• Anonym (fundersam)

Samma ålder på barnen, fördel eller egalt

Jag är 37 år och är skild sen ett och ett halvt år. 
    Jag träffade kort efter skilsmässan en person som är ett år yngre som inte hade barn och som inledningsvis inte heller hade barnlängtan. Hennes barnlängtan blommade emellertid ut i takt med att intresset för mig, som inte är så pigg på nya, svalnade.

Jag har insett att jag inte är så pigg på en ny kull. Mina är 11 och 9. Jag har jobbat på tok för mycket när de var små. Jag blir ledsen när jag tänker på att jag åt frukost lunch och middag och sent på kvällen tog taxi hem. Jag inser det nu men tänkte inte så mycket på det då, om taxichauffören känner igen dig och vet var du bor, då har du jobbat för många sena kvällar.
    Hursom, nu försöker jag gottgöra så gott jag kan och ger dem tid och uppmärksamhet.
    Jag vill även träffa någon ny livskamrat. 
    Jag har fått för mig att det vore bra om man har barn i samma ålder. 
    Emellertid verkar det vara svårt att uppnå om jag inte letar bland de som är 5-15 år äldre.
    Det borde jag ju ha förstått med tanke på att jag fick barn tidigt. 
    Så efter denna sent komponerade inledning så undrar jag om jag har övervärderat betydelsen av att ev bonussyskon är i samma ålder. Det kanske inte är så viktigt att bonussyskonen följer med till nyöppnat "lek och bus" utan det kanske är ok att bonussyskonen är kvar på "mullemekstadiet" och att de inte roas av samma aktiviteter. Men skillnaden lär bestå. Även val av semesterresor torde på verkas av barnens ålder och blir antingen för svåra eller för intet givande...

De tankar jag nu brottas med är att antingen får mina barn vänta på bonussyskonens lägre tempo eller så ska jag leva med någon som är något äldre än vad jag önskar...
  • Svar på tråden Samma ålder på barnen, fördel eller egalt
  • Anonym (IH)

Satsa på att hitta rätt kvinna att leva med, ålder på ev barn är sekundärt/irrelevant. Vardagslivet som ett par kommer att falla på plats naturligt. 

• Anonym (-)
    Anonym (IH) skrev 2014-04-06 01:00:54 följande:
    Satsa på att hitta rätt kvinna att leva med, ålder på ev barn är sekundärt/irrelevant. Vardagslivet som ett par kommer att falla på plats naturligt. 
    Håller med om detta. Sedan undrar jag vilken ålder på partner du letar efter. Det borde väl finnas en hel del kvinnor som fick barn omkring 27 års ålder, och nu är i din ålder med barn kring 10 år?
  • Anonym (familjehem)

Vi har haft många barn i vår familj - egna och andras. Jag skulle vilja säga att det funkar fantastiskt bra med hur många barn som helst i familjen bara den _inte_ är i samma ålder!

• Anonym (fundersam)

Jag vill bli kär och lycklig och gärna förbli det under lång tid.

Ålder är inte så noga, alla åldrar har sina fördelar och nackdelar, men så värst mycket mer än 5 år hoppas jag att det inte blir och jag skulle bli förvånad om nån som är mer än 10 år yngre än mig skulle tilltala mig. Jag vill bli imponerad av vad hon har att säga och inte kunna lyssna mig mätt på de klokheter hon förmedlar.
    Klokskap och många år på skolbänken har inte någon hundraprocentig korrelation men det är lättare att förmedla visdom om man läst mycket. Dessvärre verkar de som jag hitintills blivit intreserad av ha skaffat barn sent.
    Det jag nu funderar över är om jag gör fel som dissar alla trevliga som råkar ha betydligt yngre barn. Det verkar ni i vart fall vara överens om...
    Grubbleriet fortsätter.

• Anonym (Fia)

För min del ville jag inte börja om med småbarn igen därför var det viktigt för mig att min nya man inte skulle ha barn i förskoleåldern.

• Snigeln

När du hittar den rätta så är hennes barns åldrar (om hon har barn) irrelevant. Jag lovar Personligen tror jag dock att olika åldrar kan vara en fördel. Om två jämngamla barn ska leva i samma familj så måste det ju vara rättvist med regler o.dyl. En kan inte få sitta uppe till kl 23 en vardagskväll och spela på datorn medan den andra tvingas gå och sova kl 21... Om barnen haft olika regler innan och nu tvingas ändra på sina sätt att leva så kan det tas emot ganska surt av dem. Är barnen däremot i olika åldrar så kan respektive förälder lite köra sin egen uppfostran och bara följa några allmänna grundregler för den nya familjen. Inte lika stor omställning för barnen m.a.o.

• BioBonus

Det skiljer 7 år mellan min yngste och min makes dotter. Det har inte skapat några som helst problem. Vi gör en del saker tillsammans (äventyrsbad, tivoli etc) och en del mer åldersknutna saker var för sig (lekland vs Laserdome tex). Jag, som redan klarat av "småbarnstiden" är med på såna aktiviteter som jag tycker är kul, och struntar i resten :) Min make gör sina småbarnsår nu, och han är helt OK med att jag inte alltid är så sugen på att vara med. På det sättet får vi också per automatik egentid med våra egna, och respektive barn.

Jag kan tänka mig att med mer "jämngamla" bonusbarn så kan slitningarna blir större då det mer förväntas att de ska tycka det är roligt att göra samma saker tillsammans hela tiden, om du förstår vad jag menar? Att de förväntas kunna leka och komma överens som "kompisar" bara för att de är jämngamla.

Å andra sidan så tror jag nog att man kan jämka ihop vilka åldrar som helst så länge de vuxna i den nya familjen har en klar och rak kommunikation med varandra om hur de känner för tex småbarnsliv eller obstinata tonåringar :)

• Anonym (samma)

Vi har barn i samma ålder och det har varit jättebra för oss. Lätt att hitta roliga aktiviteter som passar alla barnen, sport, bio, evenemang, utflykter osv. Och våra barn trivs bra ihop och saknar varandra de veckorna som de inte bor ihop.

Men det är ju inte alls säkert att det blir så bara för att barnen är jämngamla. Barn har ju också personkemi och trivs olika bra med olika personer.

Så om jag vore du så skulle jag nog satsa mer på att hitta rätt partner för mig :) och om våra barn sedan går bra ihop så är det ett plus. Går barnen absolut inte ihop skulle jag nog fortsätta vara särbo tills det ändrat sig eller barnen vuxit upp. Och personligen skulle jag tyckt det var jobbigt att börja om med småbarn, dagisåldern. Så då skulle jag nog också övervägt att fortsätta vara särbo tills barnen uppnått skolåldern.

• Ann Cistrus

Jag tror, precis som de flesta andra, att det viktigaste är att hitta rätt kvinna. Du har rätt i att det är smidigare om barnen i en familj kan roas av samma aktiviteter men det fungerar iaf fint i vår familj att ge och ta. Vissa gånger är aktiviteten mest anpassad till 8-åringen, andra gånger till 2,5-åringen och ibland avstås det från vissa aktiviteter för att det inte alls funkar med bebisens sovtider t.ex. Andra gånger delar vi på oss och gör olika saker med de olika  barnen. Det går att lösa om man vill. 

Det jag kan känna att du bör undvika är väl att bli tillsammans med en kvinna som vill ha barn med dig om du nu redan vet att du inte vill ha fler. Lika bra att lägga korten på bordet ganska tidigt innan ni är insyltade med varandra och varandras eventuella barn. Så tycker jag. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
Svar på tråden Samma ålder på barnen, fördel eller egalt