• AlexXx

Om vattnet går och huvudet är rörligt?

Min bebis huvud var rörligt på senaste kollen. Är nu i vecka 37+1. BM sa då att om vattnet skulle gå så skulle jag sätta mig ner, för att bebisens arm skulle kunna åka med framför huvudet annars. Men nu när jag läst runt lite så har jag inte sett någonting om de, utan att de är navelsträngen som kan komma i kläm, och att man inte alls ska sitta ner utan att man ska ligga ner. Vad gäller egentligen? och tänk om man är ute på promenad eller går i affären när vattnet går. Ska man bara lägga sig pladask på golvet i affären då? eller kanske ute på trottoaren? skrämmande tanke!!

• Svar på tråden Om vattnet går och huvudet är rörligt?
  • viseversa

Min bm sa att man itne behöver vara så extremt orolig för detta=). Mina två senaste barn(har 4 st) var väldigt rörliga ända till slutet men det hände ingenting ändå=). Dom föddes friska och välmäående och inga navelsträngar i kläm=)

• hysteria

Mitt vatten gick när bebisen var rörlig, missades på första tre kontrollerna av bm, men från det upptäcktes fick jag ligga blixtstilla med ctg, fick inte ens kissa.. Så hade det hänt i en affär hade jag nog lagt mig på golvet och ringt fl. och frågat hut man ska bete sig.

• viseversa
    hysteria skrev 2014-04-11 16:41:32 följande:
    Mitt vatten gick när bebisen var rörlig, missades på första tre kontrollerna av bm, men från det upptäcktes fick jag ligga blixtstilla med ctg, fick inte ens kissa.. Så hade det hänt i en affär hade jag nog lagt mig på golvet och ringt fl. och frågat hut man ska bete sig.
    Vad konstigt att bm säger så olika. Vad ska man lita på? Blir ju svårt att lägga sig ner om man har fler barn och är ute med ungarna och handlar tex. 
  • AlexXx

Men blir ju helt snurrig av att de är så olika överallt..

• mom2be

Hände mig Med första barnet. Vattnet gick och det fullkomligt forsade ut. Tog bilen till förlossningen och fick ligga ner med ctg kopplat. Förlossningen tog 50 timmar.... Allt gick bra till slut. Det är för att navelsträngen kan komma i kläm mellan bebisens huvud o bäckenet som man ska ligga ner. Men det brukar inte gå så fort så jag tror nog man hinner åka in till BB.

• almasmamma

Tror inte barnets arm kan åka ner, men däremot navelsträngen så lägg dej ner du där du befinner dej om vattnet går, chansa inte! Detta hände mej men var som tur var på förlossningen då redan, vattnet sprutade ut och navelsträngen följde med, det blev ett himla pådrag upp till operation med läkarens hand uppkörd i pullan för att hålla fast barnets huvud så det inte skulle trycka på navelsträngen. Hela förloppet skyller jag på en barnmorska som inte lyssnade på mej när jag kom in till FL öppen 10 cm, hon blev stressad av situationen och tog dåliga beslut. 

• Sara H

Försök att hålla dig liggande så mycket du kan, för säkerhets skull.

Mitt andra barn låg högt och rörligt ända fram tills hon föddes. Vattnet gick på Förlossningen kl 10.07 (ca 3,5 timme efter första värk) och jag ville verkligen trycka på då, men dottern låg för högt än så jag blev strängt tillsagd av BM att hålla emot. Kl 10.15 hade hon sjunkit ner såpass att jag fick krysta när jag behövde, och kl 10.21 var hon ute. Med navelsträngen både runt halsen och kroppen, så de kan ske även vid sen vattenavgång ändå om bebis ligger högt. Det var absolut ingen fara med min dotter som var väldigt pigg och livlig från start, men hade jag krystat vid vattenavgången hade det funnits stor risk att navelsträngen hamnat i kläm, så bra hanterat av BM som hade koll på läget där trots att det gick fort.

Med första barnet startade förlossningen med vattenavgång, men han föddes i säte så jag behövde aldrig tänka på det där med liggande läge då.

Svar på tråden Om vattnet går och huvudet är rörligt?