• Mellanmjölkens land

Hur länge stod era barn och gungade innan de kröp?

Med första barnet tog det ca 1 mån från att hon började stå på händer och knän och gunga tills hon började krypa. Det var under den månaden som hon fick upp farten på ålandet.

2an har stått och gungat i nån vecka nu och det har redan kommit små mikroskopiska krypsteg med antingen benen eller armarna (inte bägge).

Jag kommer inte ihåg om 1an också tog de där småstegen innan hon började krypa på riktigt. Hur var det för er? Hur länge stod de och gungade innan de kröp?

Anledningen till varför jag frågar är att vi måste kryp-säkra ett ställe och för att göra det ordentligt måste vi till IKEA vilket behöver planeras in. Jag vill helst undvika "temporära" lösningar eftersom de riskerar att bli permanenta.

• Svar på tråden Hur länge stod era barn och gungade innan de kröp?
  • Mercurialis

Mitt andra barn stod och gungade i en-två veckor, sedan lade han sig på mage och ålade fram. Krypa började han göra först 2-3 månader efter "gungandet".

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Flickan och kråkan

Äldsta stod aldrig på alla fyra överhuvudtaget. Han kröp en dag iväg från sittande.....ur det blå. Mellan försökte krypa i stort sätt så fort han lyckats komma upp på alla fyra och lyckades snabbt...1-2 veckor efter det kröp han runt relativt effektivt. Trean stod på alla fyra och gungade och gungade och gungade och gungade. 3 månader ungefär . Svårt att förutse är alltså min erfarenhet . Fast deras personlighet har gett vissa hintar , men lätt att "se" i efterhand.

• Mellanmjölkens land

1an satt tidigt m h a först bägge händerna, sen en hand och slutligen utan händer. Processen tog väl drygt 2 mån. 2an satt inte alls för att plötsligt sitta utan stöd av händer. Å andra sidan lärde sig 1an att krypa, sätta sig upp, ställa sig upp mot möbler och gå mot möbler under 2 intensiva veckor för att sen vara nöjd i ett antal månader.

Svar på tråden Hur länge stod era barn och gungade innan de kröp?