• Anonym (Orolig)

Missbrukande mamma?

Vad gör man när man misstänker att ens barns kompis förälder har missbruksproblem? Jag är orolig för barnet (8 år gammal).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-05 16:37
    Många saker gör mig misstänksam...barnet säger att mamma varit ute och festat hela natten och att hen varit ensam hemma, mamman ljuger om att hon är sjuk, hon ringer och sluddrar och är personlighetsförändrad, hon lånar alkohol av grannar.... Tycker så synd om henne och barnet.

• Svar på tråden Missbrukande mamma?
  • puss
    helenen skrev 2014-04-06 11:25:51 följande:
    Fast det var ju inte det jag frågade om. Okynnesanmälningar är ett elände, det tror jag att alla håller med om (inte minst jag som utsatts för det, som sagt...) men det FINNS ju de facto barn som dagligen far illa i sina egna hem:
    Ungar som inte vågar ta med kompisar hem (eller vågar gå hem själva för den delen) ifall någon av föräldrarna är full; barn som går runt i för små kläder och skor, i tunna jackor och gymnastikskor på vintern, barn som inte får ordentlig mat hemma... Hur vill du att de barnen ska få hjälp? På vilket sätt skulle det "lösa sig av sig själv om folk bara slutade med sitt okynnesanmälande"? Det är DET jag undrar.

det lär vi aldrig få svar på.
    *puss puss puss puss*
  • Anonym (uuuuhhhhh)
    puss skrev 2014-04-06 11:25:12 följande:

jo, dina. om jag misstänkte att dina barn for illa skulle jag se det som mitt ansvar att hjälpa dem. var så god.
    Tack då... eller?

Själv lägger jag inte näsan i blöt där den inte hör hemma.

Skulle jag anmäla så skulle jag med säkerhet VETA.

Puss pårej!
  • puss
    Anonym (uuuuhhhhh) skrev 2014-04-06 11:57:52 följande:
    Tack då... eller?

Själv lägger jag inte näsan i blöt där den inte hör hemma.

Skulle jag anmäla så skulle jag med säkerhet VETA.

Puss pårej!
    Alla ungar är allas ungar. Det kommer an på alla att lägga näsan i blöt så ungarna har det bra.
  • Anonym (angivarskit.)
    Fast det var ju inte det jag frågade om. Okynnesanmälningar är ett elände, det tror jag att alla håller med om (inte minst jag som utsatts för det, som sagt...) men det FINNS ju de facto barn som dagligen far illa i sina egna hem:
    Ungar som inte vågar ta med kompisar hem (eller vågar gå hem själva för den delen) ifall någon av föräldrarna är full; barn som går runt i för små kläder och skor, i tunna jackor och gymnastikskor på vintern, barn som inte får ordentlig mat hemma... Hur vill du att de barnen ska få hjälp? På vilket sätt skulle det "lösa sig av sig själv om folk bara slutade med sitt okynnesanmälande"? Det är DET jag undrar.

Vi vänder på det, en anmälan kan direkt förstöra hela familjer, omvandla stabila trygga miljöer till ett rent helvete där barn far illa.

Om avsikten är att man ska anmäla alla för att eventuellt hitta några få, hur många ska offras innan det är nock?
    Hur många barn ska vi se till far illa av socialens maktmissbruk för att hitta några som verkligen far illa?

Om folk skulle ge fan i att anmäla åsikter, rykten eller försöka forcera egna värderingar på andra så skulle det ta bort överbelastning och minimera risken att misstag.

• Anonym (uuuuhhhhh)
    Är det uppenbart så javisst, då är det befogat och således inte okynne.
  • Anonym (Men)

Men självklart ska man kunna vara anonym om man gör en orosanmälan! 
    Om man inte skulle kunna vara det så kommer ännu flera barn få fortsätta leva i hem som gör dem allt annat än gott!

• Anonym (uuuuhhhhh)
    Anonym (angivarskit.) skrev 2014-04-06 12:00:28 följande:

Vi vänder på det, en anmälan kan direkt förstöra hela familjer, omvandla stabila trygga miljöer till ett rent helvete där barn far illa.

Om avsikten är att man ska anmäla alla för att eventuellt hitta några få, hur många ska offras innan det är nock?
    Hur många barn ska vi se till far illa av socialens maktmissbruk för att hitta några som verkligen far illa?

Om folk skulle ge fan i att anmäla åsikter, rykten eller försöka forcera egna värderingar på andra så skulle det ta bort överbelastning och minimera risken att misstag.

Helt enig med dig!
    Jag känner personligen en familj som råkat ut för soc och fått familjen söndersliten under ett flertal år.
    Till sist fick familjen rätt men då var åren borta... sorgligt är bara förnamnet.
    Anonym (Men) skrev 2014-04-06 12:07:19 följande:
    Om man inte skulle kunna vara det så kommer ännu flera barn få fortsätta leva i hem som gör dem allt annat än gott!
    Självklart ska man INTE kunna anmäla anonymt.
    Soc måste såklart kunna kontakta anmälaren.
    Allt anonymt, lika med ner i papperskorgen på direkten.
  • Anonym (angivarskit.)
    Anonym (Men) skrev 2014-04-06 12:07:19 följande:

Problemet är att hela familjer far illa av anonyma anmälningar, anser inte att det ska vara självklarhet att vem som helst kan ange vem som helt och vara helt ansvarsbefriat för sin handling.

Eller så är man rätt på det enligt sig själv och då anmäler man med sitt namn eller så gör man inte det.

• Anonym (pappan?)
    puss skrev 2014-04-06 12:00:01 följande:
    Alla ungar är allas ungar. Det kommer an på alla att lägga näsan i blöt så ungarna har det bra.

Absolut men hur kan man vara säker på att barnen inte hamnar i ett helvetes fosterhem? Är det inte bättre föräldrarna får stöd om de är bra föräldrar i grunden och bara halkat tillfälligt snett

Det är mer barnmisshandel att sätta dem i hemska fosterhem vilket många barn vittnat om i vuxen ålder att de hamnat i...
  • puss
    Anonym (pappan?) skrev 2014-04-06 12:46:15 följande:

Absolut men hur kan man vara säker på att barnen inte hamnar i ett helvetes fosterhem? Är det inte bättre föräldrarna får stöd om de är bra föräldrar i grunden och bara halkat tillfälligt snett

Det är mer barnmisshandel att sätta dem i hemska fosterhem vilket många barn vittnat om i vuxen ålder att de hamnat i...
    Nu har ju inte jag propagerat för fosterhem öht, och särkilt inte dåliga fosterhem, så jag tror stt du blandar ihop mig med nån, men min åsikt i frågan är att stöd i hemmet borde generellt vara en första insats.
  • Anonym (pappan?)
    puss skrev 2014-04-06 12:49:34 följande:
    Nu har ju inte jag propagerat för fosterhem öht, och särkilt inte dåliga fosterhem, så jag tror stt du blandar ihop mig med nån, men min åsikt i frågan är att stöd i hemmet borde generellt vara en första insats.

Ok förlåt tolkade fel ;)
Svar på tråden Missbrukande mamma?