• kiki

endast torrfoder

Hej, jag är ingen kattexpert då jag inte ens har katt lr ens funderar på att skaffa katt. Hur som helst så har en väninna till mig en katt, och katten får bara torrfoder. Är det bra för katten? Kan väl inte vara bra och äta samma mat varje dag? Borde jag ens säga nått till henne att jag tror att varierad mat är bäst för katten?

• Svar på tråden endast torrfoder
  • Sezzie
    Litet My skrev 2014-04-17 10:46:22 följande:
    Fast dyrt torrfoder blir också billigt eftersom katten äter mindre av det än tex skräpmaten på Ica. Vi tjänade in pengar på både mat och sand (eftersom det bajsas mängder av dåligt torrfoder) när vi bytte till dyrare men mer drygt foder.
    Stämmer helt klart! :)
  • kiki

Hur vet man om det är ett dåligt torrfoder? Hur ofta ska en katt bajsa? Upp till 5 gånger om dan? Och ska det verkligen lukta värre än en människas?

• Passionsfrukt

Min ena katt äter endast torrfoder. Hon vägrar äta någon blötmat alls! Har provat allt.
    Bägge får Taste of the Wild, ibland Orijen om TotW är slut på lokala djuraffären. Den andra katten äter Almo Nature blötmat. Ibland får dom lite fisk, typ djufryst sej. Fast hon som inte äter blötmat äter inte gärna det heller... Obestämd
    Bägge kollas årligen hos veterinären och mår bra! Den kräsna är förstås smalare men absolut inte mager. Bägge får tillskott i torrfodret och dricker jätteduktigt.

Så länge din kompis matar sin katt med bra torrfoder och ser till att den får i sig tillräckligt med vätska tror jag inte det är nån fara.

• Rapifen
    kiki skrev 2014-04-18 08:56:46 följande:
    Hur vet man om det är ett dåligt torrfoder? Hur ofta ska en katt bajsa? Upp till 5 gånger om dan? Och ska det verkligen lukta värre än en människas?
    Nej, en katt ska inte bajsa fem gånger om dagen och det ska inte lukta!
  • kiki

Men vad är det som är fel om det luktar död orm och lassen lika stor som en kanelbulle? Idag när jag va där höll jag på och kräkas när katten gjorde sitt på lådan. Min vän verkar inte bry sig att det luktar utan säger att det är normalt..

• Örontrumpet
    kiki skrev 2014-04-18 23:59:14 följande:
    Men vad är det som är fel om det luktar död orm och lassen lika stor som en kanelbulle? Idag när jag va där höll jag på och kräkas när katten gjorde sitt på lådan. Min vän verkar inte bry sig att det luktar utan säger att det är normalt..
    Är du säker på att det är en bonnkatt? Med tassar stora som kanelbullar låter det som att det är en puma eller järv.
  • Madmoiselle

Torrfoder är ett helfoder så det är inga problem alls. Det handlar om vilken sorts torrfoder hon ger, en del är bra en del är urusla.

Katter ska inte byta mat för ofta utan mår bäst av att äta ungefär samma sak.

• Madmoiselle
    kiki skrev 2014-04-18 08:56:46 följande:

Generellt sätt är det så att kattmaten på djuraffären är bra och den på ICA (eller övrig mataffär) är dålig.
  • Dixie
    gudsfurste skrev 2014-04-13 22:09:23 följande:
    torrfoder är inte bra för katter. det är spannmål i torrfoder, spannmål är ingenting som katter skall äta, de skall äta kött!! (många katter som bara får torrfoder får problem med njurar)

Det beror ju på vilket torrfoder det är!
  • Rapifen
    kiki skrev 2014-04-18 23:59:14 följande:

Ett foder katten inte tillgodogör sig ordentligt. Som vi människor får även katter illaluktande bajs om de äter saker magen o tarmen inte gillar.
  • Rapifen
    Örontrumpet skrev 2014-04-19 00:07:05 följande:
    Är du säker på att det är en bonnkatt? Med tassar stora som kanelbullar låter det som att det är en puma eller järv.

Dina dumma inlägg blir ju bara pinsamma än mer när du inte ens läser rätt.....catching....
  • Örontrumpet
    Rapifen skrev 2014-04-19 11:25:23 följande:

Dina dumma inlägg blir ju bara pinsamma än mer när du inte ens läser rätt.....catching....
    Jajaja lugn och fin nu. Ät du dina dammiga mariekex resten ut.
  • nemo1

Bajsar katten fem ggr om dagen så har hon garanterat ett skitfoder då spannmål går rakt genom kroppen. Och ja vems bajs luktar gott??

• kiki

Hej igen, om man ska ge blötmat, vilka märken är bra? Whiskers, pussi, alltså sånna märken man kan köpa i matbutikerna lr är det bara skräp? Tror min kompis har förstått hinten nu när jag tjatat lite fint att katten kanske inte mår 100. Vad rekommenderar ni för blötmat?

• nemo1
    kiki skrev 2014-04-19 20:47:17 följande:
    Hej igen, om man ska ge blötmat, vilka märken är bra? Whiskers, pussi, alltså sånna märken man kan köpa i matbutikerna lr är det bara skräp? Tror min kompis har förstått hinten nu när jag tjatat lite fint att katten kanske inte mår 100. Vad rekommenderar ni för blötmat?
    Blötmat i mataffären köper man med fördel. Många av de stora fodermärkena i djuraffären är utblandade med spannmål och annat skit men Bozita är samma tillverkare som Mjau och lika bra. Mjau i tetra är en av de bästa sorterna, Pussi ok, Whiskas innehåller salt, ICA:s portionspåasar är bra.
    Det är torrfoder man inte ska köpa i mataffären om man vill ge bra foder till sina katter.
Svar på tråden endast torrfoder