• Anonym (Ts)

Två tidiga missfall i rad. Tips?

Nu har jag inom 5 månader fått missfall. Embryot har slutat att växa ca 4+5 båda gångerna. Är det någon som har något tips om vad jag kan göra själv för att öka mina chanser (om det blir) nästa gång. Jag är 39 år och har en dotter sedan tidigare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-07 19:09
    Två missfall ska det stå.

• Svar på tråden Två tidiga missfall i rad. Tips?
  • Poison82

Har du ingen kontakt med barnmorska? Hur länge har du försökt? Efter tre missfall så ska man ju utredas

• Anonym (Ts)

Precis, efter 3 missfall kan man få utredning. Nu får jag ingen hjälp alls. Jag vet inte ens om jag får hjälp efter ett tredje missfall eftersom jag fyller 40 i år...

• ardb3g

ca 30 av alla graviditeter bli  missafall innan vecka 10 så  det är väldigt vanligt att man får det,
    har själv varit med om att min sambo fått två  missfall innan vecka 10  men sedan 3 ggr så  gick det jätte bra

som tidigare kommentar säger att  efter 3 missfallet så ska man få en utredning på  varför det var ialla fall den informationen vi fick.

Bästa är att höra med någon barnmorska eller liknande iställety för att få  obekräftade uppgifter via något forum.

ha rvarit med om  det så många gånger att min sambo läst och  fått tips om  både det ena och  det andra och  sedan när man får kollat upp det på  rikitgt så  är det inte alls så.

det är bara mitt tips

• Poison82
    Anonym (Ts) skrev 2014-04-07 20:04:21 följande:

Precis, efter 3 missfall kan man få utredning. Nu får jag ingen hjälp alls. Jag vet inte ens om jag får hjälp efter ett tredje missfall eftersom jag fyller 40 i år...

Men har du ingen kontakt med någon barnmorska?
  • Anonym (Ts)

Eftersom missfallen var så tidiga (v. 6) så hann jag aldrig så långt att jag träffade någon barnmorska. Jag har bara varit på gynakuten för att få missfallen bekräftade.

• Poison82
    Anonym (Ts) skrev 2014-04-07 20:19:05 följande:

Eftersom missfallen var så tidiga (v. 6) så hann jag aldrig så långt att jag träffade någon barnmorska. Jag har bara varit på gynakuten för att få missfallen bekräftade.

Då ryker jag du ska skaffa kontakt med en barnmorska, berätta att ni försökt och att du fått två missfall och hör efter ifall dom har någon hjälp att undersöka eller om dom gör undersökning efter 3 missfall eller vad. I och med åldern borde undersökning kanske ske tidigare
  • lillyhammer

Jag förstår din frustration över missfallen. Men en sak ska man komma ihåg att vid befruktningen så startar ett enormt maskineri/programmering av ägget för att kunna bli människa. Blir det fel i programvaran så slutar ägget att växa då kroppen känner av att programmeringen inte längre är en "människa" och avbryter detta själv. Annars föds ju ett barn med många och grava defekter.

Sen finns det andra orsaker som går att utreda om det inte är fel på celldelningen. Ex hur ser slemhinnan ut? Näringstillförsel, knutar på livmodern? Men dock är det rätt ovanliga, utan den vanligaste är helt enkelt att den inte blivit programmerad rätt.

Det är förvisso ingen tröst, men tycker absolut att det kan vara värt med en utredning! Då görs ju gyn-undersökning. Sen vet jag inte om de kompletterar med någon annan sorts-ex blodprover etc...Men kontakta barnmorskan!

• Anonym (A)

Det behöver ju inte vara något fel. Det är väl nåt år sedan som det stod att många som får tidiga missfall är för fertila (embryon som inte har förutsättning att bli fullgångna barn fäster istället för att bara "bli mens")

• Anonym (Ts)

Tack, sånt får mig att må lite bättre att höra.

• Anonym (jag)

Ring en gyn mottagning, säg att du haft 3 missfall. Dom kontrollerar ju inte det på nåt vis ( jag vet ) be om en utredning! 

Svar på tråden Två tidiga missfall i rad. Tips?