Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?
Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag?
Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag?
Jag tror dom flesta vuxna katter fixar att vara ensam under din arbetsdag om du är hemma resten av tiden och aktiverar katten och håller den sällskap men jag är övertygad om att två katter har det bättre ihop än en. Sen måste du lösa passningsfrågan när katten/katterna är små, kan du ta ut extra semester först och nån granne tittar till katten under dagen kanske?
Annars finns det extremt många vuxna katter på landets katthem som behöver ett hem.
Jobbar du heltid är du borta mer än åtta timmar om dagen. Katten klarar sig dock bra ändå, jag skulle satsa på en vuxen katt då kattungar behöver mer tid med sin ägare. Ha gärna två så de har sällskap av varandra, bor du så till kan du ha en kattlucka så de får komma och gå som de vill, kom ihåg att de ska vara kastrerade och ID märkta först bara.
Katter sover 15-16 timmar per dygn, alltså mycket mer än människor så de kommer troligtvis sova då du är på jobbet.
Skaffa två katter så har de sällskap av varandra. I övrigt är katter INTE som hundar och klarar sig gott o väl ensamma en arbetsdag om man i övrigt ägnar mycket tid till dem.
Och självklart menar jag att man måste jobba. Däremot om man har ett heltidsjobb så är det hem direkt och inte en massa fritidssysselsättningar efter jobbet.