Jenita659 skrev 2014-04-22 19:39:53 följande:
Arboga pastej har mjölkfri skivbar leverpastej, spraybar risgrädde använder vi om vi måste ha grädde. Hos oss är pinocchio tårta med mosade bär emellan mest populär som tårta. Gör pannkakor på osötad mandelmjölk m vaniljsocker i smeten. Våfflor på raggmunksmix. Blandar soja, havre och mandelprodukter till sonen på 4 år då dottern har blivit allergisk mot havre med utöver mjölkproteinallergin. Vi använde bara havre ersättningar till henne och tror inte det är bra heller. Hon är 7 år nu. Det lurigaste är när andra vill laga maten till barnen och blandar ihop mjölk och laktosfritt, eller steker i smör men gör såsen mjölkfri Vi tänker ofta bort mjölkersättningsprodukter och gör mat utan dem.
Åh tack för alla dina bra tips! Precis vad jag letade efter! Jag är ju rädd att nu när vi tar bort all mjölk här hemma så om hon råkar få i sig när man är borta så blir reaktionen större än när hon åt lite av varje! Hoppas att det inte blir så! Ska som sagt till dietist snart (hoppas jag) och reda ut lite frågetecken!
Sticka skrev 2014-04-22 18:28:49 följande:
Sojaalternativen ska man väl undvika till barn just pga risken att de blir sojaallergiker också? Och rismjölk/risprodukter, visst är arsenikhalten i dem så pass hög att man inte ska dem till barn under skolåldern? Mitt tårttips är också att inte ha gräddtårta, utan välja annan fyllning. :)
Det har jag oxå läst, även nåt med att om man ger för mycket soyaprodukter kan puberteten komma tidigare m.m. Får komma på nån bra ide till tårta, har ända till juni på mig så det ska nog gå bra!