• Staccy

Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?

Min dotter är 10 månader sen 1 vecka tillbaka och har kunnat sen hon var ca 9 mån och 3 veckor säga "titta där". hon vet innerbörden av orden och hon säger det ofta, pekar jag på lampan säger hon "titta där".

jag har 2 pojkar sen tidigare och de var inte tidiga i talet alls, snarare tvärtom, väldigt sena.
    Så, är det tidigt?

• Svar på tråden Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?
  • Staccy
    Emmalinnéa skrev 2014-04-23 22:20:02 följande:
    Båda mina barn har pratat flytande vid 2 års ålder så jag tror inte det är så ovanligt faktiskt.
    skulle vara fantastiskt om min dotter pratade tidigare än våra killar. de pratade rent först vid 4-5 års ålder. och att min dotter redan kan säga många ord inkl. en till 3 tvåordsmeningar gör mig bara glad, då vi trilskades med logopeder med pojkarna.
    måste vara helt underbart att ha en 2 åring som man kan förstå!!
  • Kattflickan

Ja, det är tidigt! Min dotter har också sagt " titta där" sen ca 10 månaders ålder. Hon gjorde det på 10 månaders kontrollen på BVC och de tyckte hon var tidig. Hon har tillomed ryckt tag i mig och sagt " mamma titta där" och pekat när hon såg en hund. Det var när hon var 1 år. Nu är hon14 månader och hon har bara sagt ett par nya ord de senaste månaderna. Däremot förstår hon fler och fler ord. Så vitt jag känner till, minst 50 ord.

• Antilopen
    Staccy skrev 2014-04-23 22:23:05 följande:
    skulle vara fantastiskt om min dotter pratade tidigare än våra killar. de pratade rent först vid 4-5 års ålder. och att min dotter redan kan säga många ord inkl. en till 3 tvåordsmeningar gör mig bara glad, då vi trilskades med logopeder med pojkarna.
    måste vara helt underbart att ha en 2 åring som man kan förstå!!
    Det är både väldigt skönt och underbart roligt med en 2-åring som man kan förstå :) Min son pratade i flerordsmeningar när han var 2, kunde förklara hur han kände sig (glad, ledsen osv), berätta vad han hade gjort på förskolan, prata om minnen han hade från när han var typ 1,5. Hur coolt som helst! Jag tänkte inte så mycket på hur verbal han var, tills jag träffade en annan mamma vars 2-åring pratade i princip ingenting. Det var en otroligt frustrerat barn och de hade ändlösa kamper och raseriutbrott varje dag, för att de helt enkelt inte förstod varandra. Det är så skönt att ha ett barn som man kan resonera med! Nu är han 2,5 och pratar helt korrekt och flytande, även så att utomstående förstår honom. Vissa meningar är uppemot 10 ord långa och han kan väldigt nyanserat berätta hur han känner sig, vad han gjort osv. Och han minns fortfarande saker från förra sommaren när han var 1,5! Det är fantastiskt att lyssna på honom och få ta del av hans värld <3
  • Tirem

Enligt mig är hon extremt tidig då jag jämför med min 2 åring som säger:

Mamma, pappa, titta, bebis, jacka och nä.

• YokohamaNr2

Jämfört med mina barn som typ jollrade vid den åldern är det tidigt, mina var båda rätt sena

• Flisan79

Jag är tveksam om man kan kalla det att hon klarar tvåordsmeningar. Det är ju bara en och att kunna tvåordsmeningar är väl ändå när barn börjar para ihop fler ord i olika kombinationer typ "sitta stol", "mamma sitta", "titta bil", "stor bil" osv.
    Som någon skrev tror jag mer hon har uppfattat just den kombinationen, vilket i sig är tidigt, så missförstå mig rätt.

Börjar hon med andra kombinationer så är jag med

Men ja, det är tidigt och min första dotter var väldigt tidig med. Hon kunde kanske många ord innan hon var ett och pratade obehindrat ganska tidigt. Hon lärde sig även nästan hela alfabetet innan hon var två och kunde m för mamma, p för pappa osv. Då tyckte jag att "oj vad hon kan" men sen tappade hon det intresset och lärde sig ändå inte läsa förrän nu när hon var 6 år. Så "tidig" behöver liksom inte betyda någonting.
    Mina andra döttrar har varit lite senare jämfört med henne men helt inom det "normala", de har dock varit snabbare i den fysiska utvecklingen och det verkar ganska vanligt att barn utvecklar olika saker åt gången.

• cosinus

Ja det är tidigt.

Om jag skulle räkna det som 2-ordsmening är om barnet vet att använda orden ihop med något annat.

Titta där om det alltid sägs ihop är ju betydligt enklare att säga än verktygslåda, med eller utan paus mellan. Men om barnet omväxlade säger titta, titta där, hund, hund där o s v då har det lärt sig skilja på de olika orden och sätta ihop dem med andra och då tycker jag själv att det är att räkna som tvåordsmeningar.

Min äldsta dotter var väldigt tidig och sa vid 14-15 månader 3-ordsmeningar utan problem. Då var det av typen. Namn (hennes namn) kana åka och liknande.

När hon var 18 månader sa hon vid ett tillfälle "xxxxs (hennes namn) måne, nä inte xxxxxs måne, allas måne, måste dela på månen" Hon var väldigt förundrad över månen och i en egoperiod där allt var hennes men just månen insåg hon att man måste dela på :)

Vid samma ålder sa en av småbröderna precis 10 ord av typen mamma, pappa, tutte (napp) ouff, ouff (
    hund) kaka (anka eller kaka) o s v och absolut inga meningar.

En annan av mina barn kunde vid 2 år väldigt många ord men skulle ha bekräftelse mellan allt för att fortsätta prata. Så här kunde det låta.

Barn: Aj!
    Jag: Fick du ont?
    Barn: Foten!
    Jag: Fick du ont i foten?
    Barn: Stenen
    Jag: Klev du på en sten?
    Barn: Gatan
    Jag: På gatan

Barn: Aj foten stenen gatan.

• isolande

Det är tidigt, men min dotter var likadan, hon har pratat flytande sedan 2 år, all grammatik rätt och även lite engelska och spanska vid 3 års ålder. Har förstått att det är ovanligt.

Lillen på 13 månader säger "ede" bara, och kanske "maaaa" om han ser en katt Flört.

• sextiotalist

Tidigt, min son var tidig, han pratade två-års-ord när han var drygt ett. Men när han var drygt två så pratade han flytande. Enligt BVC som en tre-åring. Men som alla barn, så var han sen med annat istället (som t.ex blöja)

• ahavamaria

Min unges första ord var "gå o lägg dej" o då var hon 9 månader. Hon sa det till hunden i situationen då jag själv var på vippen att drämma i med "gå o lägg dej" till hunden för att han var ivägen, hahahaha. Hon tog orden ur munnen på mej. 

Nu är hon precis 2 fyllda och talar flytande och konverserar stadigt med folk o fä. Hon ger hunden order att gå ut i trädgården o kissa när vi kommer hem tex. Man blir uppmanad att värma hennes mjölk i mikron och när man säger åt henne att hoppa ner ur knät för mamma ska på toa så springer hon snabbt o hämtar pottan åt mej. 

I förskolan säger de att hon är mycket tidig och att det märks att jag har varit noga med att tala tydligt och mycket med henne. Vi kan skicka henne på små uppdrag som att stänga dörrar o leta efter bollen som finns i köket på stolen osv. Sen säger hon varsågod o tack. Och hon talar om när hon är nödig eller när det måste bytas blöja.

Färger har hon nog inte fattat än, men hon sjunger tiotal visor. Gärna med rörelser. Klart man är stolt som mamma, men allt beror ju på ett samspel mellan utveckling och miljö. Att jag själv arbetar med dementa människor och har erfarenhet av hundträning, kan nog spela stor roll. Och förskolan ger massor av kunskap till dem. Jag hade separationsångest i början när jag lämnade henne, men det hade inte hon. Väldigt lärorikt för de små :) Huvudsaken är att de har roligt och känner sig trygga, så kommer nog allt förr eller senare.

• mammalovis

Tidigt och tidigt? Det beror väl på vad hon har för ordförråd i övrigt. Titta där är ju något som man säger som ett begrepp, så det är väl inte helt konstigt om hon har snappat. Tvåordsmeningar är ju att hon uttrycker saker hon vill/ser mm utifrån de ord hon kan. Så nej, enligt min definition så är hon inte där förrän hon har fler kombinationer hon kommit på själv. Det är ju som att säga att ett barn kan gå när det kastat sig ett steg framåt i famnen.

Min dotter är 10 månader och kör i princip bara med mamma. Däremot har hon fullt upp med att flänga omkring, så talet lär nog dröja.

• glassen

Jag tror att det är tidigt utifrån det jag läst om barns språkutveckling. Men fråga gärna på BVC också, för de är vana att möta många barn. Tänk på att de flesta i en sådan här tråd svarar utifrån sina egna barn och inte utifrån någon generell forskning.
    Vad jag minns sade ingen av mina barn några ord i den åldern. Sonen har alltid varit sen språkligt och dottern pratade började nog prata i 1-års åldern och språket hos henne utvecklades sen väldigt fort.

• LillGris

Jag skulle säga tidigt. Min yngsta är 9 månader och hon säger "babababa" och "mamamammamama" och "GAAAAHHHHHHHHHH". Första ongen ska väl sitt första riktiga ord runt ett. Men nu är han 2,5 och käften går fan i ett så jag är inte särskilt oroad :p

Svar på tråden Min dotter på 10 månader börjar säga 2-ordsmeningar, tidigt?