• LHUF

behandlat med lusmedel som innehåller mandelolja, risk för allergiskt barn på förskolan?

Säkert en löjlig fråga men vi har behandlat dottern ikväll med lusmedel linicin, såg nu att det innehöll mandelolja. På dagis finns ett barn som är allergisk mot nötter men dom "förbjuder" även mandel, sesam osv

Vi har ju tvättat håret 2 gånger nu ikväll men det känns lite fett ff. Men inte kan det vara någon fara att skicka dottern till dagis imorgon, det borde ju ha åkt ur håret vid de 2 schamponeringarna?

Eller vad tror ni?

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden behandlat med lusmedel som innehåller mandelolja, risk för allergiskt barn på förskolan?
  • NollÅtta

Om barnet är extremt allergiskt mot just mandel eller något som är kors-relaterat till mandel så kan det ju kanske vara en risk.. Ingen aning om det försvinner med 2 schamponeringar.

• Aileen Allannah

Vad fint att du tänker på det andra barnet!

Jag vet inte hur det ligger till, men ring barnets föräldrar eller personalen på förskolan och fråga hur det ligger till. Jag har svårt att tro att det skulle göra barnets sjukt.

• LHUF

Barnet i fråga går inte på dotterns avdelning så har tyvärr inte numret, men pratade med en kompis som har väldigt allergiska barn och hon trodde inte det var någon fara. Vi tvättade håret 2 ggr till i morse också.

Men håret kan ju kännas fett lång tid efter har jag läst och har svårt att tro att det kan vara farligt..

Svar på tråden behandlat med lusmedel som innehåller mandelolja, risk för allergiskt barn på förskolan?