Atarax till 6 mån bebis
Hej! Mitt första inlägg här och jag hoppas verkligen jag kan få råd då jag känner mig så osäker just nu.
För cirka en månad sen när Azra var 6 mån så fick hon utslag på ben och armar som kliade kraftigt. Hon kliade på dessa konstant, gnällde och märkte att det irriterade henne. Vi var då på BVC som påpekade att så små barn inte uppfattar att det kliar utan att de bara skulle gnälla då, jag sa då att hon gråter om nätterna och kliar sig i sömnen men det var bara reflexer enligt henne och angående utslagen sa hon bara att det var torra vinterutslag och vi skulle bara smörja in med en fet kräm.
Några dagar senare fick hon 40 graders feber, kraftig diarré och slutade helt plötsligt äta helt. Varken ersättning, vatten ingenting. Varken på flaska, kopp eller sked. Vi åkte in till akuten och där sa de direkt att det var eksem och att hon förmodligen åkt på en magsjuka men för säkerhetsskull skulle vi kontakta vårdcentralen för ett pricktest. Angående maten skulle vi bara avvakta om hon skulle bli slö och då skulle vi tillbaka in. Hon vägde på akuten förresten 9400 g.
Två dagar senare var vi på vårdcentralen, och fick som svar där att det inte var eksem utan någon allergisk reaktion mot något annorlunda hon fått ( vilket inte stämmer). Där envisades han om att de på akuten borde skickat en remiss angående pricktest, han kollade journalen på datorn och de på akuten har inte skrivit in att vi varit där överhuvudtaget. När Azra till slut fick sina kli attacker framför honom så ordnade han till slut en tid på barnmottagningen två dagar senare.
På barnmottagningen vägde hon nu 8700 alltså tappat 700 gr på en vecka ungefär, vilket han tyckte var helt sjukt. Hon har fått samma ersättning sedan födseln men han tyckte ändå att vi borde kolla upp mjölkproteinallergi eftersom hon spytt kraftigt hela tiden sedan födseln men enligt bvc var det helt normalt. Samtidigt som alla i min närhet påpekat att detta inte är normalt. Vi fick atarax utskrivet pga klådan och Azra skulle få 2 mg morgon och kväll.
Hon har sedan 2 månader sovit väldigt bra på nätterna cirka 10 timmar i sträck på natten men sedan bara 30 min tupplurar på dagarna. Men eftersom hon ökat så bra i vikt hela tiden så ansåg inte bvc att jag borde väcka henne för mat utan att friska barn vaknar själv när de är hungriga. Men nu med atarax sov hon i princip hela dagarna också och känner mig hemsk!! Känns som att jag drogar ner henne dygnet runt men på barnmottagningen sa han att det var normalt och det bara skulle pågå en vecka.
Efter en vecka slutade jag med atarax som angivet, klådan slutade helt men utslagen var densamma. Aptiten var nu också helt okej och hon börja öka i vikt igen. Jag skulle kontakta de igen om klådan kom tillbaka och det gjorde den efter 2 veckor. Igår ringde han mig och bad mig fortsätta med atarax tills jag får en tid för pricktest och att han skulle ordna pricktest nu (vilket han skulle gjort för 3 veckor sedan).
Smörjer in henne med miniderm, mildison som de bad mig göra men utslagen är fortfarande samma och slutar jag med atarax så kliar hon sig till blödiga köttsår och gnäller. Men samtidigt tycker jag denna medicin är hemsk då hon är så slö hela tiden samt att hon är så liten.
Snälla ge mig råd någon vad ska jag göra? blir knäpp av allt dåligt samvete.