• rödnos

PMDS Premalex och Mirena - Erfarenheter?

Hej!

Jag har äntligen fått hjälp med min PMS, som visade sig vara PMDS. 
    Har tagit två tabletter Premalex och märker sjukt nog redan resultat! Så himla skönt! 

Men, jag funderar lite kring min Mirena spiral som jag fick den 8 april. Jag hade innan den en någorlunda regelbunden menscykel men jag hade bara haft mens 3 ggr sedan sonen kom i januari 2013. Nu funderar jag på hur jag ska tänka kring vad som är mensens första dag, om jag skulle ha turen att bli så blödningsfri som barnmorskan och gynekologen sa var vanligt?

Ni som har Mirena spiral och äter Premalex, hur gör ni? Jag tänkte att man kanske kunde testa att ta dem 15 dagar och sen uppehåll 16? Har en cykel på 31 dagar och om jag gör så så måste jag ju träffa någorlunda rätt i cykeln eller?
    Min gynekolog sa 14 -16 dagar och fram till mensens första dag. Hon sa inget om hur jag ska vet vilken dag som är mensens första dag om jag inte har mens. Misstänker att min sons hyperaktivitet under vårt möte kan ha spelat in och att vi båda glömde den lilla detaljen mitt i alltsammans. Ska ringa på måndag och fråga men tänker se om någon här kanske vill dela med sig av sina erfarenheter.

annars har mina första två dagar hittills varit lite småsuddiga, huvudvärk och gäspig som attan. Törstig till tusen och lätt illamående men det var iaf bättre idag på dag 2 och som förväntat eftersom jag ju kände till att det kan vara så. Hur fort försvann era biverkningar? Hur fort märkte ni skillnad i humöret?

Vore väldigt intressant att höra hur det är och har varit för er.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-25 21:04
    PMDD är tydligen samma sak som PMDS? Ny på detta men verkar ju vara PMDS på svenska och PMDD på engelska.

• Svar på tråden PMDS Premalex och Mirena - Erfarenheter?
  • BELLAm2

Skulle gärna vilja veta allt om detta!
    Fick äntligen diagnosen för ca 6mån sedan men är livrädd för antidepressiva.. Så jag började med Yaz som skulle vara "det bästa" för min typ av problem, som ett test. Biverkningarna rätt jobbiga men har förbättrat mig avsevärt (7jobbiga dgr totalt /mån istället för 16 innan)
    Bakslag i helgen där ingen tablett i världen hade hjälpt. Så nu funderar jag på nästa steg-är sååå trött på att må så dåligt.
    Tyvärr ingen hjälp till dig TS men kanske skönt att få dela erfarenheten?

• milkimi
    BELLAm2 skrev 2014-04-25 22:19:13 följande:
    Skulle gärna vilja veta allt om detta!
    Fick äntligen diagnosen för ca 6mån sedan men är livrädd för antidepressiva.. Så jag började med Yaz som skulle vara "det bästa" för min typ av problem, som ett test. Biverkningarna rätt jobbiga men har förbättrat mig avsevärt (7jobbiga dgr totalt /mån istället för 16 innan)
    Bakslag i helgen där ingen tablett i världen hade hjälpt. Så nu funderar jag på nästa steg-är sååå trött på att må så dåligt.
    Tyvärr ingen hjälp till dig TS men kanske skönt att få dela erfarenheten?
    Fick också Yaz utskrivet mot PMDS då jag fullkomligt vägrar antidepressiva. Yaz har funkat hur bra som helst på mig och behöver inte alls något "starkare". Däremot äter jag även p-piller som vanligt preventivmedel. Men är såklart orolig över hur det kommer bli när jag och sambon planerar smått. Men det får jag ta då såklart Glad
  • BELLAm2

Milkimi, menar du att du äter två sorter? Eller att Yaz används i dubbelt syfte? :)

• rödnos

Ok, jag är på dag 4 nu och HERREGUD vilken skillnad! Att jag inte fixat hjälp med detta förut säger jag bara för jisses. Livet suger ju inte alls dessa dagar, som vanligen är mina värsta. Jag har världens tålamod med barnen, har inte bett mannen dra åt fanders en enda gång och inte heller gapat på busschauffören.  
    Allvarligt talat, ni som är tveksamma, var inte det. Det är så himla grymt att slippa bli en sån häxa! 
    Biverkningarna försvann på dag två mer eller mindre och helt på dag tre då jag gick upp till 20mg. Fantastiskt skönt att slippa dessa utbrott.

Men, jag har fortfarande inte klurat ut hur jag ska veta när första dagen på mensen är om jag nu blir blödningsfri... Ska ringa imorgon till KK om jag hinner. 

Svar på tråden PMDS Premalex och Mirena - Erfarenheter?