• Anonym (känslig?)

Förminskad som mamma

lite svårt att förklara, men hur hade ni reagerat på att ert ex i alla sammanhang som har med ert barn att göra ska ha med sin nya sambo? De har inte varit ihop mer än knappt ett år, (men har känt varandra i flera år) och han ska tvunget ha med henne till alla möten som handlar om hans och mitt barn. Det kan gälla BVC, utvecklingssamtal, samarbetssamtal, tandläkare och precis allt. 

Jag känner såhär, att om hon är med på vissa saker, typ tandläkare och ...ja, jag vet inte, men de här vardagliga sakerna så fine. Men att släpa med henne till skolsköterskan och utvecklingssamtal och till mitt och hans möte med familjerätten känns helt sjukt. 

Jag vet att han gör detta för att han vill förminska mig. Han vill helst putta ut mig och avsäga mig rollen som mamma, det har han själv sagt. att jag avsade mig rätten att vara mamma när JAG skilde mig från HONOM. OBS, vi skilde oss tydligen inte från varandra och i hans ögon är han HELT utan skuld.

Nu till frågan: Hur ska jag göra? Ska jag stoppa henne i dörren nästa gång? Jag har tidigare lyckats få henne att inte följa med på utvecklingssamtal och har vägrat gå på möte med familjerätten om hon ska vara med. Ska jag fortsätta med detta, eller hur hade ni gjort? Jag blir helt galen snart!

• Svar på tråden Förminskad som mamma
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Väx upp!) skrev 2014-04-26 10:51:17 följande:
    Men det är ju precis det här många försöker säga till dig. Om du känner dig tvungen att inflika att du alltid kommer att vara mamman så visar du en osäkerhet inför din föräldraroll. Ett bättre svar om han säger "du är inte hennes mamma, min sambo är det" är "nu hade du väl ändå lite otur när du tänkte" och sen inga ytterligare kommentarer.
    Du har ingen rätt att diktera hur han ska leva, hur han och hans sambo delar upp ansvaret för sitt gemensamma hushåll eller vem av dem som följer med barnet till tandläkaren på pappans dagar. Du har rätt att kräva at det bara är du och han på samarbetssamtalet, men resten låter som att du bara protesterar mot hennes närvaro för att jävlas med pappan för att han jävlas med dig. Det är ert barn som får lida för att ni BÅDA beter er som barnungar som måste ha "mer rätt" än den andra föräldern.
    Du skriver även att du måste ta den sista tiden som finns för att pappan inte tagit någon tid, men varför väntar du om du vet att han inte gör det så är det väl bara att fixa själv?
    Och att hävda att pappans sambo inte är lika mycket extraförälder som din sambo för att de bara varit sambo i ett år och du i 2,5 år är så barnsligt så det liknar ingenting.
    Du måste sluta sabotera pappans vardag, annars kommer det att ligga dig i fatet vid en ev. vårdnadstvist OAVSETT hur elak han är mot dig. Har han vägrat komma på samarbetssamtal? Har han bråkat om läkarbesök? FR kommer bara att se att du bråkar, inte att han kastar glåpord efter dig.
    Vill du ge igen så ta med din sambo på allt, men försök inte kontrollera ditt ex liv, det kommer bara att förstöra för dig och det kommer att drabba ditt barn.
    Om barnet är skrivet hos fadern och han får hem tiderna så får han ta ansvaret att delegera ut vem som ska följa med. TS kan bara ringa och fråga om det är något hon ska följa med på som hamnar på hennes vecka. Fixar pappan allt eller skiter i det och inte fixar tiden kan alltid TS i ett senare skede säga att han aldrig säger vilka tider barnet har inbokade besök och att han skiter i att gå dit. Då har han ju visat att han inte kan ta det ansvaret. HAN har det ansvaret som boendeförälder. Men det verkar som om TS hela tiden curlar denna man
  • Anonym (Väx upp!)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-04-26 11:05:15 följande:
    Om barnet är skrivet hos fadern och han får hem tiderna så får han ta ansvaret att delegera ut vem som ska följa med. TS kan bara ringa och fråga om det är något hon ska följa med på som hamnar på hennes vecka. Fixar pappan allt eller skiter i det och inte fixar tiden kan alltid TS i ett senare skede säga att han aldrig säger vilka tider barnet har inbokade besök och att han skiter i att gå dit. Då har han ju visat att han inte kan ta det ansvaret. HAN har det ansvaret som boendeförälder. Men det verkar som om TS hela tiden curlar denna man
    Håller med, men jag har inte tolkat situationen så då TS skriver att hon alltid är med på allt (utom tandläkaren).
    Om barnet är skrivet hos pappan är det ännu dummare att vägra gå på samarbetssamtalen och bråka om skitsaker eftersom det då krävs ännu mer för att få boendet.
    Sen är det i det här fallet en hårfin skillnad mellan att curla och att kontrollera...

• Kittten
    Men det är ju precis det här många försöker säga till dig. Om du känner dig tvungen att inflika att du alltid kommer att vara mamman så visar du en osäkerhet inför din föräldraroll. Ett bättre svar om han säger "du är inte hennes mamma, min sambo är det" är "nu hade du väl ändå lite otur när du tänkte" och sen inga ytterligare kommentarer.
    Du har ingen rätt att diktera hur han ska leva, hur han och hans sambo delar upp ansvaret för sitt gemensamma hushåll eller vem av dem som följer med barnet till tandläkaren på pappans dagar. Du har rätt att kräva at det bara är du och han på samarbetssamtalet, men resten låter som att du bara protesterar mot hennes närvaro för att jävlas med pappan för att han jävlas med dig. Det är ert barn som får lida för att ni BÅDA beter er som barnungar som måste ha "mer rätt" än den andra föräldern.
    Du skriver även att du måste ta den sista tiden som finns för att pappan inte tagit någon tid, men varför väntar du om du vet att han inte gör det så är det väl bara att fixa själv?
    Och att hävda att pappans sambo inte är lika mycket extraförälder som din sambo för att de bara varit sambo i ett år och du i 2,5 år är så barnsligt så det liknar ingenting.
    Du måste sluta sabotera pappans vardag, annars kommer det att ligga dig i fatet vid en ev. vårdnadstvist OAVSETT hur elak han är mot dig. Har han vägrat komma på samarbetssamtal? Har han bråkat om läkarbesök? FR kommer bara att se att du bråkar, inte att han kastar glåpord efter dig.
    Vill du ge igen så ta med din sambo på allt, men försök inte kontrollera ditt ex liv, det kommer bara att förstöra för dig och det kommer att drabba ditt barn.

Det känns inte riktigt som du har greppat det som TS skrivit, du kanske endast läst trådstarten vad vet jag. Jag tycker först och främst att ingen ska säga till någon annan hur de ska agera eller framförallt reagera, så som du gör här till TS. För det första har hon inte klagat på om sambon skulle själv behöva ta med barnet till läkaren på pappans dagar. 

TS har gång på gång skrivit i tråden att hon känner olust för att det alltid är de TRE som ska vara med och hon ser ingen anledning till att de ska behöva vara tre som är med på vissa möten som rör barnet. När det kommer till kritan så handlar det inte om varken mamman, pappan eller bonusmamman, det handlar om det bästa för barnet och vad jag har läst i tråden så verkar mamman ta detta i beräkning medan pappan endast verkar vara ute efter att såra TS. 

• Anonym (känslig?)
    h8him skrev 2014-04-26 09:57:57 följande:
    Varför ska barnet bo heltid med dig?

Jag kan förstå om pappan struntar i vissa möten osv om du alltid ska vara med, oavsett vems tid med barnet som det är. Varför kan du strunta i att följa barnet just till tandläkaren men känner att du måste med på alla andra saker som rör barnet? Det förstår jag inte.
    Inte en massa annat. När det är utvecklingssamtal, och barnhälsovården vill jag vara med. Tandläkaren tar vi båda beroende på när det är, och första besöket hos tandläkaren eller om det skulle vara något speciellt så är vi med båda två. Inget konstigt. Samma som om vi hade bott ihop. Vi har delad vårdnad, innte uppdelat ansvar. Vi har båda två ansvar över barnets hälsa, skola och välgång 24/7.

Samarbetsamtal är vi självklart båda två med på.
  • h8him
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-26 12:59:57 följande:
    Inte en massa annat. När det är utvecklingssamtal, och barnhälsovården vill jag vara med. Tandläkaren tar vi båda beroende på när det är, och första besöket hos tandläkaren eller om det skulle vara något speciellt så är vi med båda två. Inget konstigt. Samma som om vi hade bott ihop. Vi har delad vårdnad, innte uppdelat ansvar. Vi har båda två ansvar över barnets hälsa, skola och välgång 24/7.

Samarbetsamtal är vi självklart båda två med på.
    Då missuppfattade jag dig. Du skrev att du alltid har varit med på allt, så då utgick jag ifrån det. Men då stämmer inte det alltså.

Så många saker kan ni väl ändå inte behöva gå gemensamt på? Utvecklingssamtal har man en gång per termin, och så något besök hos skolhälsovården, men dit går barnen ofta själva. Men ert barn är kanske mycket sjuk och då blir det förstås annorlunda.

Självklart ska du inte behöva ha med hans flickvän på utvecklingssamtal och läkarbesök. Men behöver ni verkligen gå båda två, varje gång?
  • Anonym (känslig?)
    Jag har aldrig sagt att hon är mindre bonusförälder än min sambo. Jag har inget emot henne som bonusmamma, hon är fantastisk. Men hon är inte barnets förälder. 
    Han har vägrat komma på samarbetssamtal om inte hans sambo får följa med, ja. 
    Han har bråkat ganska mycket på FR. 
  • h8him
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-26 13:08:09 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon är mindre bonusförälder än min sambo. Jag har inget emot henne som bonusmamma, hon är fantastisk. Men hon är inte barnets förälder. 
    Så låt honom avstå samarbetssamtal om han inte vill komma. Men du skriver även att ni självklart båda är med, och även att du vägrar gå. Så jag blir förvirrad och förstår inte vad du egentligen menar.
  • Anonym (känslig?)
    h8him skrev 2014-04-26 13:05:00 följande:
    Då missuppfattade jag dig. Du skrev att du alltid har varit med på allt, så då utgick jag ifrån det. Men då stämmer inte det alltså.

Så många saker kan ni väl ändå inte behöva gå gemensamt på? Utvecklingssamtal har man en gång per termin, och så något besök hos skolhälsovården, men dit går barnen ofta själva. Men ert barn är kanske mycket sjuk och då blir det förstås annorlunda.

Självklart ska du inte behöva ha med hans flickvän på utvecklingssamtal och läkarbesök. Men behöver ni verkligen gå båda två, varje gång?
    Nej inte båda egentligen, men vi vill gärna vara båda om vi kan. Jag har arbetstider som är väldigt flexibla och därför har jag under hela hennes uppväxt kunnat vara med på allt. Vi tycker att skola och hälsa är väldigt viktigt att vi är båda. Hon har inte varit jättesjuk, men har en del saker som behöver diskuteras på mötena,men hon äter inte medicin eller nåt.
  • Anonym (känslig?)
    h8him skrev 2014-04-26 13:14:58 följande:
    Så låt honom avstå samarbetssamtal om han inte vill komma. Men du skriver även att ni självklart båda är med, och även att du vägrar gå. Så jag blir förvirrad och förstår inte vad du egentligen menar.
    Jag formulerade mig dumt.
    Han ville ha med sambon på samarbetssamtalet, och jag ville inte det. Då sa han att han inte går alls om inte hon får gå med, och jag sa att det isåfall inte blir något...
  • Anonym (Väx upp!)
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-26 13:08:09 följande:
    Så hur menar du att vi ska tolka detta?
    Anonym (känslig?) skrev 2014-04-25 19:41:24 följande:

Tyvärr kan mitt ex inte förstå att min sambo (som jag förövrigt haft ett förhållande med i 2,5 år till skillnad från deras knappa året) står lika nära vårt barn som Hans flickvän.
    Du säger emot dig själv gång på gång, men det kanske är mest för att det är så rörigt...
    Mitt råd, kortfattat:

Antingen slutar du ta åt dig och låter honom hållas (tänk "slå dig trött så bär jag hem dig sen") ELLER så börjar du dra med din sambo på allt så att ni blir fyra stycken, för enligt ditt ex så är ni ju fyra föräldrar och då borde alla vara med på allt. Förutom samarbetssamtalen som faktiskt SKA vara mellan dig och ditt ex.
  • Anonym (känslig?)

Jag talar inte emot mig själv. Du citerade inlägget att jag tycker att de står lika nära, inte att någon står närmare än någon annan av dem oavsett hur lång relationen är. (Däremot tycker mitt ex, att hans flickvän står närmare barnet än vad min sambo gör. )

Jag jag tror jag bara skiter i det just nu, jag orkar inte. 

• Lillusen

Jag förstår faktiskt inte vad alla reagerar på?

1. samarbetssamtal ÄR för föräldrarna i första hand, sen kan man ta in nya partners när föräldrarna kan samarbeta om det behövs.

2. Utvecklingssamtal, ÄR för vårdnadshavarna, sen kan man ta med nya partners om det är till någon nytta för barnet, men jag har svårt att se att det skulle vara till någon nytta när barnet är sex år. Sen är det väll inget konstigt att båda föräldrarna vill vara med, jag skulle t.o.m.säga att det är extra viktigt i separerade familjer att båda föräldrarna är med.

3. Läkarbesök, ÄR för vårdnadshavarna. Inget som jag skulle välja att gå två på men kan förstå att det finns särskilda tillfällen som det kan behövas.

4. Tandläkarbesök, ÄR för vårdnadshavarna, men om det är okej för alla inblandade kan någon annan gå med barnet. Men även här kan det vara viktigt att en förälder går om tandhälsan är dålig t.ex.

Sen kan det självklart finnas tillfällen som man kan behöva ha med sin partner, t.ex. om man inte kan hantera situationen själv eller att den andra föräldern inte tar sitt ansvar. Jag har t.ex. suttit på sjukhus med sonen tillsammans med bonusmamman för att pappan inte hade hunnit äta... Min sambo har varit på utvecklingssamtal för att hos oss så är han bäst på att förklara läxorna och pappan tyckte att sånt skulle barnen klara själva.
    Men inget av det här skulle fungerat om inte vi hade haft ett bra samarbete innan.

TS, jag tycker att du ska välja att se det som att han förminskar inte dig som mamma utan han förminskar sig själv som pappa, det är HAN som behöver stöd,inte DU.

• Kriya

Självklart är det i första hand föräldrarnas sak att samarbeta, gå på utvecklingssamtal, läkarbesök etc. Omoget av pappan att tvinga in en tredje part i samarbetet kring barnet, det kan ju vara svårt nog när man bara är två som ska komma överens. Det är hans egen sak att informera sin sambo om utfallet vid utvecklingssamtal o dyl och även att vara språkrör för hennes eventuella åsikter vid sådana tillfällen. Våra barn märker med tiden och förstår bättre än vi tror hur beslutsstrukturen ser ut med föräldrarna och nya partners - och ska alltid få känna trygghet i att det är mamma och pappa som fattar besluten och står barnet närmast. Stå på Dig, TS.

• Anonym (känslig?)

Nu har hälsosamtalet varit och ingen av dem kom så det kan ju inte ha varit sådär superviktigt för dem. Det är just det som gör att jag blir irriterad. Hade de nu verkligen tyckt att det var jätteviktigt att vara med så visst, alla tänker olika, men när det inte är viktigare än att han kan strunta i det så behöver de ju knappast vara båda när han väl ska gå, eller?

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (känslig?) skrev 2014-05-04 12:52:40 följande:

Nu har hälsosamtalet varit och ingen av dem kom så det kan ju inte ha varit sådär superviktigt för dem. Det är just det som gör att jag blir irriterad. Hade de nu verkligen tyckt att det var jätteviktigt att vara med så visst, alla tänker olika, men när det inte är viktigare än att han kan strunta i det så behöver de ju knappast vara båda när han väl ska gå, eller?

Jag tycker du ska dokumentera allt men säg inget till pappan att du gör det.
  • Anonym (känslig?)
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-05-04 12:53:57 följande:
    Jag tycker du ska dokumentera allt men säg inget till pappan att du gör det.
    Det gör jag. Vi har nu hamnat i tvist också så allt är nedskrivet och skickat till min jurist. Tyvärr inte det enda tokiga som denna pappa gör... 
  • Anonym (plopp)

Ja för du vinner nog ingen tvist genom att fokusera på bonusen. Vem startade tvisten? Och vad yrkas?

• Anonym (känslig?)

Nä jag drar inte in sambon i den tvisten. Vad den handlar om är inte relevant här. 

Tack alla för era olika tankar och input. Det är bra att höra lite olika åsikter om sånt här.

Svar på tråden Förminskad som mamma