• IafiaE

När är det ok att lämna sin tonåring ensam en långhelg?

Har en dotter på strax 15år, hon är väldigt mogen och ansvarsfull. Vågar man lämna henne en långhelg själv? Vilken ålder tycker ni?

Mamma till 3
  • Svar på tråden När är det ok att lämna sin tonåring ensam en långhelg?
  • Ellie

Det kan man aldrig svara på för någon annan. Själv var jag en "ordentlig" tonåring, och som 13-åring fick jag och en jämngammal tjej campa en vecka på campingplats själva. Givetvis sade våra föräldrar till personalen att ha "lite koll" på oss, men det var ändå inga problem. Som 15-åring åkte jag med en annan tjej-kompis till Gotland och cyklade runt en vecka och tältade. Inga problem det heller. Vi drack inte alkohol, och våra föräldrar kände rätt när de litade på oss.
    Jag har ingen tonåring än, men hoppas att jag kommer kunna lita på henne i den åldern för att ge henne samma frihet som jag fick.

• Lindsey Egot the only one

Aldrig enligt mig! Jag skulle aldrig åka ifrån mitt hus och lämna vårt tonårsbarn hemma.

• Erizajo

Självklart! När jag var 13 och min bror 16 var vi ensamma en vecka när våra föräldrar var utomlands, det var härligt att känna att föräldrarna litade på oss och det gick jättebra!

• ursula
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-29 21:56:43 följande:
    Aldrig enligt mig! Jag skulle aldrig åka ifrån mitt hus och lämna vårt tonårsbarn hemma.
    Har du misslyckas så totalt med dina barns uppfostran
  • Sticka

Jag var ensam hemma en "vanlig" helg (alltså inte långhelg) från att jag var 15 år. Tanken var väl att jag skulle ha haft samma regler som min bror hade dvs att man skulle ha slutat grundskolan innan man fick vara ensam hemma en helg, men jag hade så pass mycket aktiviteter som låg på helgerna att det helt enkelt var tvunget att släppa mig tidigare, annars hade mina föräldrar aldrig kunnat fara till sin sommarstuga.

Det var konfirmandgrupper och annat på helgerna som jag delvis var ansvarig för så det funkade inte så bra när mina föräldrar kom på tisdagen eller onsdagen och sa att i helgen skulle vi fara till stugan. Ehmmmm… Jag har två ungdomsgrupper att ta hand om…  

Men det har alltid gått fint. En grannfamilj var informerad ifall att det skulle hända nåt med huset (typ en propp går eller nåt sånt tok).

Nu finns det ju t.o.m. mobiltelefoner så att man kan hålla kontakten. :) 

• Lindsey Egot the only one
    ursula skrev 2014-04-29 22:10:59 följande:
    Har du misslyckas så totalt med dina barns uppfostran
    Varför har man misslyckats för att man inte vill lämna barnen ensamma hemma?

Visst om du bor i en hyreslägenhet och inte äger boendet kan jag förstå att man inte är rädd om sina grejer men mitt hus är min investering och visst jag litar på mina barn men jag vet hur det kan bli när det blir rykten om att det är föräldrafritt. Har sett det många gånger i byn.
  • LottaF

Ensam utan backup i närheten, aldrig tror jag just pga alla andra. Med bra backup i närheten och vettig tonåring så varför inte. Med backup menar jag grannar ev släkting i närheten ellet goda vänner man kan få hjälp från men som även håller extra koll de första gångerna.

• EnPetra

Absolut, om du litar på henne. Jag fick vara ensam hemma en vanlig helg (inte långhelg då alltså), när jag var 14. 

Vi bodde iofs ute på landet, och jag skulle aldrig ta mig in till "stora byn", och om mina vänner skulle komma så fick de skjuts av sina föräldrar som kunde kolla läget. 

• Sticka
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-29 22:18:17 följande:
    Varför har man misslyckats för att man inte vill lämna barnen ensamma hemma?
    Visst om du bor i en hyreslägenhet och inte äger boendet kan jag förstå att man inte är rädd om sina grejer men mitt hus är min investering och visst jag litar på mina barn men jag vet hur det kan bli när det blir rykten om att det är föräldrafritt. Har sett det många gånger i byn.
    Just dessa rykten om att det är föräldrafritt beror väl på att ungdomen berättar för någon att "jag är ensam hemma hela helgen" och denne berättar det vidare och så vidare.

Enkel lösning som vi körde med: berätta inte för någon att du kommer vara ensam hemma hela helgen. Berätta inte för någon att du var ensam hemma hela helgen.
    Kan man bara knipa nos om det och inte säga nåt så kan det inte uppstå rykten. :) 
Svar på tråden När är det ok att lämna sin tonåring ensam en långhelg?