• Anonym (Leds)

Hämtning och lämning. Någon som faktiskt VET vad som gäller?

Hej. Jag har ett barn på snart 6 år, som jag varit ensam med sedan födseln. Jag har även ensam vårdad om barnet. Pappan har barnet ungefär varannan helg. Han är skriven hos sina föräldrar ca 4 mil ifrån oss, men bor egentligen med sin nya familj ca 10 mil härifrån (kan ju bara anta att det handlar om bidragsfusk då han flyttade dit för ca 2 år sedan eller mer). När barnet ska till honom skickar han alltid sin mamma för att hämta de, och när barnet ska hem slutar det alltid med att jag får hämta, oftast hos hans föräldrar. Jag är ur leds på att det alltid blir bråk och tjafs, så jag kontaktade familjerätten och i veckan var vi där på ett första varsitt samtal. Men jag känner att jag inte fick något kött på benen överhuvudtaget, det finns tydligen inga skriva regler över hur det ska vara?
    Jag betalar ALLT för barnet, jag får visserligen underhållsbidrag via FK men utöver det har pappan inte spenderat en enda krona på barnet under alla dessa år. Ändå tycker han att jag ska stå för hälften av resorna.
    Personligen tycker jag att kan man inte "slösa" bensinpengar 4 ggr i månaden för att få ha sitt barn behöver man inte ha de överhuvudtaget. Han visar inget som helst intresse för barnet övrig tid när de inte är där.
    När barnet väl är där kan jag få höra; du får hämta, annars blir de kvar för jag åker då ingenstans.
    Finns det något jag kan sätta emot? Det faktum att han inte ens är skriven 10 mil bort måste väl spela roll? Jag har erbjudit mig att ibland kunna hämta hos föräldrarna eller halvvägs till honom. Men mestadels tycker jag att han bör stå för resorna.
    Inför nästa gång barnet ska dit kan jag då säga: du får gärna hämta men då vill jag också veta att du även lämnar, annars får du inte hämta. ?

• Svar på tråden Hämtning och lämning. Någon som faktiskt VET vad som gäller?
  • sextiotalist

Grundregeln är väl att umgängesföräldern står för resorna om de är under 10 mil. Smidigast är ju om man kan hjälpas åt.

Det bästa är väl att ta ett möte på familjerätten där ni strukturerar upp umgänget och resorna i samma sväng.

Vi gjorde så att sambons ex lämnade barnen hos oss (efter det vi fått barn och han börjat på dagis) och sambon lämnade hos mamman efter umgänget.
    Sedan blev de så stora att de åkte själva

• Flaskpostaren

Tycker helt klart att det låter rimligt att man delar resorna.

• Anonym (insatt)

Ja jag _vet_!!

I detta fall skall umgängesföräldern stå för hela kostnaden och jobbet med att hämta o lämna.
    Detta gäller under förutsättning att avståndet är 10 mil eller kortare och om resorna inte medför en avsevärd kostnad (vilket bör vara mer än bensinkostnaden i detta fall) 

Vill du hjälpa till med skjutsande eller kostnad så är det upp till dig. Ingen kan kräva det av dig.

• Anonym (Leds)

Anonym(insatt): Tack vad skönt att höra, det var precis vad jag trodde och ville höra! Står detta skrivet på något sätt eller hur vet du att det är detta som gäller? Om jag säger det som du skrev kommer han säga att jag har fel då gubben på familjerätten som inte riktigt verkade veta något sa ungefär att "det är bådas ansvar att barnet ska träffa båda föräldrarna, det finns egentligen inget som säger vem som ska köra". Så jag vill ha källor att peka på till pappan att det faktiskt är hans ansvar. :)

• Anonym (insatt)

Nej det finns inte i klartext utskrivet vem som skall hämta lämna. Men av följande drar man slutsatser. Den som vill träffa sitt barn har rätt att föra talan (står i lagen - Föräldrabalken) Den som vill att barnet skall få träffa den andre föräldern kan inte föra talan. Logiskt: vill man träffa sitt barn får man också ombesörja forslandet. När man i domar anger plats för överlämnande utgår man nästan alltid från barnets hem dvs umgängesföräldern får anpassa sig efter var barnet bor. Om avståndet är kortare än 10 mil enkel resa så behöver inte boföräldern bidra till kostnaden (enl Föräldrabalken). Underförstått; det är umgängesförälderns "problem". Om det praktiska forslandet finns inget alls skrivet om fördelning av ansvar - skall umgänget bli av är även det alltså umgängesförälderns ansvar.

Svar på tråden Hämtning och lämning. Någon som faktiskt VET vad som gäller?