• Söt Som Socker

Könsabort

Hej! Jag håller på med ett skolarbete inom bioteknik och jag har lånat en kompis konto för att kunna få reda på hur allmänheten ställer sig till könsabort. För dig som inte vet vad det är så är det när man väljer att abortera bort ett foster p.g.a. att barnet inte har det könet som man önskar. Så frågorna som jag vill ha svar på är följande: 1) tycker du att det är en bra eller dålig anledning till att göra abort rent allmänt? 2) tycker du att det borde legaliseras i Sverige? 3) om det finns särskilda anledningar t.e.x. att en familj har 5 pojkar och väldigt gärna vill ha en flicka, eller att det är så som i vissa länder där det är bättre att ha en son eftersom den kan ta hand om en när man blir gammal. Om man inte har en son så kan framtiden bli väldigt osäker för du har ingen som tar hand om dig. Gör ovanstående exempel könsabort mer eller mindre bra i dina ögon.?4) tror du att detta kommer att göra så att en könet blir hamnar i en majoritet där det finns fler av det än det andra? Jag har lagt tråden så att ni kan svara anonymt. Det är viktigt också att ni svarar på VARFÖR ni tycker som ni gör. Tack så mycket för hjälpen // Clara P.s min vän sa att ibland spårar diskutioner ur lite så jag ber er att ha en vänlig ton mot varandra och mig samt respektera varandras åsikter D.s

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-17 12:30
    Två frågor: 1) Mitt inlägg hamnade fel. Ni kan inte vara anonyma i det här formatet. Hur flyttar jag det? Och 2) Vad hände med mina styckeindelningar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 23:27
    okej, många har ny informerat mig om att det är lagligt med könsabort, så ignorera fråga 2 är ni snälla.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-22 23:31
    *nu. *Många har nu informerat mig...* ska det stå.

• Svar på tråden Könsabort
  • Söt Som Socker
    Jemp skrev 2014-04-17 17:47:43 följande:
    Jag tycker det är en dålig anledning till att göra abort och att det ökar risken för diskriminering. Samtidigt tycker jag inte riktigt att man ska behöva försvara sitt val till abort (hellre abort av "dålig" anledning än ett barn som får växa upp oönskat).

Tack för ditt svar :).Ursäkta om jag är lite trög men vilken diskriminering ökar? Vem kommer bli diskriminerad?
  • Söt Som Socker
    Haskel skrev 2014-04-17 18:39:19 följande:
    Det finns flera nackdelar.  Ett foster med kön, blir personifierat. Vilket gör det ännu jobbigare om något går snett. De som vill veta kön, har ofta förväntningar, vilket ökar risken för att bli besviken resten av graviditeten. En barnmorskas avgörande är inte 100 %. Risk för besvikelse vid födsel.  Personligen ser jag hellre att man vill skaffa barn, än skaffa kön. Dock är jag den som anser att man bör se till skillnaderna mellan könen i övrigt. Men inte förrän barnet/personen född.

Tack för dina synpunker :)
  • Naaw
    Haskel skrev 2014-04-17 18:39:19 följande:
    Det finns flera nackdelar. 

Ett foster med kön, blir personifierat. Vilket gör det ännu jobbigare om något går snett.
    De som vill veta kön, har ofta förväntningar, vilket ökar risken för att bli besviken resten av graviditeten.
    En barnmorskas avgörande är inte 100 %. Risk för besvikelse vid födsel. 

Personligen ser jag hellre att man vill skaffa barn, än skaffa kön. Dock är jag den som anser att man bör se till skillnaderna mellan könen i övrigt. Men inte förrän barnet/personen född.
    För mig har barnen i magen som sagt varit personer -individer- ändå. Och eftersom det är individer i min familj har jag velat veta så mycket som möjligt. Jag har dessutom gjort extra könsul vid vecka 25 då erfarna BM kan se med 100% säkerhet. Graden av sorg vid intrauterin spädbarnsdöd avgörs knappast av om man vet könet. Det lär man se när barnet kommer ut oavsett.
  • Jemp
    Söt Som Socker skrev 2014-04-17 18:58:02 följande:
    Tack för ditt svar :).Ursäkta om jag är lite trög men vilken diskriminering ökar? Vem kommer bli diskriminerad?

Diskriminering efter kön såklart. Om det ena könet är "bättre" och det dessutom går att välja.
  • Rainbow gg

Jag är för abort men emot abort på grund av "fel kön".
    Ibland här på forumet så dyker det upp någon hysterisk blivande mamma som inte kan tänka sig få en pojke, att det vore 'the end of the world' typ. Om tekniken att ta reda på kön inte hade funnits, hade de varit så hysteriska tro? Kanske, kanske inte.
    Jag tycker att det ska vara helt ok att ta reda på kön, men kanske då efter abortgränsen passerat för då kan man inte göra abort på grund av att det är fel kön på barnet men man får ändå veta vad det blir.

Jag och min man kommer att ta reda på våra barns kön i framtiden, bara för att vi inte kommer kunna vänta på den stora överraskningen. Inte för att vi ska hinna måla barnkammaren rosa/blå eller köpa bilar/barbie utan för att spänningen blir för stor helt enkelt!

Sen så får man ju såklart önska vad man vill ha för kön, men när det går så långt att man hellre gör abort och försöker igen än att få det mindre önskade könet så är det något som är fel på föräldern enligt mig.
    Vi önskar oss tex en av varje och vill helst ha två barn, men om vi får två flickor eller två pojkar så kommer vi nog köra på en tredje och chansa på att vi får det andra könet. Men det skulle aldrig falla oss in att ta bort ett barn när vi kommit till den punkten när vi försöker skaffa barn, tänk om man inte får till det igen liksom?

• Söt Som Socker
    Jemp skrev 2014-04-17 22:19:26 följande:
    Diskriminering efter kön såklart. Om det ena könet är "bättre" och det dessutom går att välja.

Okej, tack för att du förtydligade. Jag är lite trög ibland :).
  • Söt Som Socker
    Rainbow gg skrev 2014-04-17 22:34:04 följande:
    Jag är för abort men emot abort på grund av "fel kön". Ibland här på forumet så dyker det upp någon hysterisk blivande mamma som inte kan tänka sig få en pojke, att det vore 'the end of the world' typ. Om tekniken att ta reda på kön inte hade funnits, hade de varit så hysteriska tro? Kanske, kanske inte. Jag tycker att det ska vara helt ok att ta reda på kön, men kanske då efter abortgränsen passerat för då kan man inte göra abort på grund av att det är fel kön på barnet men man får ändå veta vad det blir. Jag och min man kommer att ta reda på våra barns kön i framtiden, bara för att vi inte kommer kunna vänta på den stora överraskningen. Inte för att vi ska hinna måla barnkammaren rosa/blå eller köpa bilar/barbie utan för att spänningen blir för stor helt enkelt! Sen så får man ju såklart önska vad man vill ha för kön, men när det går så långt att man hellre gör abort och försöker igen än att få det mindre önskade könet så är det något som är fel på föräldern enligt mig. Vi önskar oss tex en av varje och vill helst ha två barn, men om vi får två flickor eller två pojkar så kommer vi nog köra på en tredje och chansa på att vi får det andra könet. Men det skulle aldrig falla oss in att ta bort ett barn när vi kommit till den punkten när vi försöker skaffa barn, tänk om man inte får till det igen liksom?

Tack för dina tankar :). Får jag ställa en följd fråga? Du skrev att det fanns "hysteriska mammor som tror att det vore the end of the world on de fick en pojke", du skrev även att om man inte kunde ta reda på könet innan så skulle dessa mammor inte finnas. Tror du att det är vårt samhälle som får mammorna att hysterisk gärna vilja ha en dotter eller vad tror du att det beror på? Jag frågar eftersom du tog upp det i ditt inlägg.
  • Rainbow gg
    Söt Som Socker skrev 2014-04-17 23:33:48 följande:

Tack för dina tankar :). Får jag ställa en följd fråga? Du skrev att det fanns "hysteriska mammor som tror att det vore the end of the world on de fick en pojke", du skrev även att om man inte kunde ta reda på könet innan så skulle dessa mammor inte finnas. Tror du att det är vårt samhälle som får mammorna att hysterisk gärna vilja ha en dotter eller vad tror du att det beror på? Jag frågar eftersom du tog upp det i ditt inlägg.
    Jag tror att vissa kanske känner en slags stress över att kanske få en pojke för att de inte kan tänka sig hur de ska uppfostra och ta hand om ett barn som inte är av samma kön som en själv. Vad det beror på vet jag inte, kanske att man känner att man måste göra sitt barn till det bästa barnet och tror att man bara kan göra det om det är samma kön som en själv för att de tror att de inte kan relatera till det andra könet (trotts att det är små formbara bebisar och inte könsstereotyper de föder fram). Vissa har man ju sett i trådar som bara vill ha en flicka för att en pojke kan de ju inte klä upp fint som prinsessor.
    Det hade nog inte helt försvunnit även om man tog bort könsbestämningar vid ultraljud, men det kanske hade blivit mindre risk att en mamma som önskar sig en flicka/pojke, och som får får "fel" kön på UL, känner att hon inte klarar av det, att hon inte älskar barnet, och går och lider över detta hela graviditeten.

Om alla såg pojkar och flickor som bebisar istället så hade det ju nog inte funnits någon ångest kring vilket kön man får. Jag tror inte det är ovanligt att man omedvetet tänker att "hur ska jag kunna uppfostra en pojke till att bli en 'manlig' man" och då lägger man sådan onödig press på sig själv för att man tänker att det är såhär man 'måste' uppfostra sitt barn.

Så ja, jag tror att det är på grund av samhälle, uppfostran och kanske även dåligt självförtroende som mammor vill ha döttrar. Alla mödrar är ju självklart inte på detta viset.
    Hade vi varit i Kina så hade det ju varit tvärt om. Andra förutsättningar i samhället.
  • Söt Som Socker
    Rainbow gg skrev 2014-04-18 16:57:21 följande:
    Jag tror att vissa kanske känner en slags stress över att kanske få en pojke för att de inte kan tänka sig hur de ska uppfostra och ta hand om ett barn som inte är av samma kön som en själv. Vad det beror på vet jag inte, kanske att man känner att man måste göra sitt barn till det bästa barnet och tror att man bara kan göra det om det är samma kön som en själv för att de tror att de inte kan relatera till det andra könet (trotts att det är små formbara bebisar och inte könsstereotyper de föder fram). Vissa har man ju sett i trådar som bara vill ha en flicka för att en pojke kan de ju inte klä upp fint som prinsessor.
    Det hade nog inte helt försvunnit även om man tog bort könsbestämningar vid ultraljud, men det kanske hade blivit mindre risk att en mamma som önskar sig en flicka/pojke, och som får får "fel" kön på UL, känner att hon inte klarar av det, att hon inte älskar barnet, och går och lider över detta hela graviditeten.

Om alla såg pojkar och flickor som bebisar istället så hade det ju nog inte funnits någon ångest kring vilket kön man får. Jag tror inte det är ovanligt att man omedvetet tänker att "hur ska jag kunna uppfostra en pojke till att bli en 'manlig' man" och då lägger man sådan onödig press på sig själv för att man tänker att det är såhär man 'måste' uppfostra sitt barn.

Så ja, jag tror att det är på grund av samhälle, uppfostran och kanske även dåligt självförtroende som mammor vill ha döttrar. Alla mödrar är ju självklart inte på detta viset.
    Hade vi varit i Kina så hade det ju varit tvärt om. Andra förutsättningar i samhället.
    Tack för att du svarade så utförligt på min fråga :).
  • Madmoiselle

1) tycker du att det är en bra eller dålig anledning till att göra abort rent allmänt?

Att göra en abort pga kön är alltid fel. En abort är inget man ska ta lättvindigt på, den ska bara göras om fostret är allvarligt skadad eller om det är oönskat, inte annars. Tillåter vi könsaborter så är det ett steg i riktningen att specialutforma barnen vi föder, att man gör abort pga hårfärg tex.

2) tycker du att det borde legaliseras i Sverige?

Det är redan lagligt i Sverige. Vårdpersonalen får inte neka någon en abort oavsett varför man vill göra det.

3) om det finns särskilda anledningar t.e.x. att en familj har 5 pojkar och väldigt gärna vill ha en flicka, eller att det är så som i vissa länder där det är bättre att ha en son eftersom den kan ta hand om en när man blir gammal. Om man inte har en son så kan framtiden bli väldigt osäker för du har ingen som tar hand om dig. Gör ovanstående exempel könsabort mer eller mindre bra i dina ögon.?

Det är lika illa. Båda könen behövs, ojämlika samhällen behöver jobba på att bli mer jämställda.

4) tror du att detta kommer att göra så att en könet blir hamnar i en majoritet där det finns fler av det än det andra?

Om man får göra könsaborter tror jag det blir så i vissa länder men inte i alla.

• Söt Som Socker
    Madmoiselle skrev 2014-04-22 23:25:17 följande:
    1) tycker du att det är en bra eller dålig anledning till att göra abort rent allmänt?

Att göra en abort pga kön är alltid fel. En abort är inget man ska ta lättvindigt på, den ska bara göras om fostret är allvarligt skadad eller om det är oönskat, inte annars. Tillåter vi könsaborter så är det ett steg i riktningen att specialutforma barnen vi föder, att man gör abort pga hårfärg tex.

2) tycker du att det borde legaliseras i Sverige?

Det är redan lagligt i Sverige. Vårdpersonalen får inte neka någon en abort oavsett varför man vill göra det.

3) om det finns särskilda anledningar t.e.x. att en familj har 5 pojkar och väldigt gärna vill ha en flicka, eller att det är så som i vissa länder där det är bättre att ha en son eftersom den kan ta hand om en när man blir gammal. Om man inte har en son så kan framtiden bli väldigt osäker för du har ingen som tar hand om dig. Gör ovanstående exempel könsabort mer eller mindre bra i dina ögon.?

Det är lika illa. Båda könen behövs, ojämlika samhällen behöver jobba på att bli mer jämställda.

4) tror du att detta kommer att göra så att en könet blir hamnar i en majoritet där det finns fler av det än det andra?

Om man får göra könsaborter tror jag det blir så i vissa länder men inte i alla.
    Tack för dina tankar. Angående fråga 4) kan du ge något exempel på land eller menar du bara allmänt att det kommer bli så i några länder?
  • Madmoiselle
    Söt Som Socker skrev 2014-04-22 23:33:11 följande:
    Tack för dina tankar. Angående fråga 4) kan du ge något exempel på land eller menar du bara allmänt att det kommer bli så i några länder?

I länder där kvinnor inte har samma möjligheter som männen kommer det troligen bli så. I vissa länder gifts exempelvis kvinnor bort och får betala hemgift, det blir dyrt för familjen. Då är en son bättre.
  • Madmoiselle

Ju mer jämställt ett land är destå jämnare skulle känsfördelningen bli om könsaborter var okej och allmänt accepterade tror jag.

• thorellskan

Jag är personligen emot abort utan en bra anledning vilket inte "fel kön" är enligt mig. Förutsatt att man inte har någon ärftlig sjukdom som bara påverkar ena könet vilket enligt mig vore en godtagbar anledning.

Efter att ha läst vissa svar i tråden har jag dock en tanke om att det kanske vore lika väl att tillåta könsabort ändå då man inte kan förbjuda vissa att skaffa barn. Om man får reda på könet kan det bli en besvikelse som påverkar resten av graviditeten negativt då man kanske ville ha ett annat kön, å andra sidan så blir dessa personer antagligen lika negativt inställda om de överraskas med fel kön vid förlossningen vilket i sig kan leda till att de inte utvecklar varmare känslor till barnet eller försummar det och då vore det nog bättre för barnet att slippa bli fött ändå. Bara en tanke som bottnar i min syn på att barn inte ska behöva leva med kroniska smärtsamma/dödliga/grova sjukdomar och heller inte med försummande/dåliga föräldrar.

Men som sagt så är jag emot abort utan legitim anledning.

Svar på tråden Könsabort