• Anonym (Josefine)

Vill sträcka ut en hand åt min granne

Grannen som bor ovanför oss är alkoholist. Hon har drabbats av fler tragedier än vad många ens kan föreställa sig och alkoholen är väl ett sätt att hantera sorg och smärta för hennes del.

Hon är inte otrevlig när hon druckit, vilket hon iofs alltid gjort. En väldigt snäll kvinna som bryr sig om sina medmänniskor är det.

När vi möts på gården eller i trapphuset pratar vi en del och jag vet att hon känner sig fruktansvärt ensam.
    Därför gör det så ont i mig när jag vet att vi bara har golv och väggar mellan oss och hon sitter där och är ledsen för att hon är ensam.

Jag skulle gärna bjuda ner henne på en kopp kaffe eller middag. En social stund helt enkelt.

Men jag har ett barn på drygt två år och jag vet inte hur det skulle påverka honom om hon kommer då hon alltid är alkoholpåverkad. Känns på lukten och hörs på talet. På något sätt vill jag inte utsätta honom för det. Men skulle det vara skadligt för honom att hon besökte oss någon timme då och då?

• Svar på tråden Vill sträcka ut en hand åt min granne
  • Anonym (12)

Tycker du ska anmäla hennes situation till soc så hon får hjälp.....

• Frontline
    Anonym (Josefine) skrev 2014-04-04 09:23:51 följande:
     Men skulle det vara skadligt för honom att hon besökte oss någon timme då och då?
    Skadligt på vilket sätt?
    Bjud in henne men du behöver inte låta ditt barn sitta i hennes knä...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • kaffeamanda

Du låter som en väldigt sympatisk människa. Nej, jag tror inte ditt barn tar skada av kvinnan och märker du att det blir otrevligt på något sätt så är det ju bara att avbryta kontakten.

• Anonym (m)

Nej, du kan bjuda in henne. Om hon håller sig lugn trots att hon druckit så ska det inte vara någon fara. Det är du som har ansvaret för sonen, inte hon. Tycker tvärtom att det kan vara nyttigt för din son att se att det är viktigt att behandla sina medmänniskor väl, att som du själv skriver "sträcka ut en hand".

• vad vill du
    Anonym (12) skrev 2014-04-04 09:28:32 följande:
    Tycker du ska anmäla hennes situation till soc så hon får hjälp.....
    Ett. typiskt ett svar från en som inte har en aning om vad soc gör, samt vad människor vill, eller inte vill göra ala FL.

Vill du bjuda in henne på tex kaffe så gör det. Är hon som du säger även om hon tagit ett "glas" eller "två"  så kommer inte din två åring märka något.

Det är enkelt så länge det inte påverkar ditt barn eller dig negativt, så kan du göra vad du vill.

Däremot så det du måste vara medveten om är att "du" kan inte ändra "henne". Men om det fungerar mellan er även fast hon dricker så får hon ett socialt liv om hon vill det, "kanske hon inte vill ha det?".

Du sätter gränserna. Tänk dock på att inte ta på dig att ett allt för stort ansvar. Samt, ditt barn, ju äldre det blir ,börjar märka kroppsspråk osv m.m. Så ju äldre det blir kommer det märka mer "kanske"?.

Så är det en tillfällig relation du ser nu, men vad kan det ge, vänskap? samt under vilken tid har du intresse för det? Fundera på det och agera sen.

Va ärlig mot dig själv och mot henne,

Men i sak så är det inte ett problem, samt skulle problem uppstå så är det ju bara att bryta kontakten, eller?
  • Anonym (hannes)

ja du kan bjuda inne henne

Men hoppa inte på henne om drickande så här i början då kommer hon kanske aldrig tillbaka

är nykter alkis och det tog ett tag för mig att inse det
    så ta det lungt i början

hon behöver en vän och inte fiende 

Svar på tråden Vill sträcka ut en hand åt min granne