• Anonym (undrar)

Ensam vårdnad! hur mycket kan hon bestämma?

Mitt x har ensam vårdnad om våra 2 barn... hur mycket kan hon bestämma över dom?

Vad innebär egentligen ensam vårdnad?

Bestämmer hon om umgänget?

Hur stor är chansen att jag kan få tillbaka till gemensam vårdnad trots att hon säger nej?

• Svar på tråden Ensam vårdnad! hur mycket kan hon bestämma?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-27 21:45:23 följande:

Mitt x har ensam vårdnad om våra 2 barn... hur mycket kan hon bestämma över dom?

Vad innebär egentligen ensam vårdnad?

Bestämmer hon om umgänget?

Hur stor är chansen att jag kan få tillbaka till gemensam vårdnad trots att hon säger nej?

Hon har ju hand om allt som rör barnen. Du har umgängesrätt med barnen som inte hon inte ska neka dig, det är hennes skyldighet att se till att umgänget fungerar som det ska. Sen det med vårdnaden om du får gemensam vet jag inte, beror nog också på varför hon har ensam vårdnad.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Mia) skrev 2014-04-27 22:15:31 följande:
    Hon har ju hand om allt som rör barnen. Du har umgängesrätt med barnen som inte hon inte ska neka dig, det är hennes skyldighet att se till att umgänget fungerar som det ska. Sen det med vårdnaden om du får gemensam vet jag inte, beror nog också på varför hon har ensam vårdnad.

hur mycket umgänge har jag rätt till?

Jag avsade mig själv vårdnaden i samband med separation.

• Anonym (Wildrat)

Att hon har vårdnaden betyder att hon bestämmer allt som har med barnen att göra, var de ska bo, vilken skola de ska gå i, vad läkare får göra om barnen blir sjuka osv. Hur mycket umgänge du ska ha måste ni komma överens om, antingen själva eller med hjälp av familjerätt eller tingsrätt. Du har ingen automatisk rätt utan ni måste komma överens.

• Anonym (j)

Jag har ensam vårdnad och bestämmer allt. Den andre har ingeting att säga till om. Men naturligtvis ser man till att umgänget fungerar. Jag behöver inte informera om något.

• Anonym (j)

Om du vill ha tillbaka vårdnaden måste du stämma henne om hon inte går med på det frivilligt.

• Kjell2

Försök få fastställt umgäng via en frivillig överrenskommelse i familjerätten eller genom att stämma till tingsrättem.

• Anonym (undrar)

Tack för era svar!

Hon går med på 1 helg/månad pga avståndet mellan oss, och det har även jag gått med på.. dock vill hon inte dela jular och andra högtider.

Är det svårt att stämma någon? Tänker att jag har mer att säga till om vid gemensam vårdnad?

• Anonym (k)
    Anonym (undrar) skrev 2014-04-29 15:29:32 följande:

Tack för era svar!

Hon går med på 1 helg/månad pga avståndet mellan oss, och det har även jag gått med på.. dock vill hon inte dela jular och andra högtider.

Är det svårt att stämma någon? Tänker att jag har mer att säga till om vid gemensam vårdnad?

Vilken kärring. Hon ska inte lägga beslag på alla högtider bara för att hon har vårdnad. Du kan stämma henne på boendet och vårdnad och hänvisa till att hon vägrar att låta barnet träffa dig på ett bra sätt.

• mona83

Tack för era svar!

Jag tror att du måste gå genom en advokat för att stämma någon. Min särbo valde att använda sig av pappaombudmannen. Men han fick inte gemensam vårdnad fast han stämde mamman däremot så fick han igång sitt umgänge som mamman hindrat honom sista åren. 
    L.O.V.E
  • Kjell2

Tack för era svar!

Utan fastställt umgänge är det kaos som gäller. Prio ett för dig är att ordna ett fastställt umgänge, t ex en helg/månd plus lite långhelger och sommar.

Ska du stämma bör du skaffa proffshjälp, t ex en advokat. Kolla din hemförsäkring,

Ofta räcker det för att sen komma överrens i familjerätten.
  • Anonym (Wildrat)

Tack för era svar!

Du har tyvärr inte mer att säga till om med gemensam vårdnad. Det enda som händer är att du kan få meddelanden från skolan och hon måste fråga dig om hon ska flytta. Umgänget har INGENTING med vårdnad att göra, teoretisk kan man ha ensam vårdnad men inget umgänge...
    Ni behöver komma överens om umgänge, kommer ni inte överens får du stämma henne inför tingsrätt. Där kommer de bestämma ett schema.
  • Anonym (j)
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-04-29 15:42:24 följande:
    Du har tyvärr inte mer att säga till om med gemensam vårdnad. Det enda som händer är att du kan få meddelanden från skolan och hon måste fråga dig om hon ska flytta. Umgänget har INGENTING med vårdnad att göra, teoretisk kan man ha ensam vårdnad men inget umgänge...Ni behöver komma överens om umgänge, kommer ni inte överens får du stämma henne inför tingsrätt. Där kommer de bestämma ett schema.

Man behöver inte tillstånd av den som inte har vårdnaden om man får flytta. Heller har skolan ingen skyldighet att lämna ut någon information.
  • Kriya

Hur kom det sig att Du avsade Dig vårdnaden vid separationen?

• FIame
    Anonym (Wildrat) skrev 2014-04-29 15:42:24 följande:
    Du har tyvärr inte mer att säga till om med gemensam vårdnad. Det enda som händer är att du kan få meddelanden från skolan och hon måste fråga dig om hon ska flytta. Umgänget har INGENTING med vårdnad att göra, teoretisk kan man ha ensam vårdnad men inget umgänge...
    Ni behöver komma överens om umgänge, kommer ni inte överens får du stämma henne inför tingsrätt. Där kommer de bestämma ett schema.
    Erm man har väldigt mycket mer om att säga till om vid gemensam vårdnad, vem har tutat i dig denna desinformationen.

TS precis som någon annan skrev. Stäm om vårdnad och boende, med grund att hon inte låter dig träffa barnen på ett bra och vardagligt sätt.
  • miamåne

det kommer ligga dig till last att du avsade dig GV
    allt beror på vilka grunder, varför hon har EV
    Du måste stämma henne, men ochså svara på frågor och förklara dig varför du har agerat som du gjort.
    Är du en lämplig förälder?
    Vad visar på det?
    Du behöver visa för henne/systemet att du FÖRST klarar av umgänge en längre tid innan det blir aktuellt med GV eftersom du avsagt dig den....
    Och vad skulle bli annorlunda för dig med GV
    att du vet vad som händeri skolan?
    att du är tvungen att gå på IUP?
    vara en engagerad förälder i skolans värld...
    flytta kan man göra ändå
    Att ha EV finns det skäl för...
    bara min tanke...

• Anonym (k)
    miamåne skrev 2014-05-07 16:04:04 följande:
    det kommer ligga dig till last att du avsade dig GV
    allt beror på vilka grunder, varför hon har EV
    Du måste stämma henne, men ochså svara på frågor och förklara dig varför du har agerat som du gjort.
    Är du en lämplig förälder?
    Vad visar på det?
    Du behöver visa för henne/systemet att du FÖRST klarar av umgänge en längre tid innan det blir aktuellt med GV eftersom du avsagt dig den....
    Och vad skulle bli annorlunda för dig med GV
    att du vet vad som händeri skolan?
    att du är tvungen att gå på IUP?
    vara en engagerad förälder i skolans värld...
    flytta kan man göra ändå
    Att ha EV finns det skäl för...
    bara min tanke...
    Att lämna ensam vårdnad till sin ex när man skriver på skilsmässan behöver inte alls ha så dramatiska skäl och det vet domstolen. Men givetvis blir storyn inte lika spännande om Ts svarar att hon bad honom och därför skrev han på... Think about it.
  • Anonym (insatt)

Tack för era svar!

Umgänget har inget att göra med hur vårdnaden är ordnad. Du skulle alltså inte automatiskt ha rätt till mer umgänge om du hade del i vårdnaden. Umgänge handlar enbart om barnets bästa och behov. Det är inte svårt att stämma någon men för att föra fram din talan behöver du ett juridiskt ombud vid din sida. Boka tid med någon som är bra på familjerätt och bolla dina tankar med vederbörande .....
  • Anonym (undrar)
    Kriya skrev 2014-05-07 06:21:06 följande:
    Hur kom det sig att Du avsade Dig vårdnaden vid separationen?
    jag vet inte, det bara blev så... va väl inte så intresserad vid det tillfället av nånting, dock känner jag att jag har mognat nu och vill ha del av barnen mer, såsom jular,midsommar,påsk m.m varannan
Svar på tråden Ensam vårdnad! hur mycket kan hon bestämma?