• Emelliee97

Kan inte sluta äta sötsaker!

Hej!
    Jag är just nu 17 år och känner mig inte riktigt bekväm i min matlivsstil.
    Jag bor på vardagarna i Landskrona och sköter min mat bra där, det är sällan jag äter sött då jag köper alla livsmedel själv.
    Jag har sedan ett år tillbaka gått på P-piller och har gått upp ungefär 8 kilo.
    När jag kommer hem på helgerna är det som om stänger ner och låter mig frossa i sötsaker bara för att jag är hemma. Oftast kan det bli efterrätter och mycket godis.
    Jag känner själv att jag inte alls är sugen på de men när de står framför mig säger min hjärna att ta du lite godis. Eller om jag vill ha mer efterrätt så tänker jag, du orkar lite till, ta mer!
    Hur ska jag kunna sluta äta så mycket på helgerna? Maten är inte besväret utan det är det söta.
    Emelie

• Svar på tråden Kan inte sluta äta sötsaker!
  • Sötsug01
    Jag har själv alltid haft svårt att låta bli sötsaker och att sluta när jag väl börjat.
    Började för några år sedan äta lågkolhydratkost och då slutade bekymren. Jag hade läst att kolhydrater triggar sötsuget och insåg då att det är sant. Direkt jag ätit kolhydrater blir jag sötsugen... Efter en frukt vill jag ha choklad... Kakor går ner hur många som helst. Det enda som fungerar för mig är att helt låta bli.

Hoppas du får ordning på ditt sötsug!
  • dessan59

emelie97

Jag äter Kromtabletter som jag köper i hälsokostsaffären, jag blir av med sötsuget direkt!!

Du tar 1 om dagen och ser om det funkar, annars kan du ta 2, men prata med hälsokosten!

• CleanTina

Låt din kropp få det söta, men välj rätt sötsaker. Ät mycket frukt, duka upp med en stor god frukttallrik när sötsuget sätter in. Det ser väl alltid minst tjugo gånger godare ut än en godispåse? Plus att jag får slå ett slag för Clean eating. Det finns en anledning till sötsug. Jag äter frukt (mycket frukt) och grönt varje dag och jag är ytterst sällan sugen på något annat.

Bara ett litet tips..

Svar på tråden Kan inte sluta äta sötsaker!