• Traallan

11mån och rör sig inte ur fläcken

Min dotter är 11 mån om en vecka.....
    Hon sitter och där sitter hon!

Inte krypa, inte åla och absolut inte gå!
    Ställer man henne upp o håller i händerna så rör hon ena foten framför den andra men absolut inte kontrollerat som om hon skulle gå.

Är inte nån som hetsar upp sig för att hon inte lär sig allt som de andra osv men nu undrar jag om jag kanske borde vara orolig!?
    Ska till BVC i veckan för 1 års kontroll så lär ju få reda på det då....men ändå!

Hur sent är oki!?

• Svar på tråden 11mån och rör sig inte ur fläcken
  • LillGris

Jag vet inte vad son är normalt och ej, men min grabb ålade bakåt ungefär vid 11 mån. Framåt vid 12 mån. Första stegettog han vid 17 mån och gick stadigt vid 19 mån ungefär. Idag är han2,5 och springer runt och är "i fas" med andra i hans ålder. Menring bvc om du är orolig!

• Traallan

Lillgris: Ja visst är det väl så.....det kommer när det kommer!
    Men i bland undrar man ju.....hihi

• LillGris

Japp :) barn är jäkligt olika. Min lilltjej (9 mån) kryper och står och försöker gå redan, storebror var som sagt jätteseg. Så det är olika! Men försöker din dotter ta sig framåt eller är hon helt ointresseras?

• Roonjaaaa

Min son är 10 månader och sitter också där han sitter! Han verkar inte så intresserad av att ta sig fram, helst så ska man bära på honom :p

• Traallan

Nää hon är nöjd där hon sitter.
    Lägger man henne på mage blir hon mest frustrerad men ställer sig på händerna och åker då bakåt men inte så hon gör det med flit....

• jwrga

Jag vet två barn som är/var så. Den ena är fortfarande bara ett år, den andra är snart två och går men är fortfarande ostadig. Snart tvååringen vet jag har kollats upp via bvc och hade inget "fel" utan är bara motoriskt sen.

• Natulcien

Vår son konstaderades vara aningen "motoriskt sen" vid 10-månaderskontrollen, eftersom han bara satt, och satt och satt...och kunde inte ens sätta sig upp från liggande.
    Men när han var 11 månader så kom allt på en gång; han började dra sig upp mot möbler, kunde sätta sig upp från liggande och började krypa.
    Gick gjorde han inte förrän han var 14-15 månader.
    Men därefter dröjde det inte länge förrän han var ikapp sina jämnåriga. Barn tar olika tid på sig med det där. De måste ju vara motiverade också. Vår son var så himla nöjd med att sitta och greja med sina saker, så han hade väl ingen motivation till att krypa iväg...
    Jag skulle inte oroa mig om jag var du.

• MissEofc

Min dotter rörde sig inte ur fläcken, men dagen innan hon blev 10 månader tog hon sig fram nån cm på mage. Sen gick det fort! Veckan efter kröp hon och vid 1 så gick hon jättebra :) så det kan släppa när som helst :)

• Ninnis75

Hej! Känner igen din oro. Min dotter satt snällt och lekte utan tendens till att vilja krypa el förflytta sig fram till 1 års ålder. Hon kunde stå på benen då hon fick stöd men satte sig sen. Hon tog sig fram på knä vid 14 månaders ålder och gick vid 1,5års ålder. Ganska sen m.a.o. De utvecklas olika. Om du mörker att månaderna går el att hon på anbat sätt inte har styrka i benen kan det vara andra problem men utgå från atg allt är normalt. Prata med Bvc. Det gjorde jag minns jag men de menade att hon bara var sen. Motoriskt sen. Språkmässigt tidig. Hennes språk dominerade. Min son var trärtom. Gick vid 1 års ålder men började prata långt senare. Lycka till! Framförallt. Det blir bra. Mvh Ninni

• zZzZz

Min son var riktigt tidig, han började militärkrypa vid 6mån,kröp riktigt som en tok vid 8mån och gick innan riktigt bra vid 10mån och har sen dess sprungit sen dess, han är snart 13mån och klättrar överallt, hoppar och ja är en riktig utforskare :) 

• 3skabli4

Jag bara tänker "vad skönt" :)

Fullständigt normalt barn. Inget att hetsa upp sig över. Bebistiden är alldeles för kort så njut ordentligt.

Har just fått mitt andra och sista barn och jag hoppades på ett barn som skulle ta det lugnare eftersom min dotter var väldigt tidig med allt, men så kom andra barnet o är onormalt tidig *sorgligt* :(

/hon med 5,5mån som går längs soffan *facepalm*

• Elmiina

Min dotter rörde sig inte ur fläcken innan 11mån, hon satt där hon satt. Efter 11mån så började hon rumphasa pyttelite och vid 12mån ställde hon sig upp och gick. Gissa om jag vart chockad. Trodde att sånt bara va snack för att trösta typ. Hade räknat med minst några månader till.

• Marie89

3skabli4: blir bara så arg på din kommentar!! Jag hade gjort allt för att min dotter skulle utvecklas normalt!! Hon är nu satt under utredning, enligt läkaren skulle vi gjort det tidigare, då min BVC sköterska inte lyssnat på mig!

Stackars dig som har barn som kryper.....

• 3skabli4
    Marie89 skrev 2015-03-19 11:07:00 följande:

3skabli4: blir bara så arg på din kommentar!! Jag hade gjort allt för att min dotter skulle utvecklas normalt!! Hon är nu satt under utredning, enligt läkaren skulle vi gjort det tidigare, då min BVC sköterska inte lyssnat på mig!

Stackars dig som har barn som kryper.....

Bli du arg!

Men du ska veta att 11 månader är inte för sent! Har du många vänner som inte kan gå som vuxna? Varför sån hets? Min brorsdotter började inte gå innan hon var 1,5år, började inte prata förens efter 2,5år. Nu är hon snart 5 år och springer och pratar för fullt!

Tycker många är alldeles för hispiga. Man bör njuta av sitt barn. Jag hade tyckt det vart otroligt mysigt om mina barn hade väntar längre med att gå. Mer "bebistid"!
Svar på tråden 11mån och rör sig inte ur fläcken