• Anonym (hjälp)

Ni kvinnor med ADD/ADHD!

Jag vet att det är något med mig men jag vet inte vad. Har många i min släkt som har/har haft psykisk ohälsa samt flera som uppvisar tecken på neuropsykiatriska störningar. Jag har haft det ganska tufft under uppväxten så givetvis kan ju detta påverka också.

Mina symptom:

hälsoångest och rädslor för lite olika saker, obs inga fobier

tröttnar snabbt, kan vara jätteintresserad av något några veckor eller månader men sedan tar det bara slut och jag kanske aldrig återupptar intresset igen

påbörjar saker som jag ej avslutar, tex läsa böcker, boken måste vara superintressant för att jag ska kunna läsa ut den, påbörjar syprojekt som jag inte avslutar m.m.

tröttnar på mina jobb, intresserad i början men sedan kan jag sitta och surfa på arbetstid eftersom det är roligare

lättstressad och blir därmed på dåligt humör om det blir för mkt

Kan inte lära mig något om det inte är intressant

svårt för muntliga instruktioner

blir lätt uttröttad och därmed ledsen och arg

måste ha kontroll och överblick

kan bli tvångsmässig i mitt kontrollerande

Dessa symptom har blivit mer tydliga efter jag fått barn och iom att jag jobbar inom det beteendevetenskapliga området så kan jag också en del om dessa sjukdomar vilket gör att jag kanske är extra uppmärksam. Detta är verkligen jättejobbigt för mig. Just nu är jag föräldraledig men jag fasar för när jag ska tillbaka till jobbet och vet att jag kommer tröttna efter ett tag. Ska dessutom framöver läsa en ganska krävande utbildning och är så rädd för att jag ska tröttna eftersom jag då verkligen får kämpa mig igenom det.

Snälla, vad ska jag göra? Som ni förstår så misstänker jag att jag har ADD kanske med vissa drag av Aspergers samt med tillhörande ångest.. 

• Svar på tråden Ni kvinnor med ADD/ADHD!
  • Anonym (hjälp)

Var även utfryst till och från i skolan och har fortfarande sviter efter detta och svårt med sociala relationer. Blir aldrig medlem i någon "grupp" på jobbet utan är fritt flytande. Dock verkar det som att jag ändå är ganska omtyckt eftersom jag är glad och trevlig. SVårt för att ta kritik, mår riktigt dåligt av det och blir ledsen inombords. KÄnner mig då fel helt enkelt.

• Anonym (adhd)

Jag har adhd och sedan jag fick en fungerande medicin är det nästan bara en fördel. Är energisk och har ett jäkla driv när jag brinner för något, något annat kan jag inte jobba med. Visst kan det vara jobbigt att fokusera ibland men man hittar knep. Det kunde varit mycket värre helt enkelt.

• Anonym (adhd)

Jag är egenföretagare i en intensiv bransch som kräver mycket jobb. Det passar mig som handen i handsken.

• Anonym (hjälp)

Men hur hittar man det man brinner för när man tröttnar så fort? Jag tror eg. inte att jag är så intresserad av det jag jobbar med men det är ju inte så lätt att bara byta.

Har du några knep för att hålla fokus?

Jag har även mkt svårt för när det ställs krav på mig. Får prestationsångest och kan nästa känna mig gråtfärdig. Alla jobb innehåller dessutom tråkiga moment vilket jag har svårt för.

Herregud, känner mig som en jättebebis.

Vad är fördelen med en diagnos?

• Anonym (...)

Jag ska göra en utredning om 2 veckor ungefär eftersom jag misstänker att jag har ADD. Eftersom jag ska göra den utredningen så går jag till en boendestödjare som hjälper mig att ta tag i saker. För annars gör jag inte det själv.

Det är en fördel om man tar tag i det och får svar. Man kan få så mycket hjälp med sina problem om man nu har en diagnos. Jag mår mycket bättre nu när jag fått börja gå till psykologen och fått saker gjort.

• Anonym (Hanna)

Hej! Hur går det? Såg att tråden är rätt gammal. 
    Jag har ADD och all du skriver stämmer in på mig 

• AnneliWragg

Hej!
    Jag är under utredning för adhd/autism just nu och har tyvärr fått söka mig privat för att få en utredning. Fanns tydliga tecken på båda npf diagnoserna efter första bedömning och han var chokad att det inte blivit utredning tidigare pga mina svårigheter!

Hur är jag:
    Överempatisk
    Rätt ska vara rätt
    Rutinbunden (till överdrift)
    Ensamvarg 
    Svårt att behålla vänner men lätt att få vänner
    Extremt känslig för kritik
    Överkänslig mot sinnesstämning 
    Svårt med tonläge, kroppsuttryck
    Kunskapssökande
    Fastnar lätt i det jag gillar
    Själskadebeteende 
    Dålig självkänsla 
    Detaljminne (vad folk har sagt ex)
    Specialintressen (kläder, färgmatchning, shoppingberoende)
    Svårt att slutföra tråkiga saker
    Ljud, ljus, beröring, varmt/kallt mm kan störa extremt
    Hängiven till tusen
    Pratar FÖR mycket
    Dras till gamla, barn = inget dömande
    Missförstådd
    Underskattad
    För ärlig, kan uppfattas som elak
    Pedantisk 
    Spelar roller i olika situationer 
    Svårt att sitta still
    Hjärntrötthet

Haha ja du, har rätt mkt till men det där är en del av mina svårigheter/positiva sidor. Är uska och har haft x antal jobb då jag efter nåt år el 2 tröttnat. Eller stör mig på något som cheferna inte tar tag i..

Jag finns på pm om du vill ventilera :)

// Anneli

• Anonym (Hanna)
    AnneliWragg skrev 2023-07-23 09:01:52 följande:

Hej!
    Jag är under utredning för adhd/autism just nu och har tyvärr fått söka mig privat för att få en utredning. Fanns tydliga tecken på båda npf diagnoserna efter första bedömning och han var chokad att det inte blivit utredning tidigare pga mina svårigheter!

Hur är jag:
    Överempatisk
    Rätt ska vara rätt
    Rutinbunden (till överdrift)
    Ensamvarg 
    Svårt att behålla vänner men lätt att få vänner
    Extremt känslig för kritik
    Överkänslig mot sinnesstämning 
    Svårt med tonläge, kroppsuttryck
    Kunskapssökande
    Fastnar lätt i det jag gillar
    Själskadebeteende 
    Dålig självkänsla 
    Detaljminne (vad folk har sagt ex)
    Specialintressen (kläder, färgmatchning, shoppingberoende)
    Svårt att slutföra tråkiga saker
    Ljud, ljus, beröring, varmt/kallt mm kan störa extremt
    Hängiven till tusen
    Pratar FÖR mycket
    Dras till gamla, barn = inget dömande
    Missförstådd
    Underskattad
    För ärlig, kan uppfattas som elak
    Pedantisk 
    Spelar roller i olika situationer 
    Svårt att sitta still
    Hjärntrötthet

Haha ja du, har rätt mkt till men det där är en del av mina svårigheter/positiva sidor. Är uska och har haft x antal jobb då jag efter nåt år el 2 tröttnat. Eller stör mig på något som cheferna inte tar tag i..

Jag finns på pm om du vill ventilera :)

// Anneli

Hej! 
    Vad skönt det är att känna att man inte är ensam!
    Jag stannade verkligen upp för punkten ?spelar roller i olika situationer?. Trodde bara det var nått jag gjorde för att jag är knäppDrömmer

Svar på tråden Ni kvinnor med ADD/ADHD!