• Nenniken

Inskolning

Har en dotter som är sju månader så jag har diskuterat förskolealternativ med folk och så kom vi in på det här med inskolning. Denna förskolelärare aka släkting till mig sa att hos dom lämnas barnen från 9-14 första dagarna utan föräldrar och det ska vara bästa sättet att inskola barn men när jag pratat med andra så har föräldrarna fått vara med dom första dagarna samt att timmarna är kortare. Känns inte riktigt som inskolning i min mening om barnet börjar med så många timmar från början... "Sak samma" med 3 timmar till då likväl? Nåja... Min fråga är alltså: hur gick inskolningen till på era förskolor? Var ni med? Hur många timmar? ...osv....!

• Svar på tråden Inskolning
  • Malima

Hos oss( där jag jobbar)har vi föräldra-aktiv inskolning. Föräldrarna är då med minst 2 dagar under dagens alla aktiviteter. Under de två dagarna jobbar pedagogen på relationen till i första hand barnet, men även föräldrarna. Om vi känner att vi får en relation med barnet provar föräldern att lämna en stund dag 3. Om man inte klickat ännu kör man dag 3som dag 1 och 2. När man testat att relationen håller för att lämna föräldrarna( dvs pedagogen får trösta osv) så kan föräldrarna lämna barnet, men finnas tillgänglig per telefon och kunna hämta på en gång om det skulle behövas. De första dagarna barnet är själv är de på fsk från 9.15, fram till att det vaknar.

Under de föräldraaktiva dagarna är de på fsk mellan 9.15-14 som högst. Om barnet inte somnar på vilan får de gå hem och sova.

• Flickan och kråkan

Finns väl ingen förskola som har en inskolning där man lämnar direkt i flera timmar?! Antingen brukar det vara den snabba varianten som beskrivs ovan eller så den mer traditionella som är mer på längden. Tror du missuppfattat någonstans ts. Du tror inte att det är just den snabba varianten din släkting menar. Då lämnar man längre just första gången man lämnar men har varit med barnet hela dagar innan.

Svar på tråden Inskolning