Tramadol under graviditet, får inget att byta ut det med!
Hej!
Jag är gravid i v.5, enfaldigt ringde jag för att byta ut min tramadol mot citodon, vilket jag läst mig till ska fungera att äta vid en graviditet.
Jag har precis ringt runt, och vet inte längre vart jag ska vända mig :( först min läkare där jag går för behandling för min reumatism, där sa de att jag skulle sluta med min tramadol, och istället äta alvedon samt öka min kortisondos, detta fungerar ej för mig, jag har varit sjuk i 4 år och äter smärtstillande dagligen, att sluta med tramadolen går inte, jag har starka smärtor dagligen. De kunde inte skriva ut någon citodon, utan jag fick själv ta ansvar för fostrets hälsa om jag fortsatte med min tramadol. Jag sa att jag kan inte vara utan tramadol, jag kan minska ner den så jag står ut så pass mkt att jag orkar klä på mig och gå till jobbet, men jag kommer fortsätta äta den. Jag fick kalla handen därifrån, samt på min hälsocentral. De på hälsocentralen hänvisar att de kan hjälpa med kontakt med barnmorska, men läkarna gör inget utan tycker att de från reumatism-enheten ska sköta min medicinering, och har de sagt att jag ska klara mig på det, så är det det som gäller enligt dem.
Jag är utom mig av oro, jag måste äta min smärtmedicin för att orka upp på dagen. Och ingen hjälper mig.
Vad ska jag göra, kan de bara hänvisa till att jag får själv stå för konsekvenserna om mitt foster skadas? av en medicin som de skrivit ut till mig och som jag måste ha för att klara mitt dagliga liv?
Jag frågade om inte citodon var ett alternativ, enligt dem var det inget som de skrev ut, det kunde man inte äta under graviditet och jag "skulle sluta läsa på nätet om vad andra fått"
Jag sitter nu och äter dessa tabletter med stor ångest, mår så jäkla dåligt, vill inte utsätta mitt barn för något, men samtidigt är smärtan ohållbar.
Vart kan jag vända mig för att få hjälp med smärtan? Jag äter i dagsläget full dos alvedon, kortison och tradolan/tramadol vid behov.