• Anonym (kattvän)

Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?

Hej! Det pratas mycket här på forumen om att djur ej ska lämnas ensamma därför undrar jag om det är fel av mig att skaffa innekatt då jag arbetar heltid. dvs 8 h/ dag? 

• Svar på tråden Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?
  • Petrol
    slutatsnusa skrev 2014-05-05 14:32:05 följande:

om vadå?
    att den har roligt eller tråkigt?
    ett stimulerande liv eller inte?
    Hurvida den bryr sig om ifall jag är hemma eller ej under normala arbetstider, trodde det framgick rätt tydligt. men för tydlighets skull så tillägger jag att katten sover ungefär 8-9 timmar eller mer om dagarna även när jag är hemma och för den delen tar och försöker smålattja med den. Den är ett nattdjur i mångt och mycket, sover mycket och är i övrigt en välmående sprallig katt som jag leker med mycket medans jag är hemma och även tar ut ett par ggr i veckan och kvällstid är helt enkelt hans primetime, och egentligen min också om jag ska vara ärlig.
  • nemo1
    Petrol skrev 2014-05-05 14:39:01 följande:
    Hurvida den bryr sig om ifall jag är hemma eller ej under normala arbetstider, trodde det framgick rätt tydligt. men för tydlighets skull så tillägger jag att katten sover ungefär 8-9 timmar eller mer om dagarna även när jag är hemma och för den delen tar och försöker smålattja med den. Den är ett nattdjur i mångt och mycket, sover mycket och är i övrigt en välmående sprallig katt som jag leker med mycket medans jag är hemma och även tar ut ett par ggr i veckan och kvällstid är helt enkelt hans primetime, och egentligen min också om jag ska vara ärlig.
    Klart katten sover hela tiden när du är borta, den är uttråkad.
    Mina katter sover på nätterna då de får mycket aktivering under dagen.
  • Petrol
    nemo1 skrev 2014-05-05 17:56:02 följande:
    Klart katten sover hela tiden när du är borta, den är uttråkad.
    Mina katter sover på nätterna då de får mycket aktivering under dagen.
    Jag tror du missade "även när jag är hemma"

Fantastiskt hur folk kan anstränga sig till det yttersta för att hitta något att bita på.

Ta nu tre djupa andetag och läs mitt inlägg igen vet ja. du kanske ser något nytt.
  • Dexter dot com

Jag tror dom flesta vuxna katter fixar att vara ensam under din arbetsdag om du är hemma resten av tiden och aktiverar katten och håller den sällskap men jag är övertygad om att två katter har det bättre ihop än en. Sen måste du lösa passningsfrågan när katten/katterna är små, kan du ta ut extra semester först och nån granne tittar till katten under dagen kanske?
    Annars finns det extremt många vuxna katter på landets katthem som behöver ett hem.

• Madmoiselle

Jobbar du heltid är du borta mer än åtta timmar om dagen. Katten klarar sig dock bra ändå, jag skulle satsa på en vuxen katt då kattungar behöver mer tid med sin ägare. Ha gärna två så de har sällskap av varandra, bor du så till kan du ha en kattlucka så de får komma och gå som de vill, kom ihåg att de ska vara kastrerade och ID märkta först bara.

Katter sover 15-16 timmar per dygn, alltså mycket mer än människor så de kommer troligtvis sova då du är på jobbet.

• Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-05-05 17:56:02 följande:
    Klart katten sover hela tiden när du är borta, den är uttråkad.Mina katter sover på nätterna då de får mycket aktivering under dagen.

Jag är hemma 20-22 timmar per dag sju dagar i veckan, mina katter sover på dagen och leker rövare på nätterna.

Så undrar jag hur mycket du aktiverar dina katter egentligen om du inte ens hinner jobba? Det måste vara många timmar per dag. Jag undrar också varifrån du får dina pengar eftersom du inte jobbar?
  • nemo1
    Madmoiselle skrev 2014-05-06 02:10:23 följande:

Jag är hemma 20-22 timmar per dag sju dagar i veckan, mina katter sover på dagen och leker rövare på nätterna.

Så undrar jag hur mycket du aktiverar dina katter egentligen om du inte ens hinner jobba? Det måste vara många timmar per dag. Jag undrar också varifrån du får dina pengar eftersom du inte jobbar?
    Jo då jag jobbar. Man kan istället undra var du får dina pengar ifrån när du är hemma 22 timmar/dygn
  • Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-05-06 11:50:04 följande:
    Jo då jag jobbar. Man kan istället undra var du får dina pengar ifrån när du är hemma 22 timmar/dygn

Jag har varit långtidssjukskriven, sedan började jag plugga på distans. Jag pluggar alltså hemma och åker bara iväg för att skriva tentorna, jag lever på CSN.

Hur kan du jobba och samtidigt ha katter? Det är ju fel enligt dig.
  • Majsan70

Skaffa två katter så har de sällskap av varandra. I övrigt är katter INTE som hundar och klarar sig gott o väl ensamma en arbetsdag om man i övrigt ägnar mycket tid till dem. 

• nemo1

Och självklart menar jag att man måste jobba. Däremot om man har ett heltidsjobb så är det hem direkt och inte en massa fritidssysselsättningar efter jobbet.

• Madmoiselle
    nemo1 skrev 2014-05-07 08:56:17 följande:
    Och självklart menar jag att man måste jobba. Däremot om man har ett heltidsjobb så är det hem direkt och inte en massa fritidssysselsättningar efter jobbet.

Där håller jag med dig!
Svar på tråden Mår katter dåligt av att lämnas ensamma 8 timmar/dag?