Sexmissbruk - vad säger man till omgivningen?
jag har varit en aktiv sexmissbrukare under ca 7 års tid, men kärleksmissbruket kan jag spåra ända till tonåren.Jag blev tidigt sexuellt utnyttjad av en man ( vid 14 års ålder ) och började i mitten av 2000-talet ( av skäl jag inte kunde förklara ) söka sex på nätet .... något år innan hade jag snabbt börjat må allt sämre psykiskt av okända skäl - varför mådde jag dåligt? jag hade ju allt, ett bra jobb, fru och ett barn på väg?
Jag mådde allt sämre och började finna en tröst i att porrsurfa och sexchatta med både kvinnor och män på nätet -med män handlade det oftast om äldre än mig, med inslag av sadism - något jag förstått i efterhand var direkt kopplat till det tidiga övergreppet - som jag för övrigt förträngt i över 20 års tid...
För ca 4 år sedan blev jag upptäckt av min fru och hela min värld rasade. Vi hade precis fått vårt andra barn och även om vår relation inte var den bästa just då kom det som en fulständig chock för henne. Jag ville dock inte erkänna att jag hade problem eller var sexmissbrukare utan det blev jag tvingad att acceptera så sent som i somras ....innan dess hade jag försökt på egen hand att bara "sluta" med mitt tvångsmässiga beteende, på olika sätt - utan framgång.
Min fru är arg, bitter, besviken, ledsen och vår relation har ( i bästa fall ) varit på vänskapsbasis sedan jag blev upptäckt första gången. Hon har blivit uppfostrad med en stark känsla av stolthet, ärlighet, heder och har svårt att förlåta en oförrätt ..... vi kommer båda 2 från dåliga relationer känslomässigt , innan detta och hon har sett mig som mannen i hennes liv - och jag kan inte se ett liv utan henne...
Men som det är nu kan vi inte fortsätta - ena veckan är det bra och vi fungerar som vänner - andra veckan är hon helt förstörd av insikten av vad jag gjort.
Hon skyller allt i det som hänt på mig och säger ofta att jag förstört "hennes liv och även barnens" .....hon kan inte förstå hur sexmissbruket fungerar och hur jag varit kapabel att göra detta och under så många år dessutom.....jag har både svikit, bedragit och lurat henne.
Jag går nu i steg 1 i en tolvstegsbehandling och har en lång väg att vandra, tyvärr gör denna känslomässiga berg-och -dalbana att det blir svårt att finna ro och fikus på behandlingen.
Anledningen till att jag skriver detta är att jag vill ha förslag på vad vi skall säga till omgivningen och våra barn, är anledningen till vår separation?
Vi har några få vänner som känner till den verkliga anledningen men att säga sanningen till resten av vår omgivning är inget alternativ....
Dels känner min fru en stor skam över detta och dels finns inte förståelsen idag riktigt för den här typen av missbruk.....alkohol och spel kan man ta till sig, men SEX????
Både min fru och jag känner att detta är ett stort misslyckande - men värst är det för min fru som "aldrig bett" om detta" , något hon tydligt påpekar återkommande ...... hon avskyr dessutom lögner men inser frustrerat att det aldrig skulle fungera med "sanningen" där vi är nu...
Sen är det nästa punkt, barnen ...... de är 4 och 8 år och skulle aldrig förstå den riktiga anledningen - "Men pappa är ju inte sjuk? han hostar ju inte" - jag vill dessutom vara den som tar HELA smällen för detta, kanske en naiv önskan men min familj är bara offer för något jag gjort....
Är det någon som läser detta som varit i samma situation och som har några goda råd kring detta?
Jag känner mig helt handfallen, skuldtyngd och paralyserad inför detta problem ....och behöver hjälp....
Tack på förhand!