• jaanah

behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig

Idag hade vi inte ett så bra 10-månaders besök hos bvc. Läkaren sa med finare ord att min dotter är överviktig och började fråga mig varför hennes vikt är så hög som den är och varför hon har gått upp så mycket på så kort tid (1,8 kg på 2 månader, nu väger hon 11,2 kg). Jag som förälder blev så klart jätte ledsen och arg på mig själv, jag har försökt ge henne bra näringsrik mat och aktiverar henne så mycket som möjligt. Så här ser en mat dag ut: 9.00 1 portion gröt 12.00 1/2 stor barnmats burk, några skedar fruktpuree 15.00 mellis (t.ex en ellas frukt klämpåse m. majskrok eller rån eller en rismums) 18.30 1/2 stor barnmats burk, några skedar fruktpuree 21.00 halv portion gröt 22.00 läggdags med 180ml ersättning. Läkaren sa direkt att jag skulle sluta med ersättningen innan läggning, är så orolig för hur det ska gå. Samt så ska jag sluta ge henne fruktpuree efter middsgen.Men är rädd att det inte räcker och hon bara fortsätter öka i vikt. Vill det bästa för min dotter och tar gärna emot tips och råd. Hur ser era matdagar ut för era 10-månaders? Är det någon som har råkat ut för samma sak? Hur ordnade ni upp det då, och hur gick det sen? Är tacksam för alla svar

• Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig
  • Phillippa

Min fyraåring gillade aldrig välling så vi struntade i det. Hon fick ersättning istället och när hon blev äldre så bytte vi ut det mot varm mjölk. Det dricker hon fortfarande varje kväll. Välling är inget måste!

• JennyL88

Hatar när folk säger att bebisar är överviktiga. edu ska väl inte banta din bebis, dumheter. Har blivit sån hysteri kring detta med mat. Var glad att ditt barn äter och må bra. Mata din bebis med gott samvete och massa kärlek.

BF 15 oktober
  • hennmau
    Annelie 76 skrev 2014-04-28 17:48:35 följande:
    Bebisar ska vara runda. När de blir ungefär 2 minskar aptiten och de smalnar av. Som smalast ska man vara vid 5-6, de som inte är det då kommer ha problem med övervikt. Bebisar som inte ens är 1 ska inte banta. Den läkare som inte vet det borde bli av med sin legitimation.
    "Som smalast ska man vara vid 5-6, de som inte är det då kommer ha problem med övervikt."

DU ÄR alltså den allvetande läkaren!?, som bestämmer att ALLA barn SKA vara smala vid 5-6 års ålder, annars blir ALLA dom barnen FETA som vuxna??!

Ge gärna mig fakta på de våran allvetande doktor..

Och till dig TS, du behöver inte känna någon oro alls över din bebis vikt! Vikten kommer antingen gå stadigt upp i lagom takt, eller dra iväg högt ibland och ibland dra nedåt. Allt är ok när de handlar om så små barn.

Och lyssna varken på legitimerade läkare en sån här gång och för den delen heller inte "legitimerade FL läkare" (Annelie76)
  • jaanah
    Sous skrev 2014-04-29 17:45:46 följande:
    Min artonmånaders äter fortfarande två stora flaskor ersättning per dygn. Din dotter kommer med största sannolikhet att plana ut när hon blir mer rörlig. Jag tycker verkligen inte att det låter som att du vräker i henne mat. Visst ska bvc reagera på en oväntat snabb viktuppgång, men efter att du redogjort för matintaget borde de ha varit nöjda på den fronten och avvaktat.

Ja det tycker jag med. Testade en kväll att ge mindre gröt och ersättning (för att behålla rutinerna) och då varhon så ledsen när hon skulle sova. När hon väl somnat vaknade hon efter 4 timmar och SKREK av hunger (vilket hon inte har gjort på väääldigt länge). Näe känner jag nu, jag får helt enkelt aktivera henne ännu mer, men jag vill aldrig höra henne vakna så hungrig på natten igen, stoort misstag
  • jaanah
    Phillippa skrev 2014-04-29 19:47:06 följande:
    Min fyraåring gillade aldrig välling så vi struntade i det. Hon fick ersättning istället och när hon blev äldre så bytte vi ut det mot varm mjölk. Det dricker hon fortfarande varje kväll. Välling är inget måste!

Ja det har jag hört från många mammor, och deras barn har ju mått hur bra som helst med en prima vikt och benen fulla med spring av all energi :)
  • jaanah
    JennyL88 skrev 2014-04-29 19:52:46 följande:
    Hatar när folk säger att bebisar är överviktiga. edu ska väl inte banta din bebis, dumheter. Har blivit sån hysteri kring detta med mat. Var glad att ditt barn äter och må bra. Mata din bebis med gott samvete och massa kärlek.
    BF 15 oktober

På det sättet läkaren frågade frågorna kändes det som att det var det hon ville/menade, kände då att sååå överviktig är hon väl inte? Hon kryper runt som en galning, klättrar överallt och har världens energi. Om en bebis var så överviktig att näringsrik mat måste tas bort skulle väl inte bebisen ha en sån energi? Och hon trivs så bra med sin mat och säger bestämt till när hon är mätt
  • JennyL88
    jaanah skrev 2014-04-30 22:51:39 följande:
    På det sättet läkaren frågade frågorna kändes det som att det var det hon ville/menade, kände då att sååå överviktig är hon väl inte? Hon kryper runt som en galning, klättrar överallt och har världens energi. Om en bebis var så överviktig att näringsrik mat måste tas bort skulle väl inte bebisen ha en sån energi? Och hon trivs så bra med sin mat och säger bestämt till när hon är mätt

Tycker du ska försöka att inte tänka på det läkaren sa för det är så fel. Min 20månaders är fortfarande rund och springer runt. Läs gärna i barnakuten.nu är en blogg som skrivs av barnläkare. Massa bra information, hon har även skrivit om detta ämne och barnmat. Tycker det är den bästa bloggen, så mycket bra fakta från en läkare med egna småbarn. Så jag tycker du ska läsa den och få bättre perspektiv på tillväxt och försöka att inte tänka övervikt alls. Kram
    BF 15 oktober
  • Sofia12301
    hennmau skrev 2014-04-29 20:02:28 följande:
    "Som smalast ska man vara vid 5-6, de som inte är det då kommer ha problem med övervikt."

DU ÄR alltså den allvetande läkaren!?, som bestämmer att ALLA barn SKA vara smala vid 5-6 års ålder, annars blir ALLA dom barnen FETA som vuxna??!

Ge gärna mig fakta på de våran allvetande doktor..

Och till dig TS, du behöver inte känna någon oro alls över din bebis vikt! Vikten kommer antingen gå stadigt upp i lagom takt, eller dra iväg högt ibland och ibland dra nedåt. Allt är ok när de handlar om så små barn.

Och lyssna varken på legitimerade läkare en sån här gång och för den delen heller inte "legitimerade FL läkare" (Annelie76)
    http://www.barnakuten.nu/familjeliv/kottbullar-och-makaroner-om-mat-till-forskolebarn/

"Efter ungefär ett eller två år ska barnen inte bli tjockare längre, de ska bli smalare. Smalast i hela våra liv ska vi vara i 5-6-årsåldern. En normalviktig och frisk 5-6-åring har synliga revben och platt mage. Under den här tiden styrs tillväxten av tillväxthormon som hjälper barnen att bli längre och och samtidigt smalare. Att barnen äter lite och blir smalare är alltså ingenting att vara orolig för så länge de följer sin tillväxtkurva på BVC. Tvärtom vet vi att en utebliven avsmalning av barnen i den här åldern ofta är inkörsporten till framtida övervikt och fetma."
  • hennmau

"Som smalast ska man vara vid 5-6, de som INTE är det då kommer ha problem med övervikt."

"Tvärtom vet vi att en utebliven avsmalning av barnen i den här åldern OFTA är inkörsporten till framtida övervikt och fetma."

Stor skillnad! Och dumt att fara med osanning!

• Lizzie 83

Tycker inte att det låter som att ditt barn väger såpass mycket. Jag var lite orolig för vår knubbis när hon var runt 1 år, men till oss sa de bara att det är bra att hon har lite extra tills hon börjar gå...

• jaanah
    JennyL88 skrev 2014-05-01 19:20:25 följande:
    Tycker du ska försöka att inte tänka på det läkaren sa för det är så fel. Min 20månaders är fortfarande rund och springer runt. Läs gärna i barnakuten.nu är en blogg som skrivs av barnläkare. Massa bra information, hon har även skrivit om detta ämne och barnmat. Tycker det är den bästa bloggen, så mycket bra fakta från en läkare med egna småbarn. Så jag tycker du ska läsa den och få bättre perspektiv på tillväxt och försöka att inte tänka övervikt alls. Kram
    BF 15 oktober

Tack för länken! Ska genast in och lusläsa :)
  • jaanah
    Lizzie 83 skrev 2014-05-02 17:46:57 följande:
    Tycker inte att det låter som att ditt barn väger såpass mycket. Jag var lite orolig för vår knubbis när hon var runt 1 år, men till oss sa de bara att det är bra att hon har lite extra tills hon börjar gå...

Det var precis det jag ville höra från läkaren, men så fel man kan ha. Ska gå på mina mamma instinkter och göra det jag och hon mår bäst av. :)
Svar på tråden behöver hjälp! 10 månaders mat, överviktig