Staccy skrev 2014-04-23 22:23:05 följande:
skulle vara fantastiskt om min dotter pratade tidigare än våra killar. de pratade rent först vid 4-5 års ålder. och att min dotter redan kan säga många ord inkl. en till 3 tvåordsmeningar gör mig bara glad, då vi trilskades med logopeder med pojkarna.
måste vara helt underbart att ha en 2 åring som man kan förstå!!

Det är både väldigt skönt och underbart roligt med en 2-åring som man kan förstå :) Min son pratade i flerordsmeningar när han var 2, kunde förklara hur han kände sig (glad, ledsen osv), berätta vad han hade gjort på förskolan, prata om minnen han hade från när han var typ 1,5. Hur coolt som helst! Jag tänkte inte så mycket på hur verbal han var, tills jag träffade en annan mamma vars 2-åring pratade i princip ingenting. Det var en otroligt frustrerat barn och de hade ändlösa kamper och raseriutbrott varje dag, för att de helt enkelt inte förstod varandra. Det är så skönt att ha ett barn som man kan resonera med! Nu är han 2,5 och pratar helt korrekt och flytande, även så att utomstående förstår honom. Vissa meningar är uppemot 10 ord långa och han kan väldigt nyanserat berätta hur han känner sig, vad han gjort osv. Och han minns fortfarande saker från förra sommaren när han var 1,5! Det är fantastiskt att lyssna på honom och få ta del av hans värld <3