"Poängsystem" IVF/Äggdonation..hjälp någon!
Efter tre misslyckade stimuleringar vid IVF så har vi nu fått remiss skickad för äggdonation.
Jag trodde givetvis att vi hade våra 6 poäng kvar eftersom vi inte ens fått en befruktning, och därav då givetvis
ingen insättning. 2 poäng ska ju dras först då en full behandling genomförts, dvs lyckad stimulering, befruktning och insättning.
Fick brev idag från vår läkare å jag blir bara arg och ledsen.
Jag citerar;
"Hej xxxx och xxxxx!
Jag har fått brev från Dr xxxxx xxxxx att man tyvärr inte kunnat återföra något av de försök som gjorts då det inte blivit befruktning. Man misstänker att äggen inte heller är av perfekt kvalité. Man har därför föreslagit äggdonation. Efter samråd med vår verksamhetschef skriver vi remiss till RMC i Malmö som hanterar äggdonationer.
Ni kommer då att ha 4 poäng kvar för sådan behandling, det vill säga 2 fulla försök.
Med vänlig hälsning xxxxxxx Överläkare."
Jag fattar inte!!! Varför har det dragits 2 poäng?!?..
Vi gjorde IVF av pga manlig faktor, dvs min sambo har dåligt antal spermier och dem är lite långsamma.
Vi hade inte i tankarna att det inte skulle funka, men dessvärre visade det sig att mina ägg var dåliga också.
Jag ifrågasatte läkaren innan dem skickade remiss till IVF angående äggkvalitén...om man kan vara säker på
att äggen funkar som dem ska...jag frågade flera gånger om man inte bör utreda mig grundligare för att liksom vara på säkra sidan att allt funkar å är bra.
Till svar fick jag bara att "eftersom du har regelbunden mens så har du troligen också bra ägglossning...å även om det skulle vara något fel så är det en IVF man går vidare med".
Jag känner bara att OM dem hade utrett mig lite grundligare så hade vi kanske kunnat få en äggdonation på en gång, å då få 6 poäng....å sluppit tre onödiga IVF-stimuleringar.
Frågan är varför 2 poäng är borta när vi inte genomfört någon lyckad behandling...någon som har koll?
Vi bor i Region Halland om det är av betydelse..
Tack på förhand!