• Linnil

    Jag behöver tips på aktiviteter, föräldraledig

    Jag är hemma med andra barnet och vill så gärna hitta på aktiviteter med båda mina barn istället för att skicka storasystern till dagis, men har svårt att hitta på aktiviteter i innerstan i Stockholm som passar båda. En nyfödd och en 2,5-åring. Jag har inte hittat någon öppen förskola där det finns lite äldre barn och det är krångligt att sitta och amma på ställen min 2,5-åring annars tycker om att vara!

  • Svar på tråden Jag behöver tips på aktiviteter, föräldraledig
  • villbusa
    Linnil skrev 2014-04-07 01:01:59 följande:
    Jag är hemma med andra barnet och vill så gärna hitta på aktiviteter med båda mina barn istället för att skicka storasystern till dagis, men har svårt att hitta på aktiviteter i innerstan i Stockholm som passar båda. En nyfödd och en 2,5-åring. Jag har inte hittat någon öppen förskola där det finns lite äldre barn och det är krångligt att sitta och amma på ställen min 2,5-åring annars tycker om att vara!

    Slappna av och låt storasyster vara någon timme med kompisarna på dagis. Det mår hon bra av, och du hnner fokusera på den lilla. Sen hinner ni göra aktiviteter tillsammans ändå..... risken är annars att din 2,5 åring tröttnar på dig och bebisen..
    Stockholms innerstad?? Finns väl hur mycket som helst.... barn behöver inte maximalt att göra hela tiden, men nyttigt med nya intryck. Promenader, ankor att mata, båtar att titta, på finns hur mycket enkla saker som helst.....
  • Linnil

    Jo, det är sant. Storasystern går redan på dagis 30 timmar i veckan och vi hittar såklart på massa saker tillsammans efter dagis och på helgerna, men jag hade gärna velat hitta roliga aktiviteter med andra föräldralediga  som inte bara riktar sig till bebisar!

  • villbusa

    Finns det inte någon bra lekplats eller park i närheten?? Borde väl finnas många i din situation i stan??  En liten tur med någon av skärgårdsbåtarna, eller bara djurgårdsfärjan är väl spännande så det räcker för dina små? Finns väl en del natur att upptäcka??
    Klart det är skönt för dig att träffa föräldrar med barn i liknande ålder med aktiviteter som funkar. Tänk bara på att det behöver inte vara så avancerat. Det viktigaste är att ni inte blir sittande hemma i köket eller framför tv:n. Det är inte utvecklande ett enda dugg......

  • vad ska man heta

    Men går hon hela 30 timmar så behöver hon väl absolut inte mer att göra än det! Det är ju massa timmar. Bäst är nog om hon bara får gå hemma och ta det lugnt och skapa sin egen fantasi i sitt eget hem.

  • ViVäntarLois

    Vi har båda våra barn hemma på heltid och bor i en mindre stan, jag tycker det finns hur mycket som helst att välja på! Barnen är nu 8 månader och 3 år. På måndagar och fredagar brukar det vara lite äldre barn på ÖF som har småsyskon hemma då de dagarna är lite vanligare att barnen skippar dagis och tar långhelg (på många ställer får man ju också 15h som föräldraledig och inte 30h). Annars 4H-gårdar, museum, kolla i tidningen för evenemang mm. Jag brukar anpassa aktivitetsvalet efter äldsta, en bebis kan ju hänga med nästan överallt. 

    Men sedan håller jag med om att hon om redan går 30 timmar så hade jag VILAT när hon är hemma. 


Svar på tråden Jag behöver tips på aktiviteter, föräldraledig