• Anonym (prioritera)

FEL att skattefinansiera IVF och ÄD!!!

Kan inte hjälpa att jag tycker att det är fel skattefinansiera IVF och ÄD (gäller andra metoder vid ofrivillig barnlöshet ,såsom ED (embryodonation) och surrogatmödraskap också, men dessa är ju än så länge inte tillåtna i Sverige)

Är inte emot metoderna i sig, men skattepengarna som är begränsade, ska läggas på annat enligt min åsikt.

Vad tycker ni?

Kan tillägga att jag har två barn som blivit till genom IVF. Som min sambo och jag betalat själva. Vi är INTE höginkomsttagare.

• Svar på tråden FEL att skattefinansiera IVF och ÄD!!!
  • Anonym (snapp)

Barnlöshet kan säkert klassas som sjukdom. Alla sjukdomar måste dock inte behandlas.

• Anonym (3barnsmamma)
    Anonym (prioritera) skrev 2014-04-24 10:11:06 följande:
    Jag uttryckte mig oklart- jag hade faktiskt haft större förståelse för skattefinansieringen om den inte varit ålderbegränsad. Nu är den till på köpet faktiskt diskriminerande!  Absurt, tycker jag.
    men man måste ju se på "lönsamheten" i det - att göra ivf på mammor som är äldre resulterar ju oftare inte i en graviditet, så för att optimera lönsamheten gäller det ju att ha åldersregler. 
  • sextiotalist

Eftersom det här poltiska beslut, som bygger på att barnlöshet räknas som ohälsa, så får du agera politiskt för att få igenom dina krav.
    Det är alltså inget tjänstemannabeslut, utan ett beslut, troligen taget med bred förankring bland våra folkvalda

Man kan ha många åsikter om hur våra skattemedel ska fördelas. Det bästa av allt, det är upp till var och en att driva dessa frågor, det är det som är så fint med demokrati. Sedan får man räkna med att är man relativ ensam om åsikten så får man gilla läget.

• Anonym (Annat!)

Det finns massor jag inte tycker ska finansieras via skatt utan betalas privat-om det ens ska vara tillåtet-men jag håller tyst,skriver inte trådar eller retar folk med det. Dessutom är det bevisat att IVF-barn är lönsamma i längden-samhället får alltså tillbaks mycket mer än de kostat att få till. Glad Förutom det besparar man enskilda människor stort lidande och det i sig är också mycket värt,den rent humanitära biten.

• Anonym (gjort IVF gratis)

För att ha varit barnlös måste jag säga att du har väldigt lite empati och förståelse för situationen folk befinner sig i när de är barnlösa.

• Anonym (snapp)
    Anonym (gjort IVF gratis) skrev 2014-04-24 13:08:35 följande:
    För att ha varit barnlös måste jag säga att du har väldigt lite empati och förståelse för situationen folk befinner sig i när de är barnlösa.
    Det är ingen motsägelse att ha empati för barnlösa och att tycka att staten inte ska betala behandlingar.
  • Anonym (?)
    Fast det här handlar väl knappast om empati utan är en rent ekonomisk fråga? TS tycker inte att man ska få IVF gratis, det är (iaf för mig) stor skillnad mot att inte vilja att IVF ska ges alls.
  • Anonym (prioritera)
    Anonym (Annat!) skrev 2014-04-24 13:04:50 följande:
    Det finns massor jag inte tycker ska finansieras via skatt utan betalas privat-om det ens ska vara tillåtet-men jag håller tyst,skriver inte trådar eller retar folk med det. Dessutom är det bevisat att IVF-barn är lönsamma i längden-samhället får alltså tillbaks mycket mer än de kostat att få till. Glad Förutom det besparar man enskilda människor stort lidande och det i sig är också mycket värt,den rent humanitära biten.
    Okej, tack för att du trots detta valde att svara här! Din sista mening om att lindra lidande var dock ett bra argument, och det kan jag bitvis köpa, även om jag vidhåller att man skall ta bort det skattefinansierade.
    sextiotalist skrev 2014-04-24 10:54:36 följande:
    Eftersom det här poltiska beslut, som bygger på att barnlöshet räknas som ohälsa, så får du agera politiskt för att få igenom dina krav.
    Det är alltså inget tjänstemannabeslut, utan ett beslut, troligen taget med bred förankring bland våra folkvalda

Man kan ha många åsikter om hur våra skattemedel ska fördelas. Det bästa av allt, det är upp till var och en att driva dessa frågor, det är det som är så fint med demokrati. Sedan får man räkna med att är man relativ ensam om åsikten så får man gilla läget.
    Ja, annars hade det väl sett annorlunda ut? Eller har jag missat något?

• Anonym (prioritera)
    Jag är inte emot behandling mot barnlöshet, om du nu trodde det, bara skattefinansieringen.
    Anonym (Annat!) skrev 2014-04-24 13:30:21 följande:
    www.aftonbladet.se/debatt/article11555075.ab
    Har läst den artikeln, men tack för länken.

håller man med där, borde all IVF subventioneras.
  • Anonym (Annat!)
    Anonym (prioritera) skrev 2014-04-24 14:16:27 följande:
    Jag är inte emot behandling mot barnlöshet, om du nu trodde det, bara skattefinansieringen.
    Har läst den artikeln, men tack för länken.

håller man med där, borde all IVF subventioneras.
    Det första man borde göra är att göra reglerna samma i hela landet. Samma åldersgräns,samma antal gratisförsök,samma villkor f.ö. Sen tycker jag personligen att åldersgränsen borde höjas något,finns ju många som går privat efter 39 och lyckas.
  • Mikki

Varför läggs den här tråden under "svårt att få barn"? Känns ju liksom inte som helt rätt ställa att få medhåll på? Testa ekonomiavdelningen istället.

Svar på tråden FEL att skattefinansiera IVF och ÄD!!!