• Aspie

Hur "ordentliga" är ni med känsliga magar?

Jag är själv laktosintolerant och har märkt att jag struntat i det mer och mer den senaste tiden. För ett par år sedan åt jag enbart laktosfritt och jag tog lactrasetabletter så fort det var osäkert om det jag åt innehöll laktos eller ej. Ska jag ha mjölk på flingorna eller till gröten köper jag laktosfri mjölk, annars vanlig creme fraiche, grädde, glass o.s.v. Jag har liksom vant mig med att ha småont i magen och vara gasig. :-|

Jag pratade med några vänner som också är laktosintoleranta och förutom just mjölken så slarvade de en hel del de med. Det har liksom blivit som så att om man ska ut och käka snabbmat velat ha en mjukglass på det så har man tagit det som funnits och har kompisar bjudit på köttbullar med gräddsås har man gott tagit slevar av såsen. Man har blivit van.

Jag vill försöka satsa på att börja med laktosfritt igen, men först tänkte jag kolla om det fanns fler slarvar där ute eller om folk faktiskt är duktiga och tänker på vad de stoppar i sig.

Tråden är inte riktad till allergiker, utan till de med känsliga magar som kan påverka "kistan" utifrån vad de äter utan att bli dödssjuka.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur "ordentliga" är ni med känsliga magar?
  • Mandel

Problemet är väl att det finns för dåligt med alternativ så fort man lämnar det egna hemmet. Gäller inte bara laktosintolerans utan de flesta former av avvikande kost ifrån kostcirkeln.

Nu är inte jag allergisk eller intolerant utan har självmant valt att ändra min kost och mår nu så himla mycket bättre, men det är en psykisk påfrestning varje gång man ska "äta" borta. 
    Fika på stan går inte alls. Inte ens ta en glass!
    Snabbmat eller lunch eller vanliga restaurangbesök innebär alltid bekymmer. Be om annat, plocka, pilla och en del ställen kan jag inte ens äta på då de inte har något alternativ som jag ens kan plocka ifrån och lägga till annat.
    Äta hemma hos andra innebär att jag får äta det som serveras och sedan mår jag konstigt. Jag får inte ont någonstans, men blir yr, gasig och sedan kommer hungern/suget som ett brev på posten. I vissa fall kan jag även bli illamående och må som om jag vore bakis, men ju oftare jag "utsätter" mig för vanlig kost desto mindre bakis när jag ätit vanlig kost

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sextiotalist

Jag har IBS, undviker sådant som gör att jag får akutspringa på toaletten, men vissa saker, som jag verkligen gillar, kan jag äta hemmavid, då en toalett finns inom räckhåll

• lillekatt

Jag har själv haft ganska mycket problem med min mage och har förmodligen IBS. Jag tål oftast inte produkter med laktos och försöker undvika dem så mycket det går. Jag äter inte så ofta ute heller utan tar med mig matlåda till jobbet, så jag har ganska bra koll på vad jag stoppar i mig.

I mitt kompisgäng finns det dessutom fler som undviker att äta vissa livsmedel pga allergier, dieter, religion eller personlig övertygelse. Därför tar oftast alla med sig egna grejer när vi ses, för jag skulle tex ändå inte kunna laga något som alla skulle kunna äta. 

• SpanskaFlugan
    Mandel skrev 2014-04-06 07:40:22 följande:
    Problemet är väl att det finns för dåligt med alternativ så fort man lämnar det egna hemmet. Gäller inte bara laktosintolerans utan de flesta former av avvikande kost ifrån kostcirkeln. Nu är inte jag allergisk eller intolerant utan har självmant valt att ändra min kost och mår nu så himla mycket bättre, men det är en psykisk påfrestning varje gång man ska "äta" borta.  Fika på stan går inte alls. Inte ens ta en glass! Snabbmat eller lunch eller vanliga restaurangbesök innebär alltid bekymmer. Be om annat, plocka, pilla och en del ställen kan jag inte ens äta på då de inte har något alternativ som jag ens kan plocka ifrån och lägga till annat. Äta hemma hos andra innebär att jag får äta det som serveras och sedan mår jag konstigt. Jag får inte ont någonstans, men blir yr, gasig och sedan kommer hungern/suget som ett brev på posten. I vissa fall kan jag även bli illamående och må som om jag vore bakis, men ju oftare jag "utsätter" mig för vanlig kost desto mindre bakis när jag ätit vanlig kost
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Hmm....du borde läsa om ortorexi för du uppvisar en hel del symptom. Särskilt när du säger att det är en psykisk påfrestning när du ska äta borta. Läs Yvonne Lins nya bok om ortorexi, hon beskriver exakt ditt beteende.
  • Tablettask

Förra året bestämde jag mig för att vara strikt och det blev en sådan skillnad att jag fortsatt. Någon gång har jag fått i mig något i mat jag bjudits på, men jag har gjort ett medvetet val att avstå i övrigt. 

• Leona987

Intressant tråd. Tror också att jag har ibs. Minst laktosintolerant enligt tester iaf. Jag missköter det något enormt. Främst för att jag älskar allt som har med laktos att göra. Men de flesta jag känner får alltid problem med akut diarrér och hade jag haft så hade jag kanske varit tvungen att sköta det bättre på gott och ont. Man är ju ute och äter ofta eller på jobb. Jag blir istället förstoppad och svullen.

Har testat äta laktosfritt men jag reagerar lika mycket på tex tonfisksallad. Fibrerna antar jag.

• Themis

Jag är allergiker men känner igen mig, man tänker ibland att "asch det är gott jag tar en omgång klåda idag" och stoppar i sig en tablett.

Men detta tyder väl också på att man inte blir "tillräckligt" sjuk. Min man har varit väldigt känslig (smörfetter/laktos) i perioder och det är knappast värt det att bo i badrummet en hel helgnatt och må skit dagen efter bara för en bit potatisgratäng på restaurang.

Min mamma är så glutenintolerant så hon kan inte fungera på en vecka om hon får i sig det minsta och då aktar man sig noga.

Vi är primitiva apor, vi väger obehaget mot belöningen och tar ett beslut i stunden.

Men man försämrar sitt allmäntillstånd om man utmanar för mycket ocht.ex. misskött glutenintolerans leder till försämrat näringsupptag och högre risk för diabetes, sköldkörtelsjukdom och benskörhet.

Lär dig uppskatta idioter -de får alla andra att se bra ut! /Themis
  • Lindsey Egot the only one

Min son är laktosintolerant. Vi bytte ut alla mejeriprodukter till laktosfritt. Men nu efter 5 år har han åter igen börjat introducerat produkter som är hårda och halv hårda tex ost, mjukost. Det funkar bra men det rinnande som mjölk, yoghurt och gräddfil måste vara laktosfritt.

Själv har jag ibs och har svårare med maten då jag vissa dagar kan äta en produkt men nästa dag pajar det magen.

• Aspie

Vilken lättnad att se att det inte bara är jag (och mitt gäng) som slarvar!

Igår kväll blev det tacos med vanlig creme fraiche och en hel del ost som gjorde mig till ett vandrande gasmoln igår och toalettbunden i morse. Jag ÄLSKAR ost. Har hört en del säga att laktosintoleranta inte borde reagera vid ost, men det gör i alla fall jag (rejält). Provade en veganost häromveckan som faktiskt var ganska god, men den jag köpte var i färdiga skivor... Ska se om jag kan hacka skivorna och ha till tacosen någon annan gång eller om jag kan lyckas hitta den i bit.

Jag håller helt med en del om att det är "mer okej" att slarva om man är hemma (särskilt ensam) och har nära till en toalett. Är jag ute på stan och fikar blir det oftast en kopp svart kaffe eller om fiket har: med sojadryck, trots att jag älskar de där lattarna med halva koppen fylld med vispgrädde. (Ska jag åka hem direkt efter fikat kan jag dock vara lite vågad!)

Ibland tror jag att jag kan ha IBS eftersom jag så lätt blir risig i kistan (av annat än laktosprodukter), men jag har inte lagt någon större tanke åt det. Egentligen borde jag ägna i alla fall 2 veckor åt att skriva ned vad jag stoppar i mig och hur magen reagerar, men jag har aldrig kommit till skott med det...

• fluu

Inte jätte... men jag tänker mig för när vi är iväg eller om jag har något viktigt jag ska göra och inte kan bo på toa.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dina08

Jag har känslig mage, och ett barn som är laktosintolerant. När jag var liten mådde jag illa av vispgrädde. Har dock aldrig tänkt på att jag kan vara överkänslig mot laktos, fast jag haft diverse magproblem. Nu har jag testat laktosfritt i ett par veckor och har mindre gaser. Nu ska jag testa laktos igen och se om något händer. Kan tipsa om Willys laktosfria mjölk och Yoggis laktosfria yoghurt. Vill varna för havregurt (usch) och soyamjölk (skär sig i kaffet och smakar halvbra). Ska prova soyavisp och havrematbas.

• Aspie
    Dina08 skrev 2014-04-06 18:22:38 följande:
    Jag har känslig mage, och ett barn som är laktosintolerant. När jag var liten mådde jag illa av vispgrädde. Har dock aldrig tänkt på att jag kan vara överkänslig mot laktos, fast jag haft diverse magproblem. Nu har jag testat laktosfritt i ett par veckor och har mindre gaser. Nu ska jag testa laktos igen och se om något händer. Kan tipsa om Willys laktosfria mjölk och Yoggis laktosfria yoghurt. Vill varna för havregurt (usch) och soyamjölk (skär sig i kaffet och smakar halvbra). Ska prova soyavisp och havrematbas.
    Havregurt har jag inte testat än, men jag fullkomligt ÄÄÄLSKAR Carlshamns soygurt vanilj. Den är rätt så dyr, så jag köper den bara om den har kort datum och snart ska gå ut (men det gör inget för den äter jag upp så snabbt)!
    Havredryck med chokladsmak kan vara bland det godaste jag vet att dricka och den med vaniljsmak är super att ha i olika smoothies. Jag dricker inte mjölk eller liknande bara som det är. Laktosfri mjölk har jag bara till flingor, gröt och müsli. Ska jag dricka en kopp varm choklad föredrar jag alltid smaksatt havredryck och ska jag piffa till kaffet så älskar jag GoGreens hasselnöt- oc risdryck.
    Förutom Carlshamns soygurt så är jag inte så förtjust i sojaprodukter. TofuLines vaniljglass tycker jag är god med (superläcker med lite fruktsallad!), annars tycker jag det mesta smakar alldeles för mycket soja. Jag har testat sojadryck, visp, sprutvisp, något som liknande creme cheese och en femte sak jag inte ens kommer ihåg. Jag har även testat Oatlys vaniljsås på havrebas och den tyckte jag inte var något att ha.
  • Aspie

Jag cyklade ned till butiken och kom hem med GB:s nya risglass, R-Ice Vanilj. Så krämig den var! Planerar att nattäta den med skivade bananer... Drömmer Smakade bara en matsked av den, men jag tror jag kan tycka den är godare än TofuLines vaniljglass. Jag är ju överförtjust i riktig gammaldags vaniljgräddglass, men de här alternativen jag har provat är inte så pjåkiga dom heller.

• Flaskpostaren

På tok för dålig.

Äter det jag blir sugen på. Sen ägnar jag kvällen åt att både skita och spy. Och inte fan lär jag mig någon gång heller!

Drack två pilsner och åt pizza ikväll, typ nyss, på tok för sent. Kommer bli en jobbig natt. Men det var gott!

• Gathehielm

Min läkare har sagt att jag inte bör störa magen med tobak, alkohol eller kaffe.

Så jag har slutat med kaffet.

• Vidaren20
    Aspie skrev 2014-04-06 02:47:49 följande:
    Jag är själv laktosintolerant och har märkt att jag struntat i det mer och mer den senaste tiden. För ett par år sedan åt jag enbart laktosfritt och jag tog lactrasetabletter så fort det var osäkert om det jag åt innehöll laktos eller ej. Ska jag ha mjölk på flingorna eller till gröten köper jag laktosfri mjölk, annars vanlig creme fraiche, grädde, glass o.s.v. Jag har liksom vant mig med att ha småont i magen och vara gasig. :-|

Jag pratade med några vänner som också är laktosintoleranta och förutom just mjölken så slarvade de en hel del de med. Det har liksom blivit som så att om man ska ut och käka snabbmat velat ha en mjukglass på det så har man tagit det som funnits och har kompisar bjudit på köttbullar med gräddsås har man gott tagit slevar av såsen. Man har blivit van.

Jag vill försöka satsa på att börja med laktosfritt igen, men först tänkte jag kolla om det fanns fler slarvar där ute eller om folk faktiskt är duktiga och tänker på vad de stoppar i sig.

Tråden är inte riktad till allergiker, utan till de med känsliga magar som kan påverka "kistan" utifrån vad de äter utan att bli dödssjuka.

Fattar för det första inte varför du använder så otroligt fjantiga ord i din text, dessutom så verkar du inte speciellt känslig utifrån vad du säger. En liten fis på tvären snarare skulle jag säga. Tro mig, äter jag något med laktos, så är det toaletten inom en kvart och det rinner formligen ut ur rumpan..... Vid fåtal gånger så har jag inte kunnat hålla mig och släppt av det i byxan..... , det har varit när jag suttit i bilen och det inte funnits något annat att göra....., hör dock inte till vanligheten utan hänt 2 gånger i mitt liv.

Men jag slarvar väldigt mycket, IBS med laktos problem säger väl en hel del....

Önskar jag hade det som dig TS, lite känslig i kistan som du säger...., släpp en fis, så är det över *avis*
  • iaseia

Mjölk är alldeles för gott för att utesluta helt.

Jag tänker ibland på att inte sätta i mig mycket mjölk om jag har gjort det tidigare under dagen, men jag har sällan ont, blir mest gasig. 

För mig är det värt det, men det var det inte för ett par år sedan.

• Maleficent

Jag har inte en känslig mage så jag blir inte negativt påverkad av nånting.. förut blev jag gassig av Läkerol, men nu har det bytt sötningsmedel och jag kan äta det hur mycket som helst utan att bli negativt påverkad.. förut va deras slogan för mig iallafall "Läkerol: makes people fart"

• Aspie
    Vidaren20 skrev 2014-04-06 21:01:04 följande:
    Fattar för det första inte varför du använder så otroligt fjantiga ord i din text, dessutom så verkar du inte speciellt känslig utifrån vad du säger. En liten fis på tvären snarare skulle jag säga. Tro mig, äter jag något med laktos, så är det toaletten inom en kvart och det rinner formligen ut ur rumpan..... Vid fåtal gånger så har jag inte kunnat hålla mig och släppt av det i byxan..... , det har varit när jag suttit i bilen och det inte funnits något annat att göra....., hör dock inte till vanligheten utan hänt 2 gånger i mitt liv.

Men jag slarvar väldigt mycket, IBS med laktos problem säger väl en hel del....

Önskar jag hade det som dig TS, lite känslig i kistan som du säger...., släpp en fis, så är det över *avis*
    Fjantiga ord?

Sen så vill jag kanske inte beskriva detaljerat hur mina toalettvanor ser ut? Vi kom fram till att jag var laktosintolerant när jag var 8 år och för typ första gången hade druckit mjölk i skolan. Jag hade så ont att jag grät av smärta och fick åka in till sjukhuset och läkarna trodde först att min blindtarm hade spruckit... När jag var 14 och åt skolans lasagne fick jag så ont i magen att jag knappt kunde röra mig och spydde i skolkorridoren (blev toalettsittande efter det). När jag har käkat gräddglass med jordgubbar har jag legat i fosterställning med ont i magen och fisit i timmar. Ost, som jag älskar, gör att det bubblar i min mage så man skulle kunna tro att något kokar där. Sen sitter jag på toa och inget fast kommer ur mig.

Jag undviker sånt som jag vet gör mig riktigt sjuk (bl.a. den mesta hel/halvfabrikerade maten) och bjuder någon på pasta med ostsås så tar jag bara någon matsked sås, men jag slarvar på det sätt att jag äter sånt som gör mig "måttligt dålig". Creme fraiche gör mig risig i kistan på det sättet att jag blir gasig, det rinner ur mig och kan ge lite obehag - men jag behöver inte lika i fosterställning och ha jätteont.

Har jag beskrivit det tillräckligt detaljerat nu?
  • Sandravanilj

Jag är laktosintollerant och här hemma äter vi enbart laktosfritt! Dock så kan jag äta choklad och sådär och sedan ta en prolaktastalblett, vilket jag tar varje morgon och vid behov! På jobbet äter jag den mat som alla äter men är väldigt försiktig med såser, samma sak gäller om jag blir bortbjuden och värden inte tänkt på att köpa LF :)

Svar på tråden Hur "ordentliga" är ni med känsliga magar?