Är verkligen hormoner enda alternativet?
Jag är 30 år gammal, fullt frisk. Har tre barn, den yngsta är 1 år och äldsta 7 år och vi är nöjda så, alltså vi önskar inga fler barn. I dagsläget skyddar vi oss med kondom. Innan vi fick våra barn åt jag p-piller och började med det redan i tonåren då jag hade väldigt rikliga blödningar och oregelbunden mens. Emellan mina graviditeter har jag inte använt några preventivmedel alls - men har forsatt lidit av oregenbundna blödningar, något jag inte tyckt varit märkvärt jobbigt då jag vetat att vi planerade fler barn. Men nu när mitt yngsta barn blivit 1 år och problemen kvarstår känner jag att jag faktiskt vill ha hjälp. Min mens är otroligt oregelbunden. Mina cyklar kan variera i allt från 48 dagar till 19. Frustrerande minst sagt. Dessutom har min PMS blivit mycket värre efter mitt tredje barn. Jag mår otroligt dåligt dessa perioder men det är så svårt för mig att veta dels när de kommer eller att det överhuvudtaget har med ägglossning/mensen att göra alla gånger eftersom den är så oregelbunden. Jag gråter, är fruktansvärt lättirriterad, trött, ljud/ljuskänslig och känner mig olycklig
Jag lider också av otroliga smärtor vid ägglossning och har fått cystor vid flera tillfällen (vattencystor?) som tursamt nog varit ofarliga (men smärtsamma). Jag har också under alla mina tre graviditeter lidit av allvarlig preeklampsi, vilket ju också spelar roll med blodtryck, propprisk osv.
Jag har varit i kontakt med gynekolog och barnmorska som inte verkar ta mig på så stort allvar (ska bli kallad i juni på samtal/kontroll). Det enda de vill rekommendera mig är hormonspiral vilket jag egentligen inte alls är intresserad av. De menar att: "har du tur slipper du mensen helt och kanske också din PMS".
Jag skulle därför veta;
Är verkligen hormonspiral mitt enda alternativ för att få bukt med min mens? Vad kan man göra åt min PMS? Hur ska jag förhålla mig till hjälpen jag faktiskt borde få för det här?
Jag vill tillägga att min sambo kommer att sterilisera sig framöver. Jag är alltså inte ute efter en alternativ preventimedels-lösning än kondom just nu.