• Anonym (låg energi)

Dricker 4 cola light (burkar) om dagen

Är det farligt? Har gjort detta i flera år nu...känner mig alltid lite nervös och så efter men måste dricka en på morgonen och sen flera under dagen. 4 st om dagen exakt.
    Jag har låg energi och alltid varit, egentligen lider jag nog av add men orkar inte hålla på med läkare fram och tillbaks eller gå på medicin. Skulle nog behöva äta bättre mat men har inte råd med den dieten som skulle kunna få mig att bli piggare och bättre.
    Vad kan jag realistiskt göra? Har slutat men alltid varit slö och låg energi så jag behöver verkligen koffein....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-05 21:44
    Anledningen till att jag misstänker add är för att min läkare sa att jag förmodligen har det och ville göra tester men jag vägrade eftersom jag vet att även om jag skulle ha det så kan man genom diet och vitaminer bli frisk. Jag tar msm och vitamin D men jag måste börja äta bättre, en mer paleo liknande diet.

• Svar på tråden Dricker 4 cola light (burkar) om dagen
  • SuzR

Men fyra burkar har du råd med?? Du behöver inte lägga ut en massa pengar på nyttig mat, ät varierat och lite av varje men inte för mycket. Linser och baljväxter, grönsaker är ju billigt, grönsaker och frukt kan du köpa billigt på nån marknad.

• Sune03

Köp lite nyttig färdigmat om du inte orkar laga själv och boka in dig på ett par spinningpass. Träning gör underverk för knoppen.

• Lana899

Drick kaffe istället,det innehåller också koffein.

Är själv i den fällan,och det är inget bra att dricka cola.

Men svårt låta bli när man är beroende av det.

Jag dricker 1-2 burkar zero om dagen,och resten vatten.

Försök dra ner till 2 om dagen.

Sen är det bättre att dricka Zero istället för Light!

Cola Zero innhåller mindre kalorier och sötningsmedel än cola light!

• Anonym (låg energi)

Tack för alla tips, tar åt mig och ska försöka med det!

• Anonym (Gggh)

Varför tror du att du har add?

• Sune03
    Anonym (Gggh) skrev 2014-05-04 20:51:25 följande:
    Varför tror du att du har add?
    Det första jag skulle göra var ju att sluta dricka colan bara för att se om det är den som skapar symptomen. Du har ju inget att förlora på det.
  • Lana899
    Sune03 skrev 2014-05-04 20:58:15 följande:
    Det första jag skulle göra var ju att sluta dricka colan bara för att se om det är den som skapar symptomen. Du har ju inget att förlora på det.
    Tror du har abstinens p g a koffeinet!

Koffein finns det ju i cola,så det är det man vill ha.

Jag gilllar dock cola också p g a av smaken och kolsyran.

Testa dra ner på colan och drick en mugg kaffe istället.
  • Madmoiselle

Köp flaskor istället (1,5 liters) det är betydligt billigare.

• Life

TS - ett tips är att se över din kost rent allmänt. Låter som att du i colan har ett socker och koffein beroende, det är inte så lätt att ta sig ur sådant som man tror. Jag gick igenom en detox för ett tag sen (man utesluter kött, mejerier, socker och mjöl b.a.) och det är svårare än man tror att ta sig ur dåliga vanor. Först och främst - bäst är att skära ner (som andra i tråden redan påpekat), kanske dricka 3 burkar om dagen en vecka, 2 burkar nästa osv tills du är nere på noll?

Sen är det bra att se över vad du äter, vetemjöl och mjölk kan t.ex. trigga vårt sockerbehov mer än vi tror. Äter du nyttig mat? Finns det frukt o grönt med i bilden eller dominerar pasta, bröd m.m.? En idé är att gå till en dietist och få hjälp att se över vad du äter om du upplever att colan får så stor plats.... 

• Lizzy 488

Jag heter Lizzy 488 och jag dricker 4 koppar kaffe om dagen... Jag är koffeinist Spöke

• Anonym (lm)
    Lana899 skrev 2014-05-04 20:30:08 följande:
    Drick kaffe istället,det innehåller också koffein.

Är själv i den fällan,och det är inget bra att dricka cola.

Men svårt låta bli när man är beroende av det.

Jag dricker 1-2 burkar zero om dagen,och resten vatten.

Försök dra ner till 2 om dagen.

Sen är det bättre att dricka Zero istället för Light!

Cola Zero innhåller mindre kalorier och sötningsmedel än cola light!
    Skitsnack. Det  är inte alls mindre kalorier,   bara ett annat  sötningsmedel.
  • FransB
    Anonym (lm) skrev 2014-05-23 23:23:37 följande:
    Skitsnack. Det  är inte alls mindre kalorier,   bara ett annat  sötningsmedel.
    Inte ens det längre, båda använder aspartam och acesulfam K.
Svar på tråden Dricker 4 cola light (burkar) om dagen