• EnRyttare

Lite frågor...

Hejsan! Jag älskar hästar. Jag är 13 år gammal och har ridit i 6-7 år nu. Jag vill JÄTTEGÄRNA ha en egen häst, men det är inte världens billigaste... Men ifall det skulle hända så skulle jag jättegärna vilja ha svar på lite frågor. Döm mig inte för okunskap. Jag ska ju inte skaffa häst än på ett tag ändå :/.

1. Hur går det till med klippning? Hur ofta ska det göras? Måste det göras?
    2. Hur ofta ska man "bada" hästen? Alltså typ duscha? 
    3. Hur går lösdrift till? Ungefär hur gör man med fodringar och mockning?
    4. Vad är bäst, lösdrift eller uppstallning? 
    5. hur kan en foderstat se ut? Vad ska hästen äta för kraftfoder. Hur gör ni?
    6. Några andra tips om jag nån gång skulle få äga häst, lite kostnader, hur länge ska hästen vara i hage? Om den står uppstallad, hur länge får en häst ridas dagligen?

Hoppas ni kan besvara mina frågor och hoppas ni inte tycker jag är dum i huvet som inte vet det här. 

Tack på förhand! :)

• Svar på tråden Lite frågor...
  • volvo142

jag tycker inte du är dum i huvudet men ja tror Google kan hjälpa dig bäst :)

• Hallonbåt02
    EnRyttare skrev 2014-04-21 00:31:57 följande:
    Hejsan! Jag älskar hästar. Jag är 13 år gammal och har ridit i 6-7 år nu. Jag vill JÄTTEGÄRNA ha en egen häst, men det är inte världens billigaste... Men ifall det skulle hända så skulle jag jättegärna vilja ha svar på lite frågor. Döm mig inte för okunskap. Jag ska ju inte skaffa häst än på ett tag ändå :/.

6. Några andra tips om jag nån gång skulle få äga häst, lite kostnader, hur länge ska hästen vara i hage? Om den står uppstallad, hur länge får en häst ridas dagligen?

Hoppas ni kan besvara mina frågor och hoppas ni inte tycker jag är dum i huvet som inte vet det här. 

Tack på förhand! :)
    Jag tycker att det är bra att du frågar för att få kunskap :)

Många av frågorna går att få tag på via nätet men jag tycker absolut man ka fråga på ett forum för att få tips för at sedan undersöka  vidare själv.

1. Klippa kan man göra om man rider hästen svettig ofta, jag klipper inte mina hästar för tillfälle tdå jag bara har unghästar i skolning.

2. Jag duschar mina hästar ca 2 ggr på sommrarna men annars ryktar jag dem noga varannan/varje dag då jag tror på att man spolar av mycket naturliga fetter vid regelbunden  dushning. 

3.Alla som har lösdrift gör på sitt egna vis men oftast har man en bädd beståendes av halm eller annan strö som torv eller spån, man mockar ur  allt bajs och ca 2 ggr per år tar man ut allt med en traktor och gör en ny bädd.
    Man kan lägga fodret i foderkrubbor eller  fodra hästen med  hink alt foderfat. Vissa har fri tillgång på hö medan andra  portionerar  vissa mängder var 3-4 timme.

4. Det där är en smaksak, men jag har mina på lösdrift och trivs ypperligt med det, jag har även ett litet stall med några boxar om det behövs också t ex sjukbox (måste alltid finnas)

5.Man analyserar sitt hö och så räknar men efter  vad analysen har givit för resultat av höet.
    Behövs det så kan man fodra med diverse kraftfoder och mineraler som fungerar bäst på ens häst/ hästar, 
    Fri tillgång på salt ska alltid finnas

6. Kostnad för häst är  själva hästen ,utrustning sadel, träns, grimmor täcken etc, tränare  hovslagare, tandvård, avmaskning, vaccinationer ,försäkring + en buffert att ha om något skulle hända hästen och den behöver klinik.
    Det är även en stor fördel om du har lite kunskap om hästarnas olika sjukdomar iallafall dem vanligaste så att du inte går helt bet om något skulle uppstå , och gärna en hästkunnig människa att bolla med ibland 
     8-9 timmars utevistelse är bra för en häst, jag skulle rekommendera mera (därav lösdriften jag har ).
    Hästen rids i den mån den orkar dvs en distanshäst orkar att bli riden mer (2-3 timmar) än en  shettis t ex och det har även vid att göra hur skicklig av ryttare du är.

Man kan göra massor av andra saker med sin häst än att bara att rida också, som att promenera, leka och köra med den :)

Hopps att du fick svar på några frågor och att det kan uttöka din nyfikenhet ännu mera av allt vad det innebär med att ha häst, lycka till :)

• Majsan70
    - Vi klipper inte dotterns ponny alls. 

- På vintern svampas hon där hon blivit svettig och på sommaren spolas hon istället. Tvätta henne med schampo gör vi aldrig. Man o svans tvättas vid behov med grönsåpa.

- Våra hästar går på lösdrift och har fri tillgång på analyserat hösilage. Mockar ligghallen gör vi varje dag. Vill man ge kraft foder så gör vi det efter ridpass annars klarar de sig utmärkt på hösilaget.

- För dotterns nuvarande ponny är lösdrift det absolut bästa. Ponnyn hon hade innan trivdes bäst med att stå inne på nätterna. 

- Foderstaten räknas på grovfodrets analys. Vi ger ett kraftfoder med låg proteinhalt eftersom det är högt i grovfodret. Utöver detta får hon mineraler, salt, och munkpeppar. Aloevera Gel ges periodvis för att stärka inifrån. Tex. inför bete eller byte av foder eller vid misstanke om sjukdom. 

- Det kostar att ha häst. Den skall skos ca var 8 vecka, Vaccinationer, utrustning, kanske veterinärkostnader? Tränare osv osv. Dottern rider sin ponny mellan 1-2 timmar varje dag. Det är viktigt med varierad träning så vi tränar markarbete, hoppning, löslongering, NH. Hon rider ut och vi leker med ponnyn i paddocken för att träna förtroende och tillit. 

Det är utvecklande och nyttigt att ha egen häst om man har möjlighet och råd. Vi är glada över att kunna ge vår dotter den möjligheten. I sommar fyller hon 11 år och då är det exakt 2 år sedan hon fick sin första ponny. 
Svar på tråden Lite frågor...