• pialotta

Låter ni era barns syskon vara med på kalas?

Min dotter fyller sju år och ska ha ett kalas för sina kompisar i helgen. För första gången har hon valt att bara bjuda tjejkompisar.

Nu är det så att hon inte vill ha med sin lillebror på kalaset(han är 5 år) men jag känner mig så himla kluven i det här. Kan förstå min dotter, men tycker så himla synd om min son som så gärna vill vara med.

Hur brukar ni göra?

• Svar på tråden Låter ni era barns syskon vara med på kalas?
  • Ema86

finns det möjlighet att lillebror får hitta på nåt annat skoj tillsammans med någon annan? typ åka på lekparken, ut o äta en glass eller nåt enkelt under kalastiden? så han slipper vara med o titta på bara. det känns nog inte roligt att inte få delta.

jag tycker att dotterns önskan att han inte ska va med iaf är värd ett försök till att få viljan igenom. 

vet dock inte hur jag själv skulle göra om jag inte kunde lämna bort grabben till nån just under tiden bara.

• Ema86
    Ema86 skrev 2014-05-02 20:08:38 följande:
    finns det möjlighet att lillebror får hitta på nåt annat skoj tillsammans med någon annan? typ åka på lekparken, ut o äta en glass eller nåt enkelt under kalastiden? så han slipper vara med o titta på bara. det känns nog inte roligt att inte få delta.

jag tycker att dotterns önskan att han inte ska va med iaf är värd ett försök till att få viljan igenom. 

vet dock inte hur jag själv skulle göra om jag inte kunde lämna bort grabben till nån just under tiden bara.
    .....godispåsen och nån tårtbit kanske man kan spara ändå så han kan få fika iaf :)
  • pialotta

Han kan åka till sin mormor som är i sin sommarstuga, men jag vet att han så gärna vill vara med på kalaset och det är det som svider. Samtidigt tycker jag att min dotter ska få ha sitt tjejkalas. 

• Amanda84

Precis som ovanstående skriver så föreslår jag att ni gör något roligt med lillebror. Kan inte en av er föräldrar åka iväg med lillebror och göra något kul? Sedan gör ni likadant när lillebror har kalas: storasyster får följa med den andra föräldern till något kul ställe?

• cloudberry79

Sonen ville inte ha med lillasyster på sitt kalas. Han fyllde sex och hon hade precis fyllt ett år. Helt förståeligt, så vi hade kalaset i en gympahall i närheten. Jag hade kalas och maken tog med ettåringen till lekparken och hälsade på barnens farmor.

Just NO.
  • Amanda84

Kan inte lillebror få göra något extra hos mormor då? Han kan kanske få en liten billig leksak och en bit tårta där, eller att mormor tar med lillebror på bio eller något annat som inte hör till vanligheterna?

• LängtansMirakel

Storasyster är så stor nu att jag skulle tro att det är jobbigt och även pinsamt att ha med lillebror på sitt kalas.

Om det är möjligt hade jag fixat att han får vara någonstans och ha kul (hos mormor & morfar/ farmor & farfar kanske, hos en kompis eller något annat). Givetvis sparat fika och godis (/godispåse) och eventuellt annat tills han kom hem eller eventuellt skickat med honom lite.

• Hannajo

Antingen har min man gjort något med syskonet eller så har det varit hemma men hållit sig ur vägen. Godispåse har syskonet dock fått och tårta, men inte tillsammans med kalasbarnen.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Lena

Vi har haft båda med på fika och fiskdamm sen annars låtit det stora barnet ha sitt kalas i fred.

• amalie79

Här är alltid det andra barnet med, men så är det bara 1 år och 9 månader dem emellan och de vill ha det så själva.

Annars skulle vi nog göra som någon sa, låta den ena göra något annat kul.

Här börjar snarare problemet bli att lillebror är populärare och får fler kalasinbjudningar än storebror... Lite ot men är det någon här som har liknande problem och hur hanterar man det? Det börjar låta lite "och varför får han gå på två kalas och jag bara på ett denna helgen..."

• JePaLuLi

Mina stora grabbar är med på varandras kalas, det skiljer 12 månader mellan dem och de är bästa vänner samt leker med samma kompisar. Lillebror blir två år i höst och jag förstår om de inte kommer vilja ha med honom, han får göra något annat skoj under tiden. Det är säkert svårare att förklara för en femåring dock...

• pigglet

Alla barn är hemma när det är kalas, det har aldrig varit någon diskussion. Att varje gång kompensera de andra barnen med andra aktiviteter, eller fixa barnvakt osv, det låter bökigt tycker jag. Men jag är visst i minoritet i tråden, kanske jag bara har tur att ämnet aldrig kommit upp till diskussion.

• fluu

Hade de kommit överens, syskonet varit på det klara med att hen är gäst hos sitt syskon och födelsedagsbarnet var okej med det ja.
    Annars nej. Jag som ensambarn hade alla mina kalas själv(såklart). Det var min dag, mina vänner och min tid. Så vill jag att mina barn ska ha det också.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • glassen

Det beror väl på vad du menar med vara med på kalaset. Ordnar vi kalas hemma så är syskonet i närheten, men behöver inte vara med och leka med de inbjudna barnen, fika med dem etc. Däremot om vi har kalaset  annat ställe får syskonet vara med på allt. Går inte att lösa praktiskt på annat sätt.

• Siggan

Vill inte hon vara med på lillebrors kalas då?
    Hos oss ær storasyster 7 år och lillebror 4 år och de ælskar att gå på kalas.
    Sen behøver ju inte syskonet vara med på allt om det ær lekar som inte passar, bara man får sitta med vid bordet och æta.

en svensk tiger
  • scanmia

Skulle det fungera att han får vara med att ordna kalaset för sin syster? Hjälpa till att hälsa välkomna, visa in tjejerna, vara fotograf, duka upp och bjuda till bords, hjälpa till med fiskdammen...

Så han får vara med, men inte är i vägen? 

Svar på tråden Låter ni era barns syskon vara med på kalas?