• Anja123

Matschema för 10 månaders

Det här med mat till bebisar alltså...

Jag har en 10,5 månaders tjej som jag fortfarande ammar en hel del, hon älskar det och verkar inte ha några planer på att sluta. Jag börjar jobba om 1½ månad och vill då gärna att maten ska funka bättre än vad den gör just nu, hon kastar sig inte över käket direkt, ibland vill hon inte ha alls.
    Har inget emot att amma på morgon och kväll, men vill gärna sluta med det på dagarna i god tid tills att jag ska börja jobba.
    Hon gillar inte välling alls, inte heller ersättning eller ens bröstmjölk i nappflaska. Hon dricker gärna vatten ur flaska dock.

Vad tror ni om detta upplägget?

7-8       vaknar oftast vid denna tiden, då brukar jag amma och vi myser lite i sängen
    8-9       frukost - gröt med fruktpuré, ca ½ portion gröt då jag aldrig får i henne mer än så
    11         hon brukar bli trött vid denna tiden och då blir det amning tills hon somnar
    12-13   lunch - en halv stor burk mat
    14-15   trött igen och ammar tills hon somnar
    16         middag - en halv stor burk mat
    19         kvällsmat - gröt ½ portion
    20         sovdags - ammar tills hon somnar, sen brukar jag få amma några ggr under natten, hur ofta varierar,    tror hon mest snuttar och vill somna om på det sättet.

hon dricker vatten till varje måltid, är det så att hon inte vill ha nån mat, brukar hon få nåt annat att tugga på, bananbitar älskar hon, ibland nån macka med leverpastej.

målet är ju att få henne att somna på dagarna utan amningen, men hon bör väl egentligen inte ha behov av det om hon får i sig mat.märker vi att det går, så ökar vi på mängden gröt till hela portioner t.ex, men som det är nu vill hon inte ha så mycket.

• Svar på tråden Matschema för 10 månaders
  • Mandelskorpan

Hur ligger hon på kurvorna? Är hon smal/under vill man ju ha i energi men annars ser jag inget fel i att hon dricker vatten. Hur somnar hon när pappa lägger? Ibland tar de flaska med pappa men inte med mamma.....

• Anja123

hon ligger över kurvan och har gått spikrakt uppåt sen vi kom hem från BB.
    pappan kan inte natta henne alls tyvärr, hon är väldigt mammig.

• Mandelskorpan
    Anja123 skrev 2014-04-14 21:30:31 följande:
    hon ligger över kurvan och har gått spikrakt uppåt sen vi kom hem från BB.

pappan kan inte natta henne alls tyvärr, hon är väldigt mammig.

Ok, om pappa har henne själv en hel dag då, har ni provat det? Mina har snabbt accepterat pappa=ingen tutte. De har somnar i famnen eller i vagnen med pappa. Hon kanske tar flaska med

ersättning med pappa?
  • strojes

Vid den åldern ammade jag inte alls längre utan de åt uteslutande vanlig mat, gröt, välling och drack vatten till maten.
    alla tider är cirkatider:
    6.30 - frukost: 1 portion gröt
    9 - mellanmål: frukt och vatten erbjuds
    11.30 - lunch: hemlagat eller 1 burk mat och vatten att dricka
    14.30 - mellis: smörgås, yoghurt eller liknande
    17 - middag: samma mat som övriga familjen oftast (vi saltade vår mat på tallriken istället för i grytorna) och vatten till
    19.30 - kvällsmål: välling

I den åldern har jag för mig att mina tjejer sov en stund på fm och en på em. Runt året gick vi över till sovstund bara på em.

TS: Det jag spontant tänker på  i ert matschema är att hon bara äter 1 stor burk mat totalt per dag. Kanske att du ska se över amningarna under dagen och försöka dra ner på dem lite så hon får i sig mer vanlig mat.

Vi hade också problem med äldsta dottern att bara jag fick natta och bara jag dög på nätterna. När hon var drygt 2 år och jag gravid med två småsystrar tog vi tag i det problemet. Jag gick helt enkelt hemifrån en stund innan läggdagas (gick på promenad, åkte och handlade etc). Lite gråt en stund första två kvällarna men hon lugnade sig snabbt (därför gick jag en stund innan det var dags för läggning). Jag fick sedan sms av maken när hon somnat så jag kunde komma hem igen. Vi hade alltså sagt till dottern att jag skulle sova borta (lite taskigt kanske men...). Pappan tog alltså även natten och gick in till henne om hon vaknade. Efter ett tag accepterade hon pappa även när jag var hemma och vi körde med varannan kväll.
    Inga av mina barn har sovit i sin säng på dagarna. Äldsta vägrade sova i spjälsängen dagtid utan sov bara i vagnen på promenad. Vi fortsatte på samma linje med småsystrarna. 

• Anja123
    Mandelskorpan skrev 2014-04-15 08:31:36 följande:

Ok, om pappa har henne själv en hel dag då, har ni provat det? Mina har snabbt accepterat pappa=ingen tutte. De har somnar i famnen eller i vagnen med pappa. Hon kanske tar flaska med
    ersättning med pappa?

nej, men vi tänkte prova nu på måndag när han är ledig.

problemet som nu har uppkommit är att hon inte vill äta över huvud taget.när jag ska mata henne blir hon frustrerad, vänder bort huvudet och börjar gråta/gnälla. spelar ingen roll vad det är för mat.
    det enda hon accepterar är att jag matar henne med bananbitar
    vet inte vad det är för fel?
    det är samma mat som hon har ätit bra innan.

• Anja123
    strojes skrev 2014-04-15 09:28:04 följande:
    Vid den åldern ammade jag inte alls längre utan de åt uteslutande vanlig mat, gröt, välling och drack vatten till maten.
    alla tider är cirkatider:
    6.30 - frukost: 1 portion gröt
    9 - mellanmål: frukt och vatten erbjuds
    11.30 - lunch: hemlagat eller 1 burk mat och vatten att dricka
    14.30 - mellis: smörgås, yoghurt eller liknande
    17 - middag: samma mat som övriga familjen oftast (vi saltade vår mat på tallriken istället för i grytorna) och vatten till
    19.30 - kvällsmål: välling

I den åldern har jag för mig att mina tjejer sov en stund på fm och en på em. Runt året gick vi över till sovstund bara på em.

TS: Det jag spontant tänker på  i ert matschema är att hon bara äter 1 stor burk mat totalt per dag. Kanske att du ska se över amningarna under dagen och försöka dra ner på dem lite så hon får i sig mer vanlig mat.

Vi hade också problem med äldsta dottern att bara jag fick natta och bara jag dög på nätterna. När hon var drygt 2 år och jag gravid med två småsystrar tog vi tag i det problemet. Jag gick helt enkelt hemifrån en stund innan läggdagas (gick på promenad, åkte och handlade etc). Lite gråt en stund första två kvällarna men hon lugnade sig snabbt (därför gick jag en stund innan det var dags för läggning). Jag fick sedan sms av maken när hon somnat så jag kunde komma hem igen. Vi hade alltså sagt till dottern att jag skulle sova borta (lite taskigt kanske men...). Pappan tog alltså även natten och gick in till henne om hon vaknade. Efter ett tag accepterade hon pappa även när jag var hemma och vi körde med varannan kväll.
    Inga av mina barn har sovit i sin säng på dagarna. Äldsta vägrade sova i spjälsängen dagtid utan sov bara i vagnen på promenad. Vi fortsatte på samma linje med småsystrarna. 
    jag har aldrig lyckats få i henne mer än en halv burk per mål, just nu vill hon dock inte äta nånting alls, så då känns det ju som om jag måste amma för att hon ska få i sig nånting.
Svar på tråden Matschema för 10 månaders