Sent utvecklad 19månaders - någon med erfarenhet eller tips på träning?
Hej hej! Jag har en dotter på 19 månader som ligger väldigt mycket efter i sin utveckling. Jag hoppas på att det kanske finns någon mer med ett sent barn som vill dela lite tankar och erfarenheter? Tips på hur man kan träna och stimulera? Eller någon vars barn som senare fick diagnos? Hon kan inte: -krypa -stå utan stöd -gå utan stöd - äta med sked - dricka ur mugg -rita -bygga torn - prata -pekar inte - vekar inte förstå många saker vi säger Tja, typ inget av det som förväntas av henne. Hon kan: - på alla underlag dra sig fram, ålandes. - sätta sig upp från mage och ryggläge. - ställa sig upp i sin säng - gå runt i sin säng - går sakta och vingligt med läragå vagn -äter det mesta själv med sina händer -säger mamma och pappa men inte till oss och bara när hon vill -kastar saker - åker runt på Bobby car - bankar i bord om man ber henne - klappar händer men aldrig om vi ber om det - ska bestämma ALLT själv - plockar med allt hon får tag i - skakar på huvudet och säger "eeei" Hon är glad och busig och älskar att gosa. Upplever henne som väldigt lat, inget får bli jobbigt för då vill hon inte. Hon tycker inte om när vi börjar tjata om lampa, stol, bil osv. Hon vill inte härma det vi visar men om vi slutar så kan hon plötsligt härma... Hon verkar rädd och feg. Försöker få henne att stå utan stöd men såfort hon märker vad jag vill så gör hon sig vingligare än någonsin och ska bara sätta sig. Hon kan ställa sig lätt i sin säng men vågar inte alls testa mot möbler. Hon blir rädd om vi försöker. Så hur ska jag få henne att våga testa??? Känns som om jag vänt ut och in på mig själv! Och hur orolig bör vi bli för hennes utveckling?