• Anonym (Undrar)

Kan man pruta ner självrisken hos advokaten?

Ska berätta kort sanningen: är i en vårdnadstvist, märklig sådan. Vi har inga samarbetsproblem mellan mig och barnets mamma, inte heller samarbetssvårigheter i frågor som rör barnet. Hade väl det i början av vårdnadstvisten (1,5 år sedan )men inte så pass att det är farligt för barnet - intriger av normalgraden skulle jag säga. Jag har inga problem att ta hand om mitt barn.

Vad mamman säger: Vi kommer inte överens om något, varken oss mellan eller frågor som rör barnet. Jag (pappa) klarar inte av att ta hand om barnet på ett sätt som är säkert och tryggt för barnet.

Vårdnadsutredningen är vinklad till Mammans fördel på biten som handlar om vårdnaden, men på umgänge och boende är den vinklad till min fördel. Så umgänge och helgboende kommer jag troligtvis få. Gemensam vårdnad lutar mer åt att mamman får behålla ensam vårdnad - fast man vet ju aldrig.

Jag tycker att det är min advokats jobb att träna mig som klient tillräckligt skickligt att jag säger rätt saker i intervjuer under utredningen hos familjerätten. Han sa till mig: "ta det lugnt, var snäll med tjejerna på socialen. Prata inte skit om mamman, visa att ni inte har några problem. Det är dock en fördel om hon pratar skit om dig". Men ändå skrivs utredningen till mammans fördel.

I övrigt är advokaten slarvig och har många gånger glömt skicka papper, tex protokoll från muntlig förhandling. Tycker att han rent allmänt ger ett slarvigt intryck.

Nu till saken: går det att pruta på advokatens arvode? då syftar jag på den självrisk jag kommer få betala till honom. Tror den kommer landa på 7000 kr. Om jag vinner rubbet: får gemensam vårdnad och umgänge med övernattning varannan helg, så har jag inget emot att betala det han begär, men förlorar jag och bara får den ena delen så är jag inte så motiverad att betala honom något, eftersom att detta mål har de förutsättningar som behövs för att vinna (allt funkar mellan mig och mamman även fast hon påstår motsatsen) och då borde han kunna göra sitt jobb och vinna.

• Svar på tråden Kan man pruta ner självrisken hos advokaten?
  • Kriya

Om Din totala kostnad blir så låg som 7000 kr verkar Din advokat gå på motsvarande rättshjälpstaxa, vilket är max vad försäkringsbolaget ersätter (minus självrisk).

Advokater brukar ofta ta ut högre timtaxa än vad rättsskyddet täcker, en mellanskillnad som klienten får ersätta förutom självrisken - så om Du har turen att just Din advokat inte tar ut mer än motsvarande rättshjälpstaxan och Din självrisk hamnar på ringa 7000 kr, så har Du redan kommit väldigt "billigt undan". Då skulle jag inte försöka pruta om jag vore Du. Vanligt med självrisk om 15-40 000 kr vid vårdnadsmål, förutom arvode ovanpå den timtaxa som försäkringsbolaget ersätter.

• h8him

Om din filosofi skulle vara verklighet så skulle bara de som "vinner" en vårdnadstvist betala sitt ombud. Tror inte många advokater vill arbeta utan ersättning.

Svar på tråden Kan man pruta ner självrisken hos advokaten?