• ammning

blir inte nöjd på bröstmjölken - börja med gröt?

Min 3 månaders son blir inte nöjd på bröstmjölkrn längre, från att ha ätit med nästan 4 timmars mellanrum har vi nu gått till 1 gång i timmen, och han är inte mätt när han slutar äta. Jag förstår att han har en ökningsperiod men förra gången tog det bara drygt ett dygn att öka poduktionen och vi har nu hållt på såhär i snart en vecka. Idag gav jag honom ersättning vid lunchtid (direkt efter amning) då situationen blev ohållbar och han åt då 190 ml! Dock höll han sig bara mätt i 2,5 timme på det. Han är en stor pojke som växt 13 cm på 13 veckor och nu är 66 cm lång och väger drygt 6,5 kg. jag funderar nu på att introducera gröt för att se om det hjälper. Jag vill helst inte ge ersättning för att inte konkurera ut amningen. Är det någon annan som upplevt att bröstmjölken varit otillräcklig, och introducerat gröt vid 3 månader? Eller är det någon annan som har en smart idé?

• Svar på tråden blir inte nöjd på bröstmjölken - börja med gröt?
  • Lindsey Egot the only one

Han är i en tillväxtperiod just nu och äter ofta för att öka produktionen. Det kommer vända om nån vecka och då kommer dina bröst producera mer mjölk än han orkar äta upp. Han suger oftare för att öka produktionen helt enkelt.

Tillväxtperioderna brukar komma vid 2-3 månaders åldern samt 5-6 månaders åldern. Man kan bli fast i att amma nästan dygnet runt under dessa tillväxtperioderna. Inte så kul just då men värt det när det väl produceras mer mjölk.

• Lindsey Egot the only one

Och nej du ska inte ge gröt då det inte är lika näringsrikt som bröstmjölk eller ersättning.

• La Lola
    ammning skrev 2014-04-19 00:31:38 följande:
     Jag vill helst inte ge ersättning för att inte konkurera ut amningen.
    Fast ersättning är ju betydligt bättre att ge än gröt!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien

Det är gansksa vanligt att man misstolkar tillväxtperioder med att bebisen inte blir mätt. Men det är en tillväxtperiod och det är bara att amma på så ger det sig. Helt normalt.
    Det är inte vettigt att ge en så liten bebis gröt. Det är inte tillräckligt näringsrikt och för tidigt för bebisens mage. Han mår bäst av bröstmjölk (och ev. ersättning) ett par månader till.
    Du skriver ju att han växer bra och då får han ju i sig tillräckligt.

• Leola

Att det går mindre än 4 timmar mellan amnings-tillfällen är ju inget konstigt.

Min dotter åt en gång i timmen en stor del av dygnet i den åldern och därefter några månader med högst 2-3 timmars mellanrum (även nattetid). Nu när hon är 10 månader och äter rätt mkt vanlig mat väljer hon att amma kanske var fjärde timme dagtid och oftare än så nattetid.

Låt barnet amma ofta, brösten ska ju anpassa sig! Gör de inte det så kan du ju fylla på med ersättning som du redan gör ibland! Gröt kan du ju börja med vid 5-6 månader (dock börja med små mängder)!

Svar på tråden blir inte nöjd på bröstmjölken - börja med gröt?