• Sweetcontry

Sent utvecklad 19månaders - någon med erfarenhet eller tips på träning?

Hej hej! Jag har en dotter på 19 månader som ligger väldigt mycket efter i sin utveckling. Jag hoppas på att det kanske finns någon mer med ett sent barn som vill dela lite tankar och erfarenheter? Tips på hur man kan träna och stimulera? Eller någon vars barn som senare fick diagnos? Hon kan inte: -krypa -stå utan stöd -gå utan stöd - äta med sked - dricka ur mugg -rita -bygga torn - prata -pekar inte - vekar inte förstå många saker vi säger Tja, typ inget av det som förväntas av henne. Hon kan: - på alla underlag dra sig fram, ålandes. - sätta sig upp från mage och ryggläge. - ställa sig upp i sin säng - gå runt i sin säng - går sakta och vingligt med läragå vagn -äter det mesta själv med sina händer -säger mamma och pappa men inte till oss och bara när hon vill -kastar saker - åker runt på Bobby car - bankar i bord om man ber henne - klappar händer men aldrig om vi ber om det - ska bestämma ALLT själv - plockar med allt hon får tag i - skakar på huvudet och säger "eeei" Hon är glad och busig och älskar att gosa. Upplever henne som väldigt lat, inget får bli jobbigt för då vill hon inte. Hon tycker inte om när vi börjar tjata om lampa, stol, bil osv. Hon vill inte härma det vi visar men om vi slutar så kan hon plötsligt härma... Hon verkar rädd och feg. Försöker få henne att stå utan stöd men såfort hon märker vad jag vill så gör hon sig vingligare än någonsin och ska bara sätta sig. Hon kan ställa sig lätt i sin säng men vågar inte alls testa mot möbler. Hon blir rädd om vi försöker. Så hur ska jag få henne att våga testa??? Känns som om jag vänt ut och in på mig själv! Och hur orolig bör vi bli för hennes utveckling?

• Svar på tråden Sent utvecklad 19månaders - någon med erfarenhet eller tips på träning?
  • SIN74

Det låter som en cool liten unge som inte tänker finna sig i "order" från omgivningen. Går sin egen väg. 
    Inte säkert att hon är lat utan kanske mer att hon inte vill att det ska bli fel. Eller blivande chef som kommer att ha andra att jobba åt sig. 

Vad säger BVC?

• Sweetcontry
    SIN74 skrev 2014-05-02 14:55:23 följande:
    Det låter som en cool liten unge som inte tänker finna sig i "order" från omgivningen. Går sin egen väg.  Inte säkert att hon är lat utan kanske mer att hon inte vill att det ska bli fel. Eller blivande chef som kommer att ha andra att jobba åt sig.  Vad säger BVC?

Hehe ja vem vet ;) bvc sa bara från början att det kommer, barn är olika, inget konstigt med henne osv. Men vi tryckte på och fick komma till barnkliniken. En neurolog tittade på henne och konstaterade att hon är svag i bålen och sent utvecklad. Inte mer än så. Inget uppenbart avvikande.. Nu har hon fått träffa en sjukgymnast en gång som ska träffa henne fler gånger och bedöma henne. Problemet är att hon vill ju inte visa vad hon Kan. Hon märker att nu ska hon testas och då lägger hon sig bara ner och gråter. Hon vill inte göra ett dugg på beställning. Men så fort sjukgymnasten åkt så kan hon sätta igång igen. Vi fick heller inga tips eller så... :(
  • SIN74

Den tjejen kommer att gå långt! 
    Förstår er oro. Jag har själv ett barn med avvikande mönster men hon är toppen!
    Ge det lite tid. Hon är liten ännu. Tankeverksamhet har hon definitivt!! :) Verkar ju störtskön. 

• IsDimma

Om hon nu inte vill visa vad hon kan när hon är hos doktorn eller sjukgymnasten så kanske ni kan filma henne hemma?
    Hon är ju helt klart väldigt sen. Sen är det kanske för tidigt att börja fundera över någon diagnos, det kan hända mycket ännu. Men jag hade varit oroad över ett sånt barn på mitt jobb (jobbar med 1-2åringar på förskola).

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Sweetcontry
    SIN74 skrev 2014-05-02 18:45:00 följande:
    Den tjejen kommer att gå långt!  Förstår er oro. Jag har själv ett barn med avvikande mönster men hon är toppen! Ge det lite tid. Hon är liten ännu. Tankeverksamhet har hon definitivt!! :) Verkar ju störtskön. 

Glömde fråga, hur avviker din dotter? :)
  • SIN74

Hon måste ha full kontroll över allt som ska ske. Måste förberedas på allt. Behöver ha stöd av vuxen i sådana situationer, för att ta några exempel. 

• uglygodcilla81

Egentligen vill jag inte skrämma upp dig, men vår son född i sep 12 är sådär. Fast han kan krypa o han älskar att peka ut saker o vill veta vad det är. Efter utredning så visar det sig att han kommer att dö. Så är det garanterat inte för er, men vår som blev undersökt just pga att han är så sen och då såg man det värsta möjliga på magnetröntgen av huvudet. Ska ni undersöka?

• Sweetcontry
    uglygodcilla81 skrev 2014-05-05 21:20:59 följande:
    Egentligen vill jag inte skrämma upp dig, men vår son född i sep 12 är sådär. Fast han kan krypa o han älskar att peka ut saker o vill veta vad det är. Efter utredning så visar det sig att han kommer att dö. Så är det garanterat inte för er, men vår som blev undersökt just pga att han är så sen och då såg man det värsta möjliga på magnetröntgen av huvudet. Ska ni undersöka?

Oj, det var inte kul att höra! :( Vad såg man på röntgen? Du säger att han kommer att dö, du får gärna utveckla lite om du vill. Är han bara som min dotter eller har ni haft andra problem med? Neurologen som kände på henne tyckte hon var svag i bålen. Och sjukgymnasten från habiliteringen har bara träffat henne en gång än så länge.
  • uglygodcilla81

Det är bara en till två barn per år som drabbas av detta som vår pojke har. Neurologen tyckte han såg frisk ut o reflexerna var bra. Han skelade lite såg hon. Eventuellt tyckte hon att han var lite stel i benen villet kunde tyda oå en hjärnskada. Dagen efter träffade han sjukgymnasten som mer definitivt misstänkte hjärnskada... Kan tänka mig att de mest misstänkte lättare cp-skada. Men en röntgen visar att hjärnan bryts ner, leukodystrofi. Han har varit lite gnällig det senaste halvåret tycker jag. Och han har inte heller utvecklats. Innan årsdagen stod han utan problem. Sen slutade han med det. Vi trodde bara han hade blivit feg... Men sen kom tvivlen sakta... Han kändes mycket instabilare med motoriken. Han har alltså omärkligt gått tillbaka lite i utvecklingen, då tänkte man inte så mycket på det. Men nu när vi har beskedet så känns det så självklart. Han kan ju inte prata heller, förutom mamma o baba som kommer ibland. Och ordet "daä" som passar till allt. Och lite andra ljud. Han klarar fortfarande att stapla klossar, men han var nog bättre på det innan...

• Sweetcontry
    uglygodcilla81 skrev 2014-05-05 22:14:22 följande:
    Det är bara en till två barn per år som drabbas av detta som vår pojke har. Neurologen tyckte han såg frisk ut o reflexerna var bra. Han skelade lite såg hon. Eventuellt tyckte hon att han var lite stel i benen villet kunde tyda oå en hjärnskada. Dagen efter träffade han sjukgymnasten som mer definitivt misstänkte hjärnskada... Kan tänka mig att de mest misstänkte lättare cp-skada. Men en röntgen visar att hjärnan bryts ner, leukodystrofi. Han har varit lite gnällig det senaste halvåret tycker jag. Och han har inte heller utvecklats. Innan årsdagen stod han utan problem. Sen slutade han med det. Vi trodde bara han hade blivit feg... Men sen kom tvivlen sakta... Han kändes mycket instabilare med motoriken. Han har alltså omärkligt gått tillbaka lite i utvecklingen, då tänkte man inte så mycket på det. Men nu när vi har beskedet så känns det så självklart. Han kan ju inte prata heller, förutom mamma o baba som kommer ibland. Och ordet "daä" som passar till allt. Och lite andra ljud. Han klarar fortfarande att stapla klossar, men han var nog bättre på det innan...

Alltså jag vet inte vad man ska säga! Men jag känner en sån sorg av att läsa om din pojke. Hur kan livet få vara såhär? :( men jag hoppas att ni kämpar på och har en fantastiskt tid tillsammans. Sen sitter jag här och såklart blir halvt ihjälskrämd... Tänk om min dotter har samma! Hon utvecklas hela tiden, går inte tillbaka nått utan det är små framsteg varje dag. Och nu på bara tre dagar så har hon gjort mega framsteg. Så det måste väl vara positivt att vi aldrig upplever att det står stilla :/
  • Marie89

Sweetcontry: tycker min 12 månaders verkar lik din. Hon kan inte förflytta sig på något sätt inte sätta sig upp heller. Ska på 1 års kontroll nästa vecka ska be om remiss till sjukgymnast då. Hur mycket kunde din tjej som 1 åring? Min är också ganska så bekväm och nöjd av sig

Svar på tråden Sent utvecklad 19månaders - någon med erfarenhet eller tips på träning?