• Anonym (D)

Passar denna klänning för en bröllopsgäst?

Jag ska på bröllop i juni (klädkod kavaj) och har funderat på denna klänning:

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nly-trend-917/short-dreamy-dress-917560-1173/

Passar den för en bröllopsgäst? Den kommer att gå ned till knäna på mig och jag tänkte även ha en sjal under vigseln i kyrkan. Det jag är orolig över är att färgen i vissa ljusförhållanden skulle kunna misstas för vit.

• Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?
  • EnAnonumius
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-02 13:03:22 följande:
    Men - om man har en klänning med täckta axlar (alt en baraxlad men med sjal) så torde väl knappast någon finna det olämpligt att skymta KNÄN? Eller talar vi om olika saker? En klänning som slutar precis ovanför knät tycker jag funkar utmärkt (jag har långa ben och XS så det är svårt att hitta en mellanlång kjol/klänning där knäna är täckta) medan en lårkort klänning känns för kort.

Att bekymra sig över att visa några cm knä känns ganska... omotiverat... 
    En motfråga. Klara du av att skilja på budbäraren från budskapet?
    Jag skrev vad som gäller vid klädkod kavaj.
    Du verkar missa att jag aldrig lagt in egen vädring i detta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    NeedfulThings skrev 2014-05-02 17:47:25 följande:
    Men du menar alltså att man enligt rätt etikett ALDRIG får gå på bröllop i en klänning som visar lite lår?
    Frånvaro av bevis är inte ett motbevis.
    Så vad sitter du och hitta på något om här?

Vilken "etikett" är det du sitter och syftar på med den frågan? Då frågan är formulerat på ett mycket tydligt sätt att den inte syftar på något alls egentligen.
    Utan bara allmänt ställt utan någon som helst anknytning till mitt inlägg (mina inlägg) där jag enbart tog upp om klädkod kavaj, och inte heller har med TS fråga att göra då hon frågade kring klädkod kavaj.

Jag skrev i anknytning med att det var "klädkod kavaj" tråden handlar om.
    Jag upplyser dig om detta då du verkar missat det fast du ställde frågan själv i ett tidigare inlägg.

Jag skrev nu denna gången (inlägg #102):
    "Och nej klänningen ska faktiskt inte sluta ovanför knäna alls, och "kan inte göra det heller", om man har klädkod kavaj."

Notera att jag skrev med klädkod kavaj och har gjort det i alla mina inlägg.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Voluptuous Shalimar
    EnAnonumius skrev 2014-05-03 03:01:22 följande:
    En motfråga. Klara du av att skilja på budbäraren från budskapet?
    Jag skrev vad som gäller vid klädkod kavaj.
    Du verkar missa att jag aldrig lagt in egen vädring i detta.

Jag klarar med lätthet att känna igen en snorkig attityd i alla fall och betackar mig för dina spydigheter.

Jag kan meddela att "knälång" även kan vara en klänning som räcker TILL knäna, alltså inte ÖVER dem. Jag tror med säkerhet att allas vår kloka Ribbing väl skulle kunna skilja en passande klänning från en opassande och två centimeter knä skulle INTE vara avgörande. 
  • UniqueSnowflake
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-02 13:06:41 följande:
    Här är två klänningar som visar knä. Jag tycker att båda skulle fungera till både till klädkod kavaj och mörk kostym, om man täcker axlar och dekolletage om man ska bevittna en vigsel i kyrkan. Men du håller inte med eftersom man kan se knäna?
    Den rosa, med en kavaj alt liten kofta eller linnejacka till och fina smycken, fungerar.
    Den andra, nej, strandklänning, ser billig ut dessutom.
  • Voluptuous Shalimar
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-03 22:18:34 följande:
    Den rosa, med en kavaj alt liten kofta eller linnejacka till och fina smycken, fungerar.
    Den andra, nej, strandklänning, ser billig ut dessutom.
    Den bruna skulle ju vara bröllopsfin med rosa tvåradig pärlcollier och puderrosa tunn kofta eller kanske guldskimrande scarf och en enkel guldlänk runt halsen och armleden. 
  • UniqueSnowflake
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-03 22:57:28 följande:
    Den bruna skulle ju vara bröllopsfin med rosa tvåradig pärlcollier och puderrosa tunn kofta eller kanske guldskimrande scarf och en enkel guldlänk runt halsen och armleden. 
    Nix. Tycker inte om
    - "ryschet" som bildas av det fula dragbandet i midjan.
    - dragbandet i midjan
    - att klänningen har olika längder.

Men smaken är som baken. Kombinera det du sa med den rosa klänningen, eller rentav, den rosa klänningen i den bruna nyansen  = jättefint.
  • Voluptuous Shalimar
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-05 20:55:55 följande:
    Nix. Tycker inte om
    - "ryschet" som bildas av det fula dragbandet i midjan.
    - dragbandet i midjan
    - att klänningen har olika längder.

Men smaken är som baken. Kombinera det du sa med den rosa klänningen, eller rentav, den rosa klänningen i den bruna nyansen  = jättefint.
    Haha, vad roligt att du säger det - jag är också väldigt anti-dragband men många många stora designers har ju kört dragbandsmidja flera sommarsäsonger! Jag trodde att det bara var jag som var hopplöst efter, men vi är alltså två...
  • UniqueSnowflake
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-05 21:23:19 följande:
    Haha, vad roligt att du säger det - jag är också väldigt anti-dragband men många många stora designers har ju kört dragbandsmidja flera sommarsäsonger! Jag trodde att det bara var jag som var hopplöst efter, men vi är alltså två... smile2.gif
    Solig Skål
  • frangipani

Har läst hela tråden men tycker ändå det är så svårt att veta vad som är okej och inte! Måste få låna tråden lite :)

Ska på bröllop med klädkod kavaj, hittar något fel på alla klänningar - lite för korta, för ljusa, för långa.. Men har hittat några klänningar som jag i alla fall tycker är väldigt fina. Vad tycker ni om dessa? Kan de fungera? 

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/vila-479/imillion-new-dress-480750-1229/

http://www.zalando.se/mint-berry-sommarklaenning-groent-m3221c09o-m11.html

Denna i blå; inte navy som visas först
    http://www.halens.se/kvinna-klader-overdelar-klanningar-70/klanning-243398/sorting$score,Descending/paging$3,27?oc=036

http://nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/rutcircle-540/leila-layer-long-dress-541521-56/

Tycker ni det är helt tabu med vita / svarta accesoarer som kofta eller sjal? 

Behöver verkligen hjälp! Vill att det ska bli så bra det bara kan :)
  • frangipani
    Voluptuous Shalimar skrev 2014-05-02 13:06:41 följande:
    Här är två klänningar som visar knä. Jag tycker att båda skulle fungera till både till klädkod kavaj och mörk kostym, om man täcker axlar och dekolletage om man ska bevittna en vigsel i kyrkan. Men du håller inte med eftersom man kan se knäna?
    Den bruna klänningen gillade jag! Kommer du ihåg var du hittade den? 
  • Paulina P P
    frangipani skrev 2014-06-03 13:27:23 följande:
    Har läst hela tråden men tycker ändå det är så svårt att veta vad som är okej och inte! Måste få låna tråden lite :)

Ska på bröllop med klädkod kavaj, hittar något fel på alla klänningar - lite för korta, för ljusa, för långa.. Men har hittat några klänningar som jag i alla fall tycker är väldigt fina. Vad tycker ni om dessa? Kan de fungera? 

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%.../

www.zalando.se/mint-berry-sommarklaenning-gro...

Denna i blå; inte navy som visas först
    www.halens.se/kvinna-klader-overdelar-klannin...$score,Descending/paging$3,27?oc=036

nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%.../

Tycker ni det är helt tabu med vita / svarta accesoarer som kofta eller sjal? 

Behöver verkligen hjälp! Vill att det ska bli så bra det bara kan :)
    Den sista funkar om du har något färgglatt till (lite ljus annars). De andra är alldeles för korta. Den första såg ut som ett nattlinne.
  • Voluptuous Shalimar
    frangipani skrev 2014-06-03 13:28:14 följande:
    Den bruna klänningen gillade jag! Kommer du ihåg var du hittade den? 
    Hm, Nelly tror jag, men den är nog inte kvar i sortimentet längre dessvärre.
Svar på tråden Passar denna klänning för en bröllopsgäst?