Matschema för 10 månaders
Det här med mat till bebisar alltså...
Jag har en 10,5 månaders tjej som jag fortfarande ammar en hel del, hon älskar det och verkar inte ha några planer på att sluta. Jag börjar jobba om 1½ månad och vill då gärna att maten ska funka bättre än vad den gör just nu, hon kastar sig inte över käket direkt, ibland vill hon inte ha alls.
Har inget emot att amma på morgon och kväll, men vill gärna sluta med det på dagarna i god tid tills att jag ska börja jobba.
Hon gillar inte välling alls, inte heller ersättning eller ens bröstmjölk i nappflaska. Hon dricker gärna vatten ur flaska dock.
Vad tror ni om detta upplägget?
7-8 vaknar oftast vid denna tiden, då brukar jag amma och vi myser lite i sängen
8-9 frukost - gröt med fruktpuré, ca ½ portion gröt då jag aldrig får i henne mer än så
11 hon brukar bli trött vid denna tiden och då blir det amning tills hon somnar
12-13 lunch - en halv stor burk mat
14-15 trött igen och ammar tills hon somnar
16 middag - en halv stor burk mat
19 kvällsmat - gröt ½ portion
20 sovdags - ammar tills hon somnar, sen brukar jag få amma några ggr under natten, hur ofta varierar, tror hon mest snuttar och vill somna om på det sättet.
hon dricker vatten till varje måltid, är det så att hon inte vill ha nån mat, brukar hon få nåt annat att tugga på, bananbitar älskar hon, ibland nån macka med leverpastej.
målet är ju att få henne att somna på dagarna utan amningen, men hon bör väl egentligen inte ha behov av det om hon får i sig mat.märker vi att det går, så ökar vi på mängden gröt till hela portioner t.ex, men som det är nu vill hon inte ha så mycket.