• Anonym (Nedstämd)

Förlossningsskräck

Hej!
    Jag är 21 år gammal & har redan förlossningskräck... Eller iaf en stark rädsla.
    Det hela började efter en abort som hände för två år sedan, allt gick väldigt dåligt. Höll på att läggas in på sjukhus och få extra blod.  Nu vill pojkvännen & jag ha barn... MEN min stora skräck för förlossningen gör att jag inte ens vågar bli gravid innan jag vet allt eller iaf har en plan. Vilket har gjort att nu efter ett halvår så är jag inte närmare att bli gravid. Detta tar hårt på min partner då han får för sig att det är något fel med han, har berättat allt om min skräck men han förstår det inte riktigt (han tycker det är naturligt, och "skador är självklara, men det är värt uppoffringen för ett barn"..) vilket är lätt för han att säga men jag vill inte ha några skador.
    Sedan aborten har jag blivit mer eller mindre besatt av att veta allt om förlossningar, skador för mamman + barn. Kraftiga depressioner i samband med graviditet / förlossning / efter förlossning finns i släkten. Är nu rädd att jag råkar ut för det...
    Jag har försökt gå till kurator för min ständiga oro, men inget hjälper.
    Så undrar nu lite kring förlossningar;
    - Finns det förlossningar där varken mamman eller barnet får minsta lilla skada? (Vaginal)
    - Hur gör man som kvinna för att minska riskerna för skador?
    - Vet du någonstans man kan läsa mer om förlossningar? Där det verkligen kommer fram om skadorna? (oftast hålls dem i det dolda) 

Tack på förhand!

• Svar på tråden Förlossningsskräck
  • Aleksandra Barnmorska

Hej! I majoriteten av alla vaginala förlossningar blir det inga skador vare sig på mor eller barn. Jag tror inte att skadorna hålls i det dolda då alla skador journalförs och registreras automatiskt hos socialstyrelsen. Tyvärr får man som kvinna sällan höra om alla de positiva förlossningar de flesta upplever utan enbart om de värsta. lycka till 

Svar på tråden Förlossningsskräck