• Anonym (skillnad)

Familjerätt eller tingsrätt?

Vad är egentligen skillnaden mellan om vårdnaden fastställs via familjerätten eller tingsrätten? Jag förstår att det är tingsrätten som officiellt beslutar om det går via dem, men är det egentligen någon skillnad praktiskt sett? Det är väl ändå familjerätten som gör utredningen på uppdrag av tingsrätten?

• Svar på tråden Familjerätt eller tingsrätt?
  • Grappa

Familjerätten kan bara fastställa vårdnad om parterna är eniga. Eller eg tror jag att det är socialnämnden som gör det fast man går via familjerätt. Tingsrätt beslutar efter att ha sett fr-utredning samt hört parterna och kan alltså besluta mot den enes vilja. Men aldrig mot bägges vilja.

• nernu
    Grappa skrev 2014-04-05 14:02:32 följande:
    Familjerätten kan bara fastställa vårdnad om parterna är eniga. Eller eg tror jag att det är socialnämnden som gör det fast man går via familjerätt. Tingsrätt beslutar efter att ha sett fr-utredning samt hört parterna och kan alltså besluta mot den enes vilja. Men aldrig mot bägges vilja.
    Men det är alltså mest det formella som är skillnaden? Praktiskt sett så är det familjerätten som sköter utredningen?
  • Anonym (*)
    Anonym (skillnad) skrev 2014-04-05 13:56:45 följande:
    Vad är egentligen skillnaden mellan om vårdnaden fastställs via familjerätten eller tingsrätten? Jag förstår att det är tingsrätten som officiellt beslutar om det går via dem, men är det egentligen någon skillnad praktiskt sett? Det är väl ändå familjerätten som gör utredningen på uppdrag av tingsrätten?
    Menar du verkligen vårdnaden och inte boende/umgänge?

Vårdnaden kan inte familjerätten fastställa. Antingen är man överens eller så får man gå till Tingsrätten för att de ska låta fr göra en utredning och sen ta beslut från det.

Boende och umgänge kan man få ett avtal från Familjerätten/socialtjänsten som är lika giltigt som en dom från TR. Skillnaden är att man på FR måste vara överens om hur man vill ha det för att man ska kunna få ett avtal som är godkänt.
    Kan man inte komma överens så får man gå till TR så att de kan utreda och fastställa vilket umgänge som är bäst för barnen.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (skillnad) skrev 2014-04-05 13:56:45 följande:
    Skillnaden är att i domstolen dömer de oavsett vad du och den andra föräldern tycker om saken. Domstolen dömer utifrån vad de anser vara barnets bästa. Till sin hjälp i den bedömningnen tar de oftast in/beställer en utredning från familjerätten.  I familjerätten (som inte är en domstol utan en del av socialtjänsten i kommunen) skriver de bara avtal (och godkänner) det som föräldrar är överens om beträffande barnen. Men avtalet har samma bindande verkan som en dom i tingsrätten.
  • Anonym (skillnad)
    Anonym (insatt) skrev 2014-04-06 17:48:54 följande:
    Skillnaden är att i domstolen dömer de oavsett vad du och den andra föräldern tycker om saken. Domstolen dömer utifrån vad de anser vara barnets bästa. Till sin hjälp i den bedömningnen tar de oftast in/beställer en utredning från familjerätten.  I familjerätten (som inte är en domstol utan en del av socialtjänsten i kommunen) skriver de bara avtal (och godkänner) det som föräldrar är överens om beträffande barnen. Men avtalet har samma bindande verkan som en dom i tingsrätten.
    Men är det så som "nernu" skriver att det är familjerätten som gör den faktiskt utredningen på uppdrag av tingsrätten?
  • Anonym (insatt)
    Anonym (skillnad) skrev 2014-04-06 21:32:03 följande:
    Men är det så som "nernu" skriver att det är familjerätten som gör den faktiskt utredningen på uppdrag av tingsrätten?
    Ja, det vanligaste är nog att domstolen begär in en utredning från socialtjänsten/familjerätten, men de behöver inte göra det. Ibland anser domstolen att de i en tvist om vå- bo- och/eller umgänge kan bedöma barnets bästa ändå ...
  • Nenne666
    Anonym (insatt) skrev 2014-04-07 02:10:51 följande:
    Ja, det vanligaste är nog att domstolen begär in en utredning från socialtjänsten/familjerätten, men de behöver inte göra det. Ibland anser domstolen att de i en tvist om vå- bo- och/eller umgänge kan bedöma barnets bästa ändå ...

Varken familjerätt eller socialtjänst va inblandade i någon som helst utredning när vi va i rätten. Min advokat hade min version och hans advokat hade honoms. Familjerätten då ställde sig utanför (iaf för 8 år sen i Gbg). Dom kunde däremot rekommendera att det hela bör gå vidare för en bedömning i rätten. Men ingen av deras anteckningar följde med.
  • Anonym (insatt)
    Nenne666 skrev 2014-04-07 02:46:59 följande:

Varken familjerätt eller socialtjänst va inblandade i någon som helst utredning när vi va i rätten. Min advokat hade min version och hans advokat hade honoms. Familjerätten då ställde sig utanför (iaf för 8 år sen i Gbg). Dom kunde däremot rekommendera att det hela bör gå vidare för en bedömning i rätten. Men ingen av deras anteckningar följde med.
    Familjerätten o socialtjänsten är ju delar av samma förvaltning ..... och det var ju just det jag skrev. Domstolen _behöver_ inte begära utredning därifrån ... Blir lite nyfiken på vad familjerätten hade för anteckningar (som inte gick med till rätten) då de ju enligt dig inte var inblandade?
  • Anonym (?)
    Anonym (skillnad) skrev 2014-04-06 21:32:03 följande:

Ja det stämmer.
Svar på tråden Familjerätt eller tingsrätt?