömn heller. Vi får också masa oss iväg till våra jobb oavsett hur natten har varit.
    Men jag skulle se över sömnen på dagtid. Ofta brukar det vara dags att ta bort dagsömen när nattningen börjar bli seg eller det uppstår vakenpass på natten.
    Sen verkar det ju tungt att bära runt på en 2-åring!? Kan ni inte skaffa en större säng där ni också får plats, och så kan ni ligga hos henne tills hon somnar istället för att bära runt?

• tundra

Ja det är en utvecklingsfas samt att det ofta är intensiva drömmar just nu.

Min minsta nu 23 mån har vaknat kl 4 några månader och sjunger/frågar efter oss ca 30-60 min. Blir han inte ledsen får han hålla på i sin spjälsäng och böka runt. Jag har öronproppar så då sover jag genom det mesta.

Gör det som funkar är mitt råd. Lägg er tidigt på kvällen så ni orkar samt dela på nätterna!

Min äldsta vaknade inte i den åldern. Så det är olika.

• mariam02

Ja hon sover på dagen, både hemma och på dagis: en - två timmar. Gud, tänk att detta tänkte jag inte ens på... att det kanske helt enkelt är dags att dra ner på dagsömnen... vad låst man blir i sina funderingar om vad problemet och lösningarna kan tänkas vara!
    Vad har ni för erfarenheter av att sluta dagsova? Ska man trappa ner eller bara sluta?
    Ja, jag vet också att man inte vab:ar för dålig sömn i Sverige :) Det jag menade var att svenska arbetsgivare (i alla fall dem jag själv har haft) är mer förstående för småbarnsproblem än våra nuvarande arbetsgivare är. Hade vi till exempel kunnat ha mer flexibel arbetstid hade en av oss kunnat skjuta lite på dygnsrytmen och jobba tidigare/senare osv.
    Som det är nu sover hon i en spjälsäng, men det kanske är dags att byta till en större säng som vi själva kan lägga oss i under nattningen. Alternativt att natta henne i våran stora säng och sova där alla tre.

• Flisan79

Oj, 2 timmar! Det är ganska mycket.

Börja med att dra ner till kanske 40 min. Ofta är första sovcykeln ca 40 min så många barn vaknar av sig själva då eller är mer lättväckta.

Mina barn har slutat sova middag mellan 2-3 års ålder. De vaknade inte mitt i natten men läggningen blev svårare och svårare samt senare och senare.

Är inne på barn nr 3 nu och hon är 2,5 år. Hon sover 30-60 min nu men jag känner att det nog börjar bli dags att dra ner mer eller ta bort dagsvilan helt nu.

Sen så kan de ha perioder också då de vaknar på natten men i ert fall tror jag det mest handlar om dagsvilan.

• mariam02

Stort tack för dessa svar! Jag känner mig mycket lugnare nu :) Jag får ta ett snack med dagis i eftermiddag och bestämma tillsammans med dem att hon blir väckt efter en kortare middagsvila och sen se om det hjälper.

• Natulcien
    mariam02 skrev 2014-05-07 12:43:16 följande:
    Ja hon sover på dagen, både hemma och på dagis: en - två timmar. Gud, tänk att detta tänkte jag inte ens på... att det kanske helt enkelt är dags att dra ner på dagsömnen... vad låst man blir i sina funderingar om vad problemet och lösningarna kan tänkas vara!
    Vad har ni för erfarenheter av att sluta dagsova? Ska man trappa ner eller bara sluta?
    Ja, jag vet också att man inte vab:ar för dålig sömn i Sverige :) Det jag menade var att svenska arbetsgivare (i alla fall dem jag själv har haft) är mer förstående för småbarnsproblem än våra nuvarande arbetsgivare är. Hade vi till exempel kunnat ha mer flexibel arbetstid hade en av oss kunnat skjuta lite på dygnsrytmen och jobba tidigare/senare osv.
    Som det är nu sover hon i en spjälsäng, men det kanske är dags att byta till en större säng som vi själva kan lägga oss i under nattningen. Alternativt att natta henne i våran stora säng och sova där alla tre.
    Ja, ibland är det bra att man får stöta och blöta lite med andra... Flört
    Vi tog bort dagsömnen för sonen när han var 2 år, och somnade allt senare på kvällarna. Men han fortsatte att sova 30 min de dagar han var på förskolan eftersom han då precis hade börjat på förskola och det var så nytt och lite tröttande för honom.
    Vi trappade ner sömnen, men ganska snabbt. När han var runt 1,5 år sov han 1-1,5 tim på dagen. Det minskade vi till max 1 tim, som blev 45 min, som blev 30 min och vid 2 år så slutade han sova helt. Det gick väldigt smärtfritt, faktiskt.
  • Alexi

Vår dotter höll också på med vakenpass mitt i natten runt just tvåårsåldern men när vi minskade dagsömnen från typ 1,5 timma till 30 min försvann problemet.

Svar på tråden Tvååring med tidigare god nattsömn som plötsligt vaknar och är pigg klockan tre