• Sanda

tror ni denna katt kan ha anlag att vara döv?

Den är vit men inte kritvit utan har grått/rött inslag i pälsen. Öronen är gråa och svansen är grå/vit randig. Har även denna katt stora risker att vara döv??

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Svar på tråden tror ni denna katt kan ha anlag att vara döv?
  • Birmafröken

Den där katten ser ut att ha ganska mycket färg på sig. Man ser ju bl.a. att den kommer att få vita tassar med färgade ben och då är risken för dövhet liten. Finns det maskade katter i släkten?

• Sanda

Man är sköldpaddsfärgad och pappan är okänd. Mamman är blandkatt, finns ingen stamtavla. Vad innebär maskad?

• Birmafröken

Att katten är maskad betyder att den är vit när den föds och att kattungen får mer och mer färg på de kallare partierna allt eftersom den växer och blir äldre. När katten är färdigutmaskad har den färg på öron, i ansiktet, på tassar/ben och svans. I övrigt är katten ljus. Exempel på maskade raser är Siames, Ragdoll och Birma.

För att maskanlaget ska bli synligt måste kattungen ärva det från båda föräldrarna. Har föräldrarna bara ett maskanlag var är dock ingen av dem maskad själv.

• Sanda

Ok! Vad kul att lära sig ???? det vet vi som sagt inte då! Denna kattunge föddes helt vit, dessa gråa partier kom efter några dagar! På bilden är kattungen 10 dagar!

• Sanda

På denna bild är han 1 dag gammal. Man kan ju ana vissa gråa toner även då!

• Sanda

Kan den tänkas bli ungefär så här i färg då kanske?

• Birmafröken
    Sanda skrev 2014-04-21 19:41:32 följande:
    Ok! Vad kul att lära sig ???? det vet vi som sagt inte då! Denna kattunge föddes helt vit, dessa gråa partier kom efter några dagar! På bilden är kattungen 10 dagar!

Ja, föddes den helvit är den med all sannolikhet maskad. Eftersom tassarna är vita (och eventuellt även runt nosen eftersom nosspegeln är rosa) har den även vitfläck synligt. Vilken färg den har är lite tidigt att uttala sig om, men jag skulle nog gissa på brunmaskad eller blåmaskad. Om öronkanterna är vita kan den även vara mönstrad, dvs bruntabbymaskad och vit eller blåtabbymaskad och vit.

Jag antar att det är för att kattungen föddes helvit som du oroar dig för dövhet, men maskanlaget och den blå ögonfärg som maskning innebär har inget samband med dövhet.
  • Birmafröken
    Sanda skrev 2014-04-21 19:44:01 följande:
    Kan den tänkas bli ungefär så här i färg då kanske?

Ja, precis. Vad är det för katt? Är det en möjlig släkting till kattungens föräldrar?
  • Sanda

Det var absolut dövheten jag blev orolig för.

Bilden hittade jag på nätet! Verkade stämma på öronen, färgen i pälsen och svansen!

Svar på tråden tror ni denna katt kan ha anlag att vara döv?