• Anonym (Förstörd)

Min pappa tog livet av sig

När jag var fem år gammal (år 2000) så tog min pappa livet av sig,
    Eftersom jag var så liten kommer jag inte ihåg så mycket av honom så jag har inte sörjt så mycket,
    förutom när jag har saknat att ha en biologisk pappa där osv.

Min mamma har berättat för oss hur han tog livet av sig och hon har sagt att han hängde sig i en garderob, så jag har alltid haft den bilden liksom.

Men nu förra helgen så var jag och min sambo hemma hos Mamma, vi drack lite alkohol och hade ett känsligt snack och då berättar hon för mig om att han inte alls hängde sig, han ströp sig själv till döds. Hon har inte velat säga detta eftersom det är brutalt. 

Jag vet inte vad jag ska göra nu, jag kan inte få ut det ur min skalle. Mår så jävla dåligt, är helt förstörd. Kan inte sova på nätterna, har sån jävla ångest. 
    Blir psykisk störd över att jag har en bild i huvudet på hur han stryper sig själv till döds.
    HUR FAN KUNDE HAN GÖRA DET? HUR FAN KUNDE HAN LÄMNA ALLT? HUR FAN KUNDE HAN? 

Jag är så sur, så ledsen, så förstörd. 
    Har mått riktigt dåligt dessa dagarna, jag vet inte vad jag ska göra.

• Svar på tråden Min pappa tog livet av sig
  • Anonym (?)

Exakt vad är det som har förändrats för dig mer än sättet han dog på? Jag ser ärligt talat inte vad det är som gjorde allt så mycket värre nu.

Dessutom är det ju så en del dör när de hänger sig, alltså, nacken bryts inte utan de stryps till döds.

• Anonym (Förstörd)
    Anonym (?) skrev 2014-04-05 11:40:30 följande:
    Exakt vad är det som har förändrats för dig mer än sättet han dog på? Jag ser ärligt talat inte vad det är som gjorde allt så mycket värre nu.

Dessutom är det ju så en del dör när de hänger sig, alltså, nacken bryts inte utan de stryps till döds.

Det som är så mycket värre nu är bilden som strävar i mitt huvud, 

Känns som hela mitt liv är en lögn. 

Och jo visst han tog livet av sig, men att tro att han hängde sig när han själva verket ströp sig själv till döds är brutalt. 

Har så mycket frågor nu, han måste ju varit drogad. Man har ju ändå ett försvar som gör att om man t.ex. försöker dränka sig själv och när man inte får luft så försvarar man sig själv genom att dra upp huvudet ur vattnet. 

Det som också gjorde allt värre nu är att jag aldrig har tänkt på honom, och nu kan jag inte få ut honom ur min skalle. 

• Anonym (Förstörd)
    Anonym (?) skrev 2014-04-05 11:40:30 följande:

Alltså han hade ingen snara, han hängde sig inte utan han tog sina händer runt halsen och ströp sig själv till döds. 

• Anonym (?)
    Anonym (Förstörd) skrev 2014-04-05 11:47:40 följande:

Alltså han hade ingen snara, han hängde sig inte utan han tog sina händer runt halsen och ströp sig själv till döds. 

Det låter aningen brutalt, ja. Men han har varit död i X antal år och du har inte mycket minnen av honom. Om du känner att du behöver prata ut om det så kanske det är bra att boka tid hos en som jobbar med sånt, vet inte om de kallas psykologer eller vad. 

Hur man än dör så är det samma död man kommer till, att han lyckades göra det med händerna behöver inte betyda att det var långt och plågsamt.
  • Anonym (cc)

Du är medveten om att det är omöjligt va?
    Eftersom man svimmar INNAN man dör, och ingen kan fortsätta hålla tryck och strypa efter att man svimmat.
  • Anonym (Ehhh)

Har din mamma verkligen fattar det rätt? Att strypa sig själv till döds på det sättet, med bara händerna, är i stort sett omöjligt. När man börjar förlora medvetandet tappas förmågan att hålla fast greppet med resultatet att andningen återupprättats.
  • Anonym (Förstörd)
    Anonym (Ehhh) skrev 2014-04-05 12:08:29 följande:
    Har din mamma verkligen fattar det rätt? Att strypa sig själv till döds på det sättet, med bara händerna, är i stort sett omöjligt. När man börjar förlora medvetandet tappas förmågan att hålla fast greppet med resultatet att andningen återupprättats.

Jag vet inte, jag vet ingenting. 

Han satt i alla fall med händerna runt halsen när dem hittade honom, tänk om det egentligen var ett mord. 

• Anonym (går inte)

Att strypa strypa sig själv till döds med bara händerna går inte då man svimmar efter en stund och tappar däremot greppet Riskerar dock hjärnskada

• Anonym (Ehhh)
    Anonym (går inte) skrev 2014-04-05 12:16:39 följande:

Att strypa strypa sig själv till döds med bara händerna går inte då man svimmar efter en stund och tappar däremot greppet Riskerar dock hjärnskada

Om detta är vad du har hört så för du nog be din mamma om ett förtydligande och förslagsvis obduktionsprotokollet. Hittas en person död så görs en utredning, man antar inte bara självmord. Det finns med största sannolikhet en fastställd dödsorsak och den är inte att han ströp sig själv med händerna.
  • Anonym (går inte)
    Anonym (Ehhh) skrev 2014-04-05 12:25:04 följande:
    Om detta är vad du har hört så för du nog be din mamma om ett förtydligande och förslagsvis obduktionsprotokollet. Hittas en person död så görs en utredning, man antar inte bara självmord. Det finns med största sannolikhet en fastställd dödsorsak och den är inte att han ströp sig själv med händerna.

Ja, och det är precis det jag menar!
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (Ehhh) skrev 2014-04-05 12:25:04 följande:
    Skulle citera TS, blev fel inlägg.
  • Anonym (Ehhh)
    Anonym (går inte) skrev 2014-04-05 12:27:33 följande:

Ja, och det är precis det jag menar!
    Skulle svara TS inlägg som låg över ditt, beklagar att det blev ditt inlägg istället. Kommentaren var till TS.
  • Anonym (går inte)
    Anonym (Ehhh) skrev 2014-04-05 12:30:53 följande:
    Skulle svara TS inlägg som låg över ditt, beklagar att det blev ditt inlägg istället. Kommentaren var till TS.

Det är lugnt Jag ville bara förklara för TS att det inte går att strypa sig själv med bara händerna
  • Anonym (.........)

Hej TS Jag beklagar det du varit med om. Har du fått någon mer klarhet om hur din pappa dog? Jag har också hört att det är omöjligt att strypa sig själv med händerna.

• Ivan52x53

En av mina vänner såg sin pappa stå på en stol med ett rep runt halsen när hon var runt 8 år gammal, det var ett misslyckat försök då. Men några veckor senare så begick han faktiskt självmord...

Svar på tråden Min pappa tog livet av sig