• Anonym (Rådvill)

Pappan vill skriva över vårdnaden

Men jag är osäker på om jag verkligen vill gå med på det. Vad är fördelen med ensam förutom att jag kan ta alla beslut själv? Vad kan man kräva vid gemensam vårdnad???

• Svar på tråden Pappan vill skriva över vårdnaden
  • Anonym (fråga)
    Kjell2 skrev 2014-04-12 17:53:10 följande:
    Socialtjänsten och troligtvis fosterhem

Men kan man verkligen "bara" säga av sig ansvaret för sitt barn?
  • Kjell2
    Anonym (fråga) skrev 2014-04-12 18:31:38 följande:

Ja
  • Anonym (Ensam vårdnad)
    Anonym (fråga) skrev 2014-04-12 15:20:29 följande:

Okej detta är en  helt seriös fråga. Om mamman inte heller vill ha vårdnad vad gör man då?
    Läste för ganska länge sedan att detta hade blivit ett ökande problem i USA.
  • Anonym (fråga)
    Anonym (Ensam vårdnad) skrev 2014-04-12 22:41:02 följande:
    Läste för ganska länge sedan att detta hade blivit ett ökande problem i USA.

Ja jag känner ju rent spontant att det är jävligt hemskt. Dock måste det ju vara "lättare" för den första föräldern att säga upp vårdnaden än den andra. Jag undrar ju mest hur processen går till... Får väll googla lite ;)
  • Anonym (Undrar?)

Men om pappan inte vill ha vårdnaden så måste väl mamman få ensam vårdnad oavsett vad rätten tycker? Man kan väl aldrig tvinga någon att ha vårdnaden om den personen inte vill?

• Anonym (?)

Klart du kan !

Bara att skita i ungen/arna det är inte svårare.
    De är många föräldrar som gör så, t.ex mitt X.
    Hon skickar inte ens present på jul eller födelsedag.
    Konstigaste är att X:et arbetar med CP personer.
  • Lindsey Egot the only one

Det enklaste är ju att maila all info man får som man själv tycker är relevant för umgängesföräldern. Och eftersom den ene föräldern inte har vårdnaden så har inte den föräldern rätten till barnets journaler så där måste man inte informera om inte barnet är allergiskt eller sjuk och behöver mediciner även när barnet är på umgänget.

• Kjell2
    Anonym (Undrar?) skrev 2014-04-13 09:53:27 följande:
    Men om pappan inte vill ha vårdnaden så måste väl mamman få ensam vårdnad oavsett vad rätten tycker? Man kan väl aldrig tvinga någon att ha vårdnaden om den personen inte vill?
    Jag har hört om rättsfall, men aldrig sett, där en förälder tilldöms vårdnad utan några yrkanden om det.
  • Kjell2

Om vi bortser från kaosfall, missbruk, grav sjukdom, försvunna föräldrar t ex, så är det en viss process. Soc kommer tjata  en del men blåvägrar båda föräldrarna så blir det ett omhändertagande till sist och någon form av fosterhem..
  • Anonym (Rådvill)

Han skrev på papprena idag iaf! Så vad händer nu iom att jag tänker vägra göra det. Fick en tid den 16/4 men jag ringde & avbokade den (telefonsvarare.)

• skpklm
    Anonym (Rådvill) skrev 2014-04-14 18:52:28 följande:
    Han skrev på papprena idag iaf! Så vad händer nu iom att jag tänker vägra göra det. Fick en tid den 16/4 men jag ringde & avbokade den (telefonsvarare.)

Vad tvekar du om??   Så många föräldrar strider i åratal i domstolar för att få ensam vårdnad!
  • Anonym (Tre)

Har ensam vårdnad om mina tre barn, pappan skrev över den frivilligt. Vi skrev ett eget papper där vi skrev att båda ville att jag skulle ha ensam vårdnad sen skrev vi under o skickade in till tingsrätten, fick sen hem papper på att jag fått ensam vårdnad. Ser många fördelar med det, kan fixa pass själv, skriva på papper till förskola/skola mm

Svar på tråden Pappan vill skriva över vårdnaden