• johanssonn

Införa stavningstävlingar i svenska skolan?

Hej! Jag är en gymnasieelev som ska hålla ett argumenterande tal med tesen: "Inför stavningstävlingar i svenska skolan". Och jag har svårt att hitta vad folk tycker om det, och valde därför att kolla med er här på familjeliv! Glad 

Min fråga till er är om vad ni tycker om att införa stavningstävlingar i den svenska skolan? Det behöver inte vara riktiga tävlingar, utan små stavningstävlingar i klassen med några ord barnen fått träna på under veckan och sedan får någon belöning om de har alla rätt. 

Tror ni de kan ha lättare för att lära sig stava när det blir till en lek och de blir uppmuntrade, eller tror ni det kommer känna onödig press? 

Mot- och för argument sökes! 

• Svar på tråden Införa stavningstävlingar i svenska skolan?
  • Themis
    Chocoholica skrev 2014-04-25 22:34:45 följande:
    Emot det eftersom det finns folk med dyslexi och det finns folk som har inlärningssvårigheter. 
    Då är du emot idrottstävlingar också då för att det finns de som har kroppsliga hinder, antar jag?

Där åkte skol-DM, fotbollscuper och orienteringstävlingar!
    Om bara de fåglar sjöng som sjunger bäst, hade skogen varit väldigt tyst.
  • Chocoholica
    Themis skrev 2014-04-26 14:39:47 följande:
    Då är du emot idrottstävlingar också då för att det finns de som har kroppsliga hinder, antar jag?

Där åkte skol-DM, fotbollscuper och orienteringstävlingar!
    Inget ryker lugn i stormen. Jag uttryckte bara min åsikt. 
    Mig veterligen är inte idrott i skolan helt obligatorisk.
    Jag minns att det var minst en med funktionshinder som slapp.
    Make chocolate cake not war.
  • LyckligaLina

Jag minns från skoltiden kunskapstävlingar som tex "Vi i femman" och naturtolvan. Naturtolvan var som en skolutflykt med en massa olika 6e klassare där det tävlades i biologi, natur och miljö, genom olika deltävlingar/tipspromenad. Vi i 5an deltog hela klassen till en början för ev kvalificering, därefter valdes de med de bästa resultaten för att representera klassen.
    Annat jag minns är tex "veckans ord" vilket jag tyckte va aptråkigt då det bara var glosor och lika hela tiden, själva tävlingsmomentet avsaknades.

• sextiotalist

Tror jag skulle vara bra. Det kan ju vara kul för nördige Lisa som inte ens vet vad som är fram och bak på en boll att få glänsa lite.

• LillGris

Jag vet inte. Spontant tycker jag det låter bra. Men kanske inte obligatoriskt. Lite som idrotten, alla måste vara med på idrotten men alla måste inte vara med i skolans fotbollslag. Det vore kul om vi hade sådär som de har i alla amerikanska filmer. Klubbar! Debattklubb, matteklubb, sånt. Då kan alla få utveckla det de är bra på:)

• nernu

Jättebra! Det ska dock vara frivilligt och inte obligatoriska moment. I USA finns det massor av sånt där men då är det inte en del av undervisningen. Den typen av aktiviteter kan dock påverka om du kommer in på den skola du vill om jag har fattat det rätt.

• Themis
    Chocoholica skrev 2014-04-26 23:00:28 följande:
    Inget ryker lugn i stormen. Jag uttryckte bara min åsikt. 
    Mig veterligen är inte idrott i skolan helt obligatorisk.
    Jag minns att det var minst en med funktionshinder som slapp.
    Jaha?

Och då är det väl inget problem att det finns stavningstävlingar heller, man behöver ju inte tvinga dyslektiker att ställa upp i dem?

• Chocoholica
    Themis skrev 2014-05-01 17:05:50 följande:
    Jaha?

Och då är det väl inget problem att det finns stavningstävlingar heller, man behöver ju inte tvinga dyslektiker att ställa upp i dem?

Nej det måste man inte men vill man hålla på med tävlingar kan man göra det utanför skolan.
    Dagens skolungdomar är redan sönderstressade och många har prestationsångest. Man behöver inte spä på det genom att tramsa med tävlingar. 
  • LyckligaLina

Tramsa med tävlingar?
    Om tävling kan göra rättstavning eller grammatik mer spännande, varför inte?

• Themis
    Chocoholica skrev 2014-05-01 22:51:26 följande:
    Nej det måste man inte men vill man hålla på med tävlingar kan man göra det utanför skolan.
    Dagens skolungdomar är redan sönderstressade och många har prestationsångest. Man behöver inte spä på det genom att tramsa med tävlingar. 
    Vilket fortfarande gäller idrott också, så du borde i så fall vara mot alla former av resultatlistor där också.

Varför tror du man får betyg efter hur fort man springer en runda i skogen då? Skulle det inte vara en tävling så borde varje elev bara jämföras med sig själv och sitt eget tidigare resultat, tycker jag.
  • Starship
    Chocoholica skrev 2014-04-26 14:30:31 följande:
    Absolut men det ska vara kul att lära sig. Jag tror att det kan bli stressat och ångestladdat med tävlingar. Det finns en del som kan tycka att det är kul medans andra får panik. 

Det är precis det här curlade tankesättet som gör att den svenska skolan ser ut som den gör. "Det ska vara kul", du går till skolan för att lära dig saker. Har du kul är det bara en bonus. Bit ihop och gör det du ska, så är det i verkligheten. Inte undra på att svenska elever blir dummare och dummare för varje år som går.
  • Morsan 027

Rättstavning är definitivt något som behöver införas och följas upp i större utsträckning än vad som görs idag, i den svenska skolan.

Dyslexi kan aldrig användas som ett argument mot det, de som har svårigheter skall få det stöd och den hjälp de behöver, oavsett ämne och diagnos.

Tycker det är ett bra förslag att de som är duktiga kan tävla, det behöver ju inte vara ett obligatoriskt moment.

• Chocoholica
    Themis skrev 2014-05-03 08:36:21 följande:
    Vilket fortfarande gäller idrott också, så du borde i så fall vara mot alla former av resultatlistor där också.

Varför tror du man får betyg efter hur fort man springer en runda i skogen då? Skulle det inte vara en tävling så borde varje elev bara jämföras med sig själv och sitt eget tidigare resultat, tycker jag. smile1.gif
    Nä då de enda bra tävlingarna är baktävlingarna i "Hela Sverige bakar". 
    Skämt åsido folk får tävla bäst de vill i vad de vill fast helst inte i skolan eftersom jag tror att överdriven stress kan försvåra inlärandet. Alla reagerar förstås inte så men vissa gör det. Tillhör själv den senare kategorin. Fast i för sig om det sker på en helt frivillig basis så why not?
  • Chocoholica
    Starship skrev 2014-05-03 08:42:03 följande:

Det är precis det här curlade tankesättet som gör att den svenska skolan ser ut som den gör. "Det ska vara kul", du går till skolan för att lära dig saker. Har du kul är det bara en bonus. Bit ihop och gör det du ska, så är det i verkligheten. Inte undra på att svenska elever blir dummare och dummare för varje år som går.
    Se mina övriga inlägg. Orkar inte upprepa mig.
Svar på tråden Införa stavningstävlingar i svenska skolan?