hur har ofrivillig barnlöshet påverkat dig som person och er som par?
Vad har ofrivillig barnlöshet gjort med dig som person?
Hur har ni hanterat det i parrelationen? Har ni lyckats hålla ihop och vad har det "kostat"?
Och glömmer man fort det tunga och besvärliga om man lyckas få barn. Kan livsglädjen komma tillbaka?
Eller är det lite som före och efter en olycka, stroke ex.., om barnlösheten är som olyckan eller stroken - att man aldrig blir som man var före ??
Jag har efter sju års försök blivit alltmer deprimerad, tystlåten, osocial. Känner mig tom och misslyckad som kvinna och jag har fått väldigt dålig självkänsla och utvecklat stark social fobi.
Min kropp är spänd, hjärnan trög och jag har svårt att glädjas.
Jag saknar mitt gamla jag där jag var framåt, social och glad och nyfiken av mig.Vissa dagar känns sjukskrivning eller medicinering som ett absolut måste, men vill helst inte någotdera.
Vi kämpar ändå på och letar oss fram i behandlingsdjungeln, men det ligger mest på mig att tänka oss framåt och leta info, ringa maila läkare mm och jag är så psykiskt trött av denna kamp....som vi inte vet när och om den ens tar slut. Hur länge till ska man orka fortsätta?
Jag är den av oss som nog lagt på mig tyngst av denna sorg. Jag grubblar, ältar och funderar , han låter bli och vill försöka vara positiv, men jag märker attt han också blivit annorlunda och känner av detta utanförskap. Vi har ingen plan B och vi börjar få lite hög ålder för adoption tex...
Jag tycker att jag är dålig som inte lyckas göra honom till pappa och ge våra föräldrar ett barnbarn som de så längtar efter. Känner mig inte som en riktig kvinna förstås...
Vi har glidit ifrån varandra ganska bra då vi är så olika som personer och ibland känns det tyvärr som att vi endast delar drömmen om ett barn tillsammans och det mår jag dåligt över.
Vi har det "bra" och bråkar inte, men... ja ni vet. Samlivet är definitivt påverkat och kanske upplever jag det sämre än vad det är just nu för att jag är så deprimerad och inte tycker om mig själv???? Svårt att slappna av, inget att ge av mig själv osv.
Jag känner mest panik över att jag förlorat mig själv och undrar om jag någonsin kan komma att känna mening i livet igen och bli social.
Skulle ett barn hjälpa mig att se ljust på tillvaron igen och våga krypa fram ur mitt skal?
det är ett privat och känsligt ämne som är svårt att prata om, men jag har märkt att smärtan minskat för varje person jag ändå delat med mig av besvärligheterna till.
Jag har väl bara varit rädd för oförståelse, men hittills har alla förstått att denna kamp är jättejobbig för oss.
jag vill så gärna höra reflektioner och erfarenheter från andra "medresenärer" på denna resa. Hur har ni påverkats och hur har ni hanterat det, både ni som lyckats få barn och ni som fortfarande kämpar. Vad tänker och känner ni?
har relationen stärkts eller gått i stöpet? har ett barn sammansvetsat er igen eller blev det ännu sämre pga en så stor omställning som jag förstår att barn är?
Kan sinnet bli glatt igen?
/Ledsna jag....