• acke

Katt med diabetes

Hej någon!

Våran katt har precis i dagarna påbörjat  behandling med insulin (diabetes). Har läst mycket om detta på olika forum nu och kommit till den insikten att det egentligen för oss aktuellt, bara finns 2 olika foder att välja på...

Det ena Hills M/D Diabetesfoder för katt
    eller MJAU blötmat på burk/tetra

Då katter i h t ska ha minimalt med Kolhydrater så är ju Hills M/D det bästa dietfodret hos vet. för tillfället...
    ca 13-15 % kolhydrater men MED lite spannmål som heller inte är bra för katt med  diabetes...

Alternativ 2 är just MJAU maten som rekomenderas starkt av 9,5 av 10 pers. på de olika forumen.

Då p g a att denna kattmat inte innehåller spannmål alls och även för att kolhydratmängden ligger på ca 1- 1,3 %

Genialist alltså för diabetes på katt...många tillfrisknar ju helt eller åtminstone kan man strypa mängden insulin att ge per spruta radikalt...

Haken är: Våran katt är van och har klarat magen med det torrfoder vi hade före hennes diabetes,  ROYAL CANIN Obesety. Vill nu  genast här i början av hennes sjukdom gå över till maten MJAOU men har hört att man inte kan ändra alla målen på en gång...
    Vi provade igår (3 dje dagen på insulin) att ändra 2 av hennes 3 mål om dagen till denna MJAO mat...resultatet, redan dålig och totalt orkeslös av diabetesen så bajsade hon ut all MJAO mat (i kraftig diarrre)
    strax efter givandet.

Kanske ska man vänta med ett ev skifte i kost då hon i alla fall tål Hills M/D...inte den mest lysande kosten som sagt för diabeteskatter...men hon får i alla fall behålla den....

Frågan alltså egentligen är då:  Ska vi vänta med skiftet i mat och köra på med den av vetrinären rekommenderade kosten som hon då tål(Hills M/D)

Känns ju inte bra det heller i o m kolhydraterna o spannmålet som är i....

tycker det i h t är underligt hur man kan ta fram ett så kallat diabetesfoder med dessa ingredienser när hon också som katt klarar sej med ett 0 eller i alla fall MINIMALT intag av kolhydrater, spannmål ska ju egentligen inte heller en katt ha... speciellt inte med diabetes:/

Vore så innerligt tacksam för svar över detta, någon med erfarenhet.....

Anders

• Svar på tråden Katt med diabetes
  • hundhår

Hej, försök med mjau igen små måltider ofta och ge innan varje måltid canikur som är toppen både för hundar och katter. Stoppar ofta diarré och ont i magen på en gång. Ge t ex 5 portioner mjau och dela så upp canikur dosen i 5 delar så katten får lite ca en halv timme innan varje måltid. Canikur köps på apoteket tror de flesta kejdor har det hemma och vissa veterinärer har det också. Om katten behöver långsiktig hjälp med magen så är mjölksyrebakterier jättebra att ge i maten, standart mage är den bästa sorten, har provat igenom många olika med olika hundar och katter. Köps i vissa zooaffärer eller på nätet! Lycka till!

• acke

Är det ngn slags flytande medicin, Caniukur? Hur förhåller det sej i innehåll, för en katt med diabetes?

Vill ju inte förvärra:/

• acke

Till saken hör att vi måste få in en regelbundenhet med hennes måltider. Detta blir 3 g/dag...Morgon precis efter insulinet, em vid kl 17.00 ochsedan kväll 21.30 precis efter insulin (insulinet alltså två gånger/per dag).

Min tanke med MJAOU maten: kanske en matsked vid varje måltid med Hills M/d, ta bort en liten mängd M/D alltså o istället lite MJAOU...

Börja försiktigt...

Känner att vi kan inte riskera att den lilla näring hon får i sej i h t kommer ut i form av diarre på en gång:/

Så vet du om detta canikur är anpassat för diabeteskatt?

Tack för ditt svar och engagemang hundhår:)

• nemo1

Blötmat blötmat och åter blötmat. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna och innehåller 0 kolhydrater, det är dessutom ett helfoder.

• acke

Tackar hjärtligast för ditt svar,Vad tror du  nemo? Hon kunde ju inte behålla MJAOU maten då vi provade men kanske om man lägger in lite mat i Hillsfodret och istället drar bort en bestämd mängd Hills även?

Till saken hör att vi från 2 gr 2 Enheter på insulinet, nu har åkat till 2 gr 4 Enheter istället, på vets. inrådan...

Senast vi mätte insulinet hade hon nu på morgonen innan ny dos 22.7 i blodsocker....

Alltså med start för 5 dagar sedan och högst mätta socker prov innan allra första insulindosen hos vet. hade hon 27.2 som lägst 11.9 men då på 3 Enheter...

Tycker ju inte att det blir någon nämnvärd skillnad alls på 2 eller 4 Enheter insulin...ok knappt 5 dagars inkörning men ändå:/ 

Förresten ska man höjja insulindosen så pass snabbt från några dagar? Men detta gjort på vets. inrådan, det ända vi vill nu är ju bara att få ner sockervärdet...sen får vi ju börja med "finliret" om det inte är försent.

Menar...har ju nu i minst 5 dagar sedan diagnosen pendlat mellan 27.2 ner till 24.7, ner till 11.9 som bäst upp till ca 15 och upp till ca 18....hur mycket o länge tål en katt detta:/

• acke
    acke skrev 2014-04-20 09:38:36 följande:
    Tackar hjärtligast för ditt svar,Vad tror du  nemo? Hon kunde ju inte behålla MJAOU maten då vi provade men kanske om man lägger in lite mat i Hillsfodret och istället drar bort en bestämd mängd Hills även?

Till saken hör att vi från 2 ggr 2 Enheter på insulinet, nu har åkat till 2 ggr 4 Enheter istället, på vets. inrådan...

Senast vi mätte insulinet hade hon nu på morgonen innan ny dos 22.7 i blodsocker....

Alltså med start för 5 dagar sedan och högst mätta socker prov innan allra första insulindosen hos vet. hade hon 27.2 som lägst 11.9 men då på 3 Enheter...

Tycker ju inte att det blir någon nämnvärd skillnad alls på 2 eller 4 Enheter insulin...ok knappt 5 dagars inkörning men ändå:/ 

Förresten ska man höjja insulindosen så pass snabbt från några dagar? Men detta gjort på vets. inrådan, det ända vi vill nu är ju bara att få ner sockervärdet...sen får vi ju börja med "finliret" om det inte är försent.

Menar...har ju nu i minst 5 dagar sedan diagnosen pendlat mellan 27.2 ner till 24.7, ner till 11.9 som bäst upp till ca 15 och upp till ca 18....hur mycket o länge tål en katt detta:/
  • acke
    Vet också att vår vet. vill ha henne på deras Hills M/D...så hur gör man?
    ...exakt dosering med detta kolhydrat foder, eller lägger in t e x 50/50 med M/D och annat, kanske blandfärs och kyckling?

Så OTROLIGT rådvill, vet inte vilket ben jag ska stå på, vill ju bara att sockerkurvan sk bli mera jämn och i fas:(

Någon här som vet!!!

OROLIG!
  • Harvester

Mycket viktigt att aldrig byta foder utan attblanda med det gamla. Gå över successivt istf att byta vissa mål helt. Blanda 25% nytt foder i 2dgr, 50% 2dgr, 75% 2dgr och sedan helt det nya. Mjau på tetra är det bästa för diabeteskatter!
    Ang insulinet, vad har du för sort? Är det Lantus bör du intehöja dosen oftare än en gång i veckan då det tar ett tag för kroppen att stabilisera sig. Mycket farligare att ge för mycket än för lite! Ring och fråga din vet modulär är osäker om vad det än är, mktviktigt att detblir rätt
    !//veterinär som behandlat många diabeteskatter

• acke

Vad fint med ditt svar!

Vårat insulin heter Caninsulin?

Våran katt tuvan har ju gått på det i ca 5 dagar nu med höjning från 2 E till 5E.Med början 2E, låg hon skyhögt hela tiden, som lägst ner till 17 på blodsockret.Sedan sucesivt lägre men toppen har ju blivit högre av 5 E 28.2. Kanske beror detta på att hennes egna kropp börjar produsera kortisol? har jag hör... morgon och dags för mat säger kroppen?)... kurvorna för sockret har varit som högst 28.2 ner till 6.5. Nu i går kväll efter bästa verkningstiden ca 5 timmar efter njektion(6.5E).

Vet tycker forfarnde att det diffar för mycket,långtidskurvan för sockervärdet är fortfarande för högt. Men skulle det ändå fungera med 5 E som vi ger nu, men ändå har dessa så höga toppar var han inne på att istället gå över till människoinsulin i samma mängd 5E...dock lite bökigare att mäta .

Då jag o min sambo har lusläst allt som finns om kattdiabetes de senaste dagarna nu så tycker vi spontant att som du var inne på, att blötmaten Mjaou i tetra eller burk verkar vara et enda rimliga alternativet i kost istället för detta Hills M/D som hon nu äter...kanske BARF även...men eftersom att Mjaou är ett hellfoder så, för att göra det lite enklare...dock ska ju diabeteskatter ha en relativt hög dos av proteiner, undrar då om mjaou(om vi nu lyckas smyga in den)  har tillräckligt av detta...

Blir ju så otroligt orolig ledsen o desperat...den ena säger så den andra sägers  om kosten:/

Vi provade  under en måltid (böt ut ett mål till mjaou tetra, istället fär Hills M/D efter en timme kom allt ut,  bara diare, blev nog en chock för kroppen:/ Vill ju även att hon ska få behålla maten...behöver ju kraft när samtidigt är så dålig nu:/

• acke
    ...i går kväll efter bästa verkningstiden ca 5 timmar efter njektion(6.5E).

Menar då förstås 5E denna injektion...
  • Kixan65

Hej!

Hur har det gått med maten till kissen? Jag har också en katt med diabetes och jag har gett honom. Orijen torrfoder som innehåller ca 20% kolhydrater men inget spannmål. Jag blötlägger dessutom maten vilket jag förmodar minskar kolhydrat värdet ytterligare. Mjau innehåller som sagt 1% kolhydrater men samtidigt 82% vatten.

Mvh

Kicki

• Patti
    Hej, jag har en hankatt på snart 15 år som för ett år sedan började med insulinsprutor. Han har aldrig varit förtjust i blötmat utan föredrar torrfoder. Till honom har jag köpt Royal Canin Diabetic som finns både i torrfoder och blötfoder. Eller Kattovit high fibre som även det finns i torr o blöt foder. Den sista köper jag på nätet. Visst är dessa lite dyrare men de har funkat för oss och på nätet blev båda sorterna billigare än hos veterinären. 
    Mina katter har haft problem att de blir lös i magen av burkmat i vanliga fall med. Därför har jag kört torrfoder. Hos mig är det blötfoder 1:a målet på morgonen och kvällsmålet, och torrfoder mellan dessa och ev lite innan vi lägger oss (då får de andra katterna lite av sin mat).

Kan inte säga att detta är rätt och bäst men här har det gott bra. Både han och vi är nöjda. Han får sina bus ryck emellan åt igen och leker. Vet inte om detta gav svar på din fråga.
Svar på tråden Katt med diabetes