• Emmalinnéa

    Kapselmaskin

    Vilken kapselmaskin ska man välja? Nu har jag kollat på youtube och alla bäst i test men blir inget klokare alls.

    Det verkar som att nespresso har väldigt bra i bäst i test men den har ingen choklad?

    Den ska användas till hela familjen så den ska kunna göra kaffe,choklad och te.

    Detta är bara som ett kompliment till våran moccamaster känns dumt att sätta på den för en kopp liksom sen vill man ha nått sött att ha på bänken också

  • Svar på tråden Kapselmaskin
  • MachoCulture

    PODs-maskiner är JätteBraa OM man vill betala 600+ för kaffe

    Den enda MC kan rekommendera är en om använder ILLY-pods
    av det enkla skälet att ILLY kaffet i sig är sååå jävla sjuuukt dyyyrt.

  • Aniiee

    Ska du ha både kaffe, choklad och te så är det nog en Dolce Gusto som gäller. Vi har en, den här. Alla är nöjda och glada, ungarna kan utan problem göra varm choklad och alla vuxna får kaffe på morgonen =)


    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • MachoCulture

    MC har restaurangmaskin i två kvarnar - vi kan göra espressso,
    capuccino, latte, té o choklad i den - juste som faaan

  • Emmalinnéa

    caffitaly har jag kollat på den ska tydligen vara bra men det är många som har fått lämna in sina på reparation... Dolce gusto kanske eller tassimo eller är det helt uteslutet? 15 bars tryck ska väl vara bättre än tassimos tryck,men den gör allt kaffe i rätt temperatur... Jag är helt lost

  • Ellaria

    Är jättenöjd med min tassimo. Den kan göra många olika sorters kaffe och choklad :) Och te, om man nu skulle vilja ha det.


    You know nothing, Jon Snow
  • Emmalinnéa
    Ellaria skrev 2014-05-15 16:15:10 följande:
    Är jättenöjd med min tassimo. Den kan göra många olika sorters kaffe och choklad :) Och te, om man nu skulle vilja ha det.
    är det någon bitter eftersmak på kaffet? lätt att hålla ren?
  • Ellaria
    Emmalinnéa skrev 2014-05-15 16:20:58 följande:
    är det någon bitter eftersmak på kaffet? lätt att hålla ren?
    Verkligen lätt att hålla ren! Bara torkar av där man lägger kapslarna om man har använt mjölkpods.

    Jag tycker inte det är alls bittert. Dricker mest latte och det är riktigt gott!
    You know nothing, Jon Snow
  • Emmalinnéa

    Ne jag snöade in mig på en dolce gusto istället dom hade bara tryck och kan få kapslarna billit cokså.
    Ska man ha en manuell eller automatisk?

  • Myc

    Var nöjd m kaffet från vår tassimo men när skiten efter en månad slog av och ma skulle kalka av med nåt jäkla specialmedel slängde jag den. Hatar krångel. Köpte en kaffekvarn istället och gick tillbaka till pressen. Bästa kaffet i alla kategorier!


    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Emmalinnéa
    Myc skrev 2014-05-15 20:31:04 följande:
    Var nöjd m kaffet från vår tassimo men när skiten efter en månad slog av och ma skulle kalka av med nåt jäkla specialmedel slängde jag den. Hatar krångel. Köpte en kaffekvarn istället och gick tillbaka till pressen. Bästa kaffet i alla kategorier!
    älskar våran moccamaster här hemma den gör kanon kaffe men behöver nått som går snabbt nu när en liten till är påväg och jag har två till små hemma då har jag inte tid att pilla med den längre hehe
  • Naiw

    Tassimo tycker jag fungerar bra också, avkalkningen vet jag inte om den är så avancerad (och den är ju frivillig... om man vill ha en sunkig maskin så är det bara att köra på som vanligt.) 


    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • Myc

    Avkalkningen är inte frivillig, till slut lyser en lampa och den stannar helt. Blir galen på sån skit .


    Naiw skrev 2014-05-15 20:37:09 följande:
    Tassimo tycker jag fungerar bra också, avkalkningen vet jag inte om den är så avancerad (och den är ju frivillig... om man vill ha en sunkig maskin så är det bara att köra på som vanligt.) 
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall

    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • Naiw
    Myc skrev 2014-05-15 22:36:38 följande:
    Avkalkningen är inte frivillig, till slut lyser en lampa och den stannar helt. Blir galen på sån skit .
    Den stannar inte alls, jag körde min i 2 månader innan jag fick hem min servicekapsel som jag oturligt råkat kasta.

    Ja lampan lyser men maskinen fortsätter att gå precis som vanligt.
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall
  • Myc

    Tur för dig fick väl ett måndagsexemplar


    Naiw skrev 2014-05-15 22:46:22 följande:
    Den stannar inte alls, jag körde min i 2 månader innan jag fick hem min servicekapsel som jag oturligt råkat kasta. Ja lampan lyser men maskinen fortsätter att gå precis som vanligt.
    I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it - Evelyn Beatrice Hall

    37 år. Har en 06a och en 08a sedan tidigare. Väntar barn m BF 1 november. Bor i norrort, Sthlm.
  • MachoCulture

    En kapsel/pod innehåller 4 gram

    Vad är de olika kg-priserna på KapselKaffe?

    Och hur vilka maskiner kan köra ILLY?

  • Ambrosia

    Vi har en Dolce Gusto som komplement till vår Moccamaster. Har haft den i 1-2 år och är mycket nöjda. Det finns många olika kapslar att välja på.

    Vi köper ofta Cortado eller Café au lait eftersom de förpackningarna räcker till 16 koppar. Cappuccino, god varm choklad och liknande blir dubbelt så dyra eftersom man använder 2 kapslar per kopp. Brukar handla på Elgiganten där en förpackning kostar 49 kr.

    Jag rekommenderar maskinen. Kaffet blir rätt dyrt, men vi tycker definitivt att det är värt det. Just nu avnjuter jag t ex en Latte Macchiato Caramel!

  • MachoCulture

    Har Ambrosia Meeer Pengar Än Förstånd - eller är Ambrosia
    väldiigt rik?

    Kaffet kostar 765 kr/kg  - rätt dyrt tycker ambrosia o SinnesSjukt
    dyyrt tycker MC.

    Tips till Ambrosia - om du ändå skall hålla på med podsen ta då
    ILLY Röda - det är ett jävla gott kaffe o det kostar typ 300 kr/kg
    i restauranggrossitlied o då typ samma som i butik (butik 250 g
    restaurang 3 kg män ändå samma pris)

    Själv köpte jag några kg kaffe på stormarknad i Bologna för en
    månad sen o det var billigt jfr med här.

  • Emmalinnéa

    Det blev en dolce gusto genio, har använt den i några dagarn nu och jag måste säga att jag är väldigt imponerad! Latte Macchiato smakar presis som den jag brukar beställa på mitt favvo cafe
    Har köpt hem några olika sorter nu och iste var ingen favorit förut men nu är jag förälskad i den med persikosmak!

Svar på tråden Kapselmaskin