• Mapa

Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?

Undrar av ren nyfikenhet varför ni börjat ge välling och gröt till era små och varför ni ger det och inte ersättning? Jag menar barn upp till 12 mån. Skriv gärna hur många mål/dag dom får.

• Svar på tråden Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?
  • Flickan och kråkan

Av den enkla anledningen att jag ammar massor . Min yngsta blir snart 10 månader. Han äter gröt till frukost, lunch, middag och lite mellanmål. Ammar massor däremellan. Varför skulle jag ge ersättning ?

• Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:40:21 följande:
    Av den enkla anledningen att jag ammar massor . Min yngsta blir snart 10 månader. Han äter gröt till frukost, lunch, middag och lite mellanmål. Ammar massor däremellan. Varför skulle jag ge ersättning ?
    Oj, vilket syftningsfel det blev . Han äter alltså gröt enbart till frukost. Annan mat till lunch, middag och mellanmål .
  • Mapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:40:21 följande:
    Då tänker jag väl att mat vore lämpligt, inte en massa gröt och välling mellan amningarna. Jag har fått lära mig att det är bättre än att ge så mycket välling och gröt, men det verkar råda väldigt delade meningar. Jag trodde att BVC förespråkade mat och inte välling/gröt i första hand. Men det beror kanske på var man bor och vilken sköterska man får?
  • Mapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:41:40 följande:
    Oj, vilket syftningsfel det blev . Han äter alltså gröt enbart till frukost. Annan mat till lunch, middag och mellanmål .
    Då hänger jag med, trodde att du gav välling och gröt hela dagarna!:P
  • Flickan och kråkan
    Mapa skrev 2014-04-13 09:45:01 följande:
    Ja, jag vet. Blev lite tokigt . Gröt EN gång/dagf. Finns liksom ingen anledning att ge ersättning istället just det tillfället eftersom han ammar regelbundet och för övrigt äter vanlig mat.
  • Mapa
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-13 09:41:40 följande:
    Det låter vettigt! Men om du då skulle dra ner på amningen, tänker jag att ersättning vore bra att just ersätta de målen med. medan jag har bekanta som bara lägger till fler vällingmål istället för amning. Och även välling istället för nattamning. Helt plötsligt är man uppe i 2 vällingmål på natten och kanske 1-2 grötmål och en flaska välling på dagen. För mig låter det som att ersättning i så fall borde vara bättre ur näringssynpunkt..
  • PrinsessanLeia

För att man rekommenderar delamning till 12 mån?

Frontline skrev 2014-04-12 20:57:07 följande:
    Varför ge ersättning när ett barn är så gammalt som 11-12 månader för?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)

• Flickan och kråkan
    Mapa skrev 2014-04-13 09:45:01 följande:
    Inget av våra tre barn har druckit välling. De har fått gröt till frukost första året ungefär. De har gillat det och inneburit en enkel glutenintroduktion.
  • Flickan och kråkan
    Mapa skrev 2014-04-13 09:47:11 följande:
    Det låter vettigt! Men om du då skulle dra ner på amningen, tänker jag att ersättning vore bra att just ersätta de målen med. medan jag har bekanta som bara lägger till fler vällingmål istället för amning. Och även välling istället för nattamning. Helt plötsligt är man uppe i 2 vällingmål på natten och kanske 1-2 grötmål och en flaska välling på dagen. För mig låter det som att ersättning i så fall borde vara bättre ur näringssynpunkt..
    Ja, självklart. Jag ammar relativt länge och det har liksom aldrig varit aktuellt att byta ut amningen mot något annat än vanlig mat. När jag slutat nattamma så har de inte behövt mat på natten längre. Men att ge gröt eller välling vid något mål är inte fel. Däremot ska ingen leva på gröt/välling.
  • I969

Min upplevelse har varit att välling är mer attraktivt smakmässigt. Jag har ammat och när jag dragit ner på amningen och velat ersätta t.ex. ett morgonmål med en flaska istället så har ersättning bara gått ner en liten slatt medan vällingen slukats Detta i 8-9 månadersåldern.

• tjockobbe

Ger ersättning istället för att amma då dottern ratade det totalt. Välling kommer jag nog inte ge men gröt får hon för att hon ska helt enkelt. Magen ska ju vänja sig vid annat än vätska. Ett mål mat på middag ihjäl gröt till frukost, resten ersättning. Inget konstigt med det.

Vera 130923
  • chrissepisse

Mina barn har inte gillat gröt men älskat välling. Vår minsting är 14 månader och äter sedan ett halvår välling morgon och kväll. Han äter fortfarande en flaska ersättning per dag också, före eftermiddagssömnen. I övrigt äter han vanlig mat.

Jag tycker att välling är en bra frukost. Jag äter själv gröt varje morgon och ser välling som ett likvärdigt alternativ. På kvällen tycker jag det är bra så länge barnen inte är stora nog att äta sig mätta på vanlig mat. Jag har till de andra två tagit bort kvällsvällingen långt tidigare än morgonvällingen.

• Mapa
    chrissepisse skrev 2014-04-13 10:31:39 följande:
    Mina barn har inte gillat gröt men älskat välling. Vår minsting är 14 månader och äter sedan ett halvår välling morgon och kväll. Han äter fortfarande en flaska ersättning per dag också, före eftermiddagssömnen. I övrigt äter han vanlig mat.

Jag tycker att välling är en bra frukost. Jag äter själv gröt varje morgon och ser välling som ett likvärdigt alternativ. På kvällen tycker jag det är bra så länge barnen inte är stora nog att äta sig mätta på vanlig mat. Jag har till de andra två tagit bort kvällsvällingen långt tidigare än morgonvällingen.

Morgon och kväll har vi också gett. På kvällen för att hon inte stod sig hela natten annars och på morgonen fick hon ligga med oss i sängen och mysa. Har aldrig gett gröt eller välling under dagen eller under natten.
  • LillGris
    Mapa skrev 2014-04-13 08:22:34 följande:
    Både gröt och mat till lunch och middag? Eller gröt till ett mål och mat till ett mål? Vad ger ni morgon och kväll då?

Nej, gröt till frukost och mat till lunch och middag menade jag :p och ersättning om hon vill ha emellan. På kvällen och på eftermiddagen ofta. Hon är rätt känslig i magen så vi har tagit det försiktigt med matintroduktionen, hon åt bara ersättning ganska länge, sen ersättning och gröt och nu även vanlig mat :) fast hon äter som en jävla häst så hon hade antagligrn glatt ätit gröt till efterrätt efter den vanliga maten..
  • Mapa
    LillGris skrev 2014-04-13 10:38:09 följande:
    Nej, gröt till frukost och mat till lunch och middag menade jag :p och ersättning om hon vill ha emellan. På kvällen och på eftermiddagen ofta. Hon är rätt känslig i magen så vi har tagit det försiktigt med matintroduktionen, hon åt bara ersättning ganska länge, sen ersättning och gröt och nu även vanlig mat :) fast hon äter som en jävla häst så hon hade antagligrn glatt ätit gröt till efterrätt efter den vanliga maten..

Då förstår jag!:) Ungefär så har vi gjort också. Vår dotter skulle aldrig ha fått i sig maten om vi hade gett mer gröt eller välling. Hon stod sig lagom länge på ersättning mellan målen.
  • LillGris
    Mapa skrev 2014-04-13 11:00:01 följande:
    Då förstår jag!:) Ungefär så har vi gjort också. Vår dotter skulle aldrig ha fått i sig maten om vi hade gett mer gröt eller välling. Hon stod sig lagom länge på ersättning mellan målen.

Ersättning är ju faktiskt toppen. Min 2,5åring får fortfarande en flaska om kvällen, ser ingen vits med att ta bort det myset än :)
  • Mapa
    LillGris skrev 2014-04-13 11:32:03 följande:
    Ersättning är ju faktiskt toppen. Min 2,5åring får fortfarande en flaska om kvällen, ser ingen vits med att ta bort det myset än :)

Gav också ersättning bra länge. Nattammade, gick senare över till ersättning istället och efter det kvällsvälling. På morgonen är ersättning perfekt! Då var hon lagom hungrig till nästa mål.
  • tomsfru

för att ersättning endast är till för barn upp till 6 månader, därefter heter det tillskottsnäring pga att det inte är tänkt som måltider utan tillskott vid sidan av annan mat därefter, medans välling och eller gröt är måltider. Annars kan man väl amma lite längre om man inte vill ge gröt och eller välling av någon anledning om det handlar om så små barn som under året kan jag tycka... tror man kan avgöra det för sitt eget barn dock skulle jag tro....

bara en tanke är ju att det finns havregrynsgröt med frukt som banan eller päron som små barn brukar tycka om om man inte vill ge babygröt. havregrynsgröt är ju dessutom något de kan äta resten av sina liv som en bra grund till frukost/kvällsfika. finns inte alltför många sjuåringar som äter ersättning

• hannis

Inget av mina barn har ätit gröt. Däremot välling till kvällsmål från ca 8 månaders ålder. Varför? För att de skall få i sig nånting mättande innan de somnat för natten. Har ammat massor fortfarande i den åldern och därför har ersättning inte varit aktuellt.

Min yngsta är nu 13 månader och äter välling på morgon och kväll samt ersättning nattetid. Slutade amma när han var 12 månader.

Svar på tråden Hur mycket gröt/välling ger ni era små? Varför inte ersättning?