Hur "ordentliga" är ni med känsliga magar?
Jag är själv laktosintolerant och har märkt att jag struntat i det mer och mer den senaste tiden. För ett par år sedan åt jag enbart laktosfritt och jag tog lactrasetabletter så fort det var osäkert om det jag åt innehöll laktos eller ej. Ska jag ha mjölk på flingorna eller till gröten köper jag laktosfri mjölk, annars vanlig creme fraiche, grädde, glass o.s.v. Jag har liksom vant mig med att ha småont i magen och vara gasig. :-|
Jag pratade med några vänner som också är laktosintoleranta och förutom just mjölken så slarvade de en hel del de med. Det har liksom blivit som så att om man ska ut och käka snabbmat velat ha en mjukglass på det så har man tagit det som funnits och har kompisar bjudit på köttbullar med gräddsås har man gott tagit slevar av såsen. Man har blivit van.
Jag vill försöka satsa på att börja med laktosfritt igen, men först tänkte jag kolla om det fanns fler slarvar där ute eller om folk faktiskt är duktiga och tänker på vad de stoppar i sig.
Tråden är inte riktad till allergiker, utan till de med känsliga magar som kan påverka "kistan" utifrån vad de äter utan att bli dödssjuka.